پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 339218
۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
امر بله معروف

حوزه/ منظور از امر به معروف و نهي از منكر، سوق مردم به نيكوكاري و خودداري از كارهاي زشت و منكرات و اِعمال نظارت در اجراي حدود و مقررات است.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»/ حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در خصوص اهمیت امر به معروف و لزوم مراجعه به علما در تحقق آن آورده‌اند:

منظور از امر به معروف و نهي از منكر، سوق مردم به نيكوكاري و خودداري از كارهاي زشت و منكرات و اِعمال نظارت در اجراي حدود و مقررات است و چون به حسب موارد، اشخاص، امكنه و ازمنه براي اين مقصود از وسايل مختلفه ميشود استفاده كرد و نميتوان يك وسيله معيني را ذكر نمود، بايد همه افراد به نوبه خود و درخور تمكّن و استعداد و وسايلي كه در دسترس آنهاست اين وظيفه را نصب العين قرار دهند. و آن كساني كه متمكّن از بذل مال هستند به وسيله صرف مال و انفاق، و آنهائي كه قدرت نطق و خطابه دارند توسط سخنراني‌ها، و اشخاصي كه نويسنده و صاحب قلمند به وسيله انتشار رسالهها و كتاب‌ها و بيانيهها و روزنامه و مجلّه و حتي نامههاي خصوصي، و كساني كه نفوذ كلمه و رياست دارند با استفاده از نفوذ و رياست خود و به طور كلي كوچك و بزرگ از هر راه و وسيله صحيح و معقول و دنياپسند، بايد اين مقصود عالي را تأمين نمايند.

*وسايل تبليغ در دنياي فعلي از اركان زندگي

در دنياي فعلي وسايل تبليغ و انتشار آراء و عقايد و افكار، بسيار ترقّي كرده و يكي از بزرگ‌ترين اركان زندگي اجتماعي گرديده است موضوع تبليغات و انتشارت، مورد توجه عموم ملل قرار گرفته و روز به روز بر توسعه تشكيلات آن ميافزايند؛ با تبليغات ميجنگند، تجارت و كسب  ميكنند، استعمار ميكنند، خراب ميكنند، آباد ميكنند، اخلاق را فاسد ميكنند و يا سطح آداب و اخلاق و فرهنگ و تربيت را بالا ميبرند. هيچ وسيلهاي براي نيل به مقاصد، آسان‌تر و مفيدتر از وسايل امروزي كه جهان را مانند يك مجلس و يك اطاق درس قرار داده نيست.

*قلم‌هاي منحرف وآثارآن

بيشتر مفاسد جامعه نتيجه‌ي انتشار انديشههاي زهرآگين و قلم‌هاي منحرف است. و تا وضع بعض مطبوعات و سخنراني‌ها دوام داشته باشد، بازار فساد و خيانت و ستم رواج خواهد داشت؛ مقالات برانگيزنده احساسات شهواني و داستان‌هاي عشقي و انتشار عكس زن‌هاي لخت و برهنه، جز دعوت به نابكاري و فساد معني ديگري ندارد.  

*توجه اولياي خانوادهها به حفظ افرادخانواده  

 يكي از بزرگ‌ترين واجبات، توجه اولياي خانوادهها به حفظ افراد  خانواده از اين مفاسد است.

اين حالِ يك قسم نشريات و مطبوعات است كه به نام آشنا كردن مردم با تمدن جديد و مدنيت‌هاي زنده دنيا،   سطح بصيرت و بينش و معرفت و اخلاق رادر جامعه پایین می آورند.  

حتي گاهي در گوشه و كنار، عناصر پليد و اشخاص كثيفي ديده ميشوند كه اگرچه خيلي فرومايه و حقيرند، ولي دشمنان اسلام همين‌ها را وسيله اجراي مقاصد خود قرار داده هر وقت بتوانند توسط آنان القاي اختلاف مينمايند و براي نگاهداري اينگونه اشخاص و انتشار كُتب ضالّه كه به نام آنها منتشر ميشود و يك نفر هم خريدار ندارد، در سال مبالغ زياد صرف مينمايند.

امّا خوشبختانه امروز بسياري از مسلمين از اين دسايس و تحريكات و سياستها مطّلع شده و بيدار گشتهاند و اين مردم را شناخته و كمتر كسي به اين حرف‌ها توجه ميكند. و هر چه مسلمانان با اصول اسلام و معارف ديني آشناتر ميشوند از نتيجه سوء اين تحريكات، بهتر بر كنار خواهند ماند. از اين جهت هر كسي بايد متوجه باشد كه به نوشتهها و كتاب‌هايي كه به نام دين و اسلام منتشر ميشود، اگر خود اهل علم و اطلاع نيست بيمراجعه به علماي اَعلام و اهل اطلاع، ترتيب اثر ندهد و آن را اصل و ملاك عمل قرار ندهد و به محض آنكه قسمتي از كتاب را با ذوق خود يا بعض موازين اسلامي موافق يافت، به آن عمل و اعتماد ننمايند؛ زيرا ممكن است يك كتاب مفصّل و يك سلسله مطالب صحيحه را براي يك اشتباه كاري كه بعدها بزرگ ميشود، بنويسند. و هم بسياري از نويسندگان با اينكه به عقيده خود خواستهاند خدمتي انجام دهند براي آنكه اطلاعات كافي از مباني اسلام و احاديث و روايات و علوم ديني ندارند، دچار اشتباهات بسيار ميشوند.

 * زبان و قلم  بهترين وسيله براي امر به معروف و نهي از منكر

 زبان و قلم، مقام مهمي در دنيا حائز هستند و براي امر به معروف و نهي از منكر بهترين وسيله به شمار ميروند.

راجع به گفتن سخنان سودمند و مطالب نافعه به حال جامعه در دين مقدّس اسلام تأكيد بسيار شده است؛ از جمله در كتاب وسايل الشيعه، سكوني نقل نموده كه حضرت ابي عبدالله عليه‌السلام فرموده:

 «لايتكلّم الرّجل بكلمة حقّ يؤخذ بها الاكان له مثل أجر مَن اخذ بها، ولا يتكلّم بكلمة ضلال يؤخذ بها الاّ كان عليه مثل وزر من أخذ بها.»

تكلّم نميكند كسي به كلمه حقّي كه به آن عمل می‌شود مگر آنكه براي او مثل اجر كسي كه آن را بكار ميبندد وجود دارد و تكلّم نميكند كسي به كلمه باطلي كه به آن عمل می‌شود مگر آنكه بر گوينده آن مثل گناه كسي كه به آن عمل نمايد. نوشته می‌شود.

برگرفته از راه‌ اصلاح – آیت‌الله‌ العظمی صافی ‌گلپایگانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha