یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام صادق محمدی - اصول فقه

رئیس انجمن اصول فقه حوزه گفت: امام سجاد(ع) در بدترین و سخت‌ترین شرایط توانست، مبلغ جهانی شود و نشان داد که انسان می‌تواند در یک دهکده کوچک یک تبلیغ جهانی انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»،با تسلیت شهادت امام سجاد(ع) و با اشاره به روش تبلیغی این امام همام اظهار کرد: در تاریخ آورده‌اند که شخصی در سفر حج و در راه مکه با قرائت آیه 11 سوره توبه " إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ" " در حقیقت خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى‏جنگند و مى‏كشند و كشته مى‏شوند [اين] به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است پس به اين معامله‏اى كه با او كرده‏ايد شادمان باشيد و اين همان كاميابى بزرگ است" به امام سجاد(ع) گفت که جنگ و سختی را رها کرده و آسانی سفر حج را برگزیده‌ای.

وی گفت: امام سجاد(ع) در جواب با قرائت آیه بعدی سوره توبه "التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ" "[آن مؤمنان] همان توبه‏كنندگان پرستندگان، سپاسگزاران، روزه‏داران، رکوع کنندگان، سجده کنندگان راهنمایی‌‌کنندگان به كارهاى پسنديده، بازدارندگان از كارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدايند و مؤمنان را بشارت ده " فرمودند که اگر مؤمنانی که اوصاف این آیه در آن‌ها وجود داشته باشد، ظهور کنند هرگز من چیزی را بر جهاد ترجیح نخواهم داد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با بیان این که امام سجاد(ع) با این جواب، سیاست خود را اعلام کرد ادامه داد: آن حضرت  اعلام کردند که سیاست در مرحله اول همان جهاد است، یعنی همان راه امام حسین(ع) و اگر شرایط فراهم باشد باید در مقابل طاغوت جهاد کرد.

وی با اشاره به این که آیا شرایط اقتضا می‌کرد که امام سجاد(ع) روش دیگری را انتخاب کند بیان کرد: سیاست او سیاست پرده‌برداری از چهره کریه بنی‌امیه و آگاه نمودن مردم از مسئولیت تاریخی خودشان بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی ابراز داشت: امام سجاد(ع) با فعالیت علمی و اخلاقی و روشنگری‌هایی در قالب ذکر و دعا، کربلا را در تاریخ جاودانه کرد و یک تبلیغ و رسالتی ابدی را بر جای گذاشت.

وی با بیان این که دوران امروز به روش تبلیغ در شرایط سخت نیاز دارد مطرح کرد: با مشاهده تاریخ در می‌یابیم که امام سجاد(ع) در بدترین و سخت‌ترین شرایط توانست یک مبلغ جهانی شود و نشان داد که انسان می‌تواند در یک دهکده کوچک یک تبلیغ جهانی انجام دهد.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: امام سجاد (ع) نشان داد که با روش و متدهای مناسب در هر زمان و در هر شرایطی می‌توان یک مبلغ جهانی شد.

وی با اشاره به این که داستان‌های مطرح‌شده در زمان امام سجاد(ع) نشان می‌دهد که مردم علاقه بسیاری به امام داشتند و احترام بسیاری برای او قائل بودند گفت: این داستان‌ها نشان می‌دهد که رفتار و کردار امام کارساز بوده و محبت امام در بین مردم نفوذ کرده است به طوری که در یکی از سفرهای هشام بن عبدالملک که پسر خلیفه بود به سختی توانستند به علت ازدحام جمعیت، کعبه را زیارت کند، ولی با ورود امام سجاد(ع) به کعبه راه را برای او باز می‌کنند که نشان از علاقه مردم به اهل بیت(ع) دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عنوان کرد: اگر می‌بینیم در برهه‌ای از تاریخ چگونه به امام حسین(ع) اهانت می‌شود و با بدترین وضع به شهادت می‌رسند، اما پس از چند سال ورق بر می‌گردد و عظمت کار امام حسین(ع) به جهانیان نشان داده می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز عصر ارتباطات است و باید از روش و از رفتار امام سجاد(ع) استفاده کنیم تا بتوانیم بدترین شرایط را به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با بیان این که هر امامی مکمل امام قبلی بوده و زندگی تمام امامان(ع) به یکدیگر متصل است گفت: لازم است که فیلمی از زندگی امامان(ع) ساخته شود که تمام زندگی ائمه(ع) را مانند سریالی که به یکدیگر متصل هستند نشان دهد.

وی ابراز داشت: اگر زحمات امام سجاد(ع) و ایستادگی حضرت زینب(س) نبود کربلا در کربلا می‌ماند و اکنون این‌گونه عظمت کربلا به نمایش گذاشته نمی‌شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی مطرح کرد: امروز عزاداری امام حسین(ع) باشکوه‌تر و با برنامه‌های بسیار عظیم تر انجام می‌شود که نتیجه زحمات امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha