چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
نمایشگاه مطبوعات

حوزه/ بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بعد از یک هفته برپایی با معرفی غرفه‌های برتر این دوره ، عصر امروز (جمعه 23آبان) در شبستان مصلی تهران، محل برگزاری این نمایشگاه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما و غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم  سخنرانی  کردند:

کار رسانه خاموشی ندارد

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد  در سخنانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا هماهنگ‌کننده و تنظیم کننده نمایشگاه بیستم بوده است. نزدیک به 600 غرفه در نمایشگاه در این هفت روز فعال بودند که بخش عمده‌ی آن‌ها رسانه‌ها بودند؛ دو بخش روابط عمومی و کسب و کار مرتبط نیز در کنار رسانه‌ها در نمایشگاه بیستم حضور داشتند.

وی افزود: به استقبال مخاطبان و حضور مسئولان خوب بود و این زمینه فراهم شد که در این هفت روز از زحمات این عناصر خدمت‌گزار قدردانی شود. یکی از ویژگی‌های نمایشگاه این بود که شاخص‌های انتخاب‌ از روز نخست اعلام شده بود.

انتظامی ادامه داد: جا دارد از شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی رسانه‌ای تشکر کنم‌، امیدوارم حضورشان در این نمایشگاه مقدمه‌ای شود که در سال آینده نمایشگاه به طور کامل توسط صنوف مطبوعاتی برگزار شود‌ و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی آن‌ را انجام دهد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به حضور محمد سرافراز، رییس جدید صدا و سیما در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات، خاطرنشان کرد: خواسته ایشان نیز مطبوعات بوده است؛ بنابراین ایشان از جنس خود ما هستند. این ابتکار و تدبیر مقام معظم رهبری در انتخاب ایشان پیام مدیریتی نیز داشته و این پیام عبارت بود از اینکه از داخل صدا و سیما قدیمی‌ترین معاون را انتخاب کردند.

انتظامی همچنین با اشاره به حوزه زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان و ادبیات فارسی عنصر امنیت بخشی برای ماست. اگر به آن بی‌توجهی کنیم شاید به سرنوشت برخی از کشورهای همسایه که زبان خودشان را ندارند مبتلا شویم. رسانه‌ها در ساخت زبانی مردم نقش عمده‌ای دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی بخشی در نمایشگاه ایجاد شد که شایسته تشکر است‌. در فرهنگستان شورایی تشکیل شد که هر ساله جایزه‌ای را به رسانه‌ای اهدا می‌کرد که شاخص‌های آن مشخص شده است و امسال در نمایشگاه توسط خود فرهنگستان این جایزه اهدا شد.

انتظامی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: اگرچه نمایشگاه به آخرین ساعات خود نزدیک ‌شد اما کار رسانه خاموشی ندارد و امیدواریم شعاری که امسال انتخاب کردیم، به طور جدی سرلوحه خود قرار دهیم.

 غرب هیچ وقت به تعهدات خود عمل نکرد

.محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما نیز در سخنانی بیان داشت: رسانه‌های مکتوب از صوتی و تصویری باید بدانند که  چگونه از این فضا استفاده کنند و باید به سمتی بروند که استفاده از برنامه‌های کاربردی مثل اپیلکیشن‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: شناخت کامل محیط رسانه فعلی و فضای رسانه‌های نوین و مجازی به ما این نکته را یادآور می‌شود که باید ابتدا رسانه را درک کنیم و بعد از آن بهره‌برداری کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه سخنان خود با اشاره به مذاکرات 5+1 گفت: این مذاکرات به عقیده من مذاکرات 1+1.5 است که یک آن آمریکا و یک دیگر آن ایران و نیم آن کشورهای اروپایی است.

وی بیان داشت: اینکه به چه ترتیبی پیش برود و به توافق برسد معلوم نیست اگر به توافق برسند همه خوشحال می‌شوند و مرحله جدیدی آغاز می‌شود، اما احتمال این است که به نتیجه نرسد دلیل ‌آن زیاده‌خواهی آمریکا و بی‌اعتمادی ما که در طول تاریخ به این کشور داشته‌ایم چرا که هیچ وقت به تعهدات خود عمل نکردند.

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: در پروسه‌ای که طی یک سال و نیم اخیر طی شده ایران مثل همیشه به تعهدات خود عمل کرده، بازرسی‌هایی که آژانس انجام داده روشن بوده و تمام مراکز تحت کنترل بوده است حتی تعداد بازرسی‌ها خیلی بیشتر است اما رسانه‌ای نمی‌شود و این در حالی است که طرف مقابل تحریم‌های ظالمانه‌ای را مثل تحریم دارو و تحریم بانک مرکزی برای ما ایجاد کرده است.

سرافراز با تأکید بر اینکه اروپا و آمریکا به دنبال این بودند تا تمام شبکه‌های ما را از ماهواره‌ها حذف کنند گفت: در این راستا تنها شبکه‌های پرس‌تی وی، جام‌جم و العالم نبودند، بلکه شبکه‌ای مثل آی‌فیلم که 24 ساعته فیلم پخش می‌کرد در دستور کارشان بود و غول رسانه‌ای اروپا در نامه‌ای به سرویس‌هایی که ماهواره اجاره می دادند این موضوع را بیان کرده بود حال اینکه این مسائل به موضوع هسته‌ای چه ارتباطی دارد معلوم نیست.

شعار «آزادی مسئولانه» حرف جامعه است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به شعار «آزادی مسئولانه» که به عنوان شعار امسال نمایشگاه مطبوعات انتخاب شده است، از انتخاب عنوان «آزادی مسئولانه» برای نمایشگاه بسیار خوشحال شدم و کسی که این عنوان را برای نمایشگاه انتخاب کرده را تحسین می‌کنم؛ زیرا حرف جامعه ما همین است و‌ آنچه ما می‌خواستیم در این سال‌ها درباره رسانه بگوییم، این شعار گفته است.

وی اضافه کرد: باید این شعار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا معلوم شود رابطه آزادی و مسئولیت چیست و این مسئولیت در برابر کیست. اگر کسی حقیقت را بداند و نگوید به آزادی خیانت کرده و در مقابل اگر کسی آزادی داشته باشد و بدون مسئولیت چیزی را بگوید، به آزادی خیانت کرده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از مسئولیت‌های رسانه‌ها را مسئولیت نسبت به زبان فارسی دانست و اظهار کرد: ما صاحب یک زبان گرانقدر و توانای تاریخی هستیم و ادبیاتی داریم که در معرفی ما نزد مردم دانای جهان از بسیاری چیزهای دیگر برایمان افتخارآمیزتر است رسانه‌ها باید این مسئولیت را احساس کنند.

حداد عادل با اشاره به پیش‌بینی اهدای جایزه‌ای از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به یک روزنامه سراسری و یک روزنامه استانی پاسدار زبان فارسی، گفت: این جایزه پیامی برای اهل رسانه دارد و آن این است که مراقب زبان فارسی باشند.

وی در ادامه گفت که فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمادگی دارد برای دست‌اندرکاران مطبوعات دوره‌های آموزشی برگزار کند.

برترین های نمایشگاه بیستم

در این مراسم همچنین  رسانه ای برتر معرفی شدند  که خبرگزاری تسنیم در حوزه خبرگزاری‌ها به عنوان خبرگزاری برتر انتخاب شد و خبرگزاری ایرنا شایسته تقدیر اعلام  گردید.

در حوزه فیلم و اندیشه، خبرگزاری ایکنا شایسته تقدیر و خبرگزاری رسا به عنوان رسانه برتر و در حوزه رسانه‌های محلی، نشریه همدان پیام شایسته تقدیر و نشریه نقد حال به عنوان نشریه برتر انتخاب شدند.

در بخش  نشریات فرهنگ و هنر، پیک توانا نشریه برتر و خط خطی به عنوان نشریه شایسته تقدیر؛ در حوزه نشریات خانوادگی، نشریه ایران پاک شایسته تقدیر و نشریه کوک به عنوان نشریه برتر؛ در حوزه دفاع مقدس، نشریه شهدای انقلاب شایسته تقدیر و خبرگزاری دفاع مقدس به عنوان رسانه برتر؛ در حوزه نشریات آموزشی و تخصصی، نشریه طره شایسته تقدیر و نشریه پژوهش و هنر به عنوان نشریه برتر معرفی گردید.

دربخش  موسسات نيز موسسه خراسان نشریه برتر و خانواده سبز شایسته تقدیر و در حوزه سیاسی و اقتصادی نشریه شایسته تقدیر انتخاب نشد و نشریات مهرنامه و پنجره به طور مشترک حائز رتبه برتر شدند.

همچنین در حوزه روزنامه‌ها، روزنامه آسیا شایسته تقدیر و روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت به عنوان روزنامه برتر انتخاب شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha