یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 338373
۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران، نقد علمی و سازنده را از سنت های حسنه حوزه خواند و گفت: نقد برای اصلاح امور باطل و اثبات حق است و در نقد دیگران باید به نقاط قوت توجه داشته باشیم و مغرضانه انتقاد نکنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین رشاد، در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود در جمع طلاب و دانش پژوهان حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با اشاره به آثار و عوارض سوء رذیلت مراء، اظهارداشت: وقتی انسان بیش از حد مجادله می کند و به اصطلاح ایراد گیر و عیب جوست، بیشتر در معرض لغزش قرار می گیرد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بحث علمی را غیر از مراء و جدال لفظی دانسته و ادامه داد: بین مراء و بحث علمی تفاوت زیادی وجود دارد، چون بحث علمی یکی از سنن ارزشمند حوزه است و بسیاری از نظریه ها، آراء در گعده های علمی متولد می شود، صیقل می خورد.

تولیت حوزه علیمه امام رضا(ع) تهران، نقد علمی و سازنده را با ارزش خواند و گفت: نقد برای اصلاح امور باطل و اثبات حق است و در نقد دیگران باید به نقاط قوت توجه داشته باشیم و مغرضانه انتقاد نکنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران، نقد محترمانه و منطقی توأم با ادب، اخلاق و خیرخواهی را از سنت های حسنه ذکر کرد و بیان داشت: انسانی که به دنبال بیان عیوب و نقد غیر واقع دیگران است، چون مغرضانه انتقاد کرده و ایراد می گیرد، نهایتا دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان این که کسی که از ریختن آبروی خود واهمه داشته باشد، باید از بیان عیوب دیگران و انتقاد مغرضانه خودداری کند، یادآور شد: اگر انسان به دنبال عیب جویی و بازگو کردن عیوب افراد باشد، آبروی خود را خدشه دار می کند، زیرا دیگران را مجبور به بیان عیوب خود می کند.

برای مطالعه متن کامل درس اخلاق حجت الاسلام والمسلمین رشاد اینجا را کلیک کنید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha