شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
هوایی

حوزه/ ترویج نماز محدود به سازمان و وزارتخانه خاصی نیست، لذا باید همه افراد در هر پست و مقامی نسبت به ترویج فرهنگ نماز اهتمام و دغدغه باشند.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، از تهران، دومین اجلاس منطقه‌ای نماز از سلسله نشست های اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و تعالي فرهنگي»، امروز 19 آبان ماه با حضور مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی و نمایندگانی از استان های گیلان، البرز، قزوین، مازندران، قم، گلستان و سمنان، در راستاي نهادینه سازی فرهنگ نماز، در اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، در این نشست با بیان این که اصل نماز و توجه به معبود یک مسئله غریزی است، گفت: ترویج نماز محدود به سازمان و وزارتخانه خاصی نیست، لذا باید همه افراد در هر پست و مقامی نسبت به ترویج فرهنگ نماز اهتمام و دغدغه داشته باشند.

وی با اشاره به موضوع اجلاس بیست و سوم سراسری نماز با عنوان« نماز و تعالی فرهنگی»، ابراز داشت: تمدن نوین اسلامی بدون توجه به فرهنگ نماز و عبودیت ساخته نخواهد شد.

مسئول کمیته علمی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز تاکید کرد: اگر هر یک از ما یک کار صحیح و علمی را بر اساس مبانی دینی و به ویژه بر پایه نماز به انجام برسانیم موجب تعالی فرهنگی ما خواهد شد.

*توصیه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر

حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی با اشاره به بخشی از فرمایش امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک اشتر، افزود: حضرت در این عهدنامه خطاب به مالک اشتر می فرماید که همه رفتار و کارهای تو تابع نماز است. این سخن گویای اهمیت و تأثیر نماز در دیگر ابعاد زندگی انسان است.

وی با اشاره به این که تقریبا تمام فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی در راستای احیای فرهنگ نماز است، ادامه داد: در اجلاس پیش‌رو تأثیرگذاری فرهنگ نماز بر تعالی فرهنگی جامعه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: اگر گاهی در زمینه نماز کاهلی و بی توجهی در بین مردم دیده می شود، موقتی است و طی پژوهشی که در سازمان تبلیغات انجام گرفته است در سنین خاصی این اتفاق می افتد و دوباره آن روحیه تعبد و اقامه نماز درفرد ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین هوایی در پایان با اشاره به مقالات ارسالی به کمیته علمی اجلاس نماز، گفت: در صورت دریافت مقالات فاخر، مبنای حرکت فرهنگی خود را در سازمان تبلیغات اسلامی بر کاربردی سازی این مقالات معطوف کرده تا فرهنگ نماز در جامعه ترویج داده شود.

*جایگاه نماز در اندیشه حسینی

حجت الاسلام نصیر نیک نژاد نیز در این نشست با اشاره به این که اساس قیام امام حسین(ع)، اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: امروز مسئله قیام اباعبدالله الحسین(ع) جهانگیر شده است و پژوهشگران و مورخان تلاش می کنند تا ابعاد حادثه عاشورا را بشناسند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران افزود: البته برای ما ابعاد مختلف قیام امام حسین(ع) روشن و واضح است، اما افکار عمومی جهان در پی حادثه است که 1400 سال پیش در منطقه ای محدود و در عرض چند ساعت اتفاق افتاد و به دنبال این هستند که چرا این واقعه پس از قرنها جهانی شده است. آنچه برای ما در خصوص واقعه عاشورا واضح است همان بحث توحید و خداپرستی و... است که نماد عینی و عملی آن اقامه نماز است.

این فعال فرهنگی با بیان این که اساس ایجاد سازمان تبلیغات اسلامی برای امر به معروف و نهی از منکر است، تأکید کرد: بزرگترین معروف هم نماز است و امروز رسالت سنگین و عظیمی بر عهده داریم و البته مهمترین وظیفه این سازمان اقامه نماز است.

حجت الاسلام نیک نژاد، بحث نماز و تعالی فرهنگی را موضوعی مهم و مبنایی خواند و افزود: این بحث با یک اجلاس پایان نمی پذیرد، چراکه اقامه نماز همان فرهنگ نماز است و باید تلاش کنیم این موضوع به چند نشست و همایش محدود نشود و در حوزه فرهنگ سازی نماز کار شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به اعزام روزانه 1800 مبلغ از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی تهران برای اقامه نماز ظهر و عصر، ابراز داشت: مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز بحث اقامه نماز در حدود 3 هزار مسجد را پیگیری می کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha