سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
محمد حسن باریک بین - قزوین

حوزه / امام جمعه موقت قزوین گفت: در امر ترویج نماز علی رغم این که نیازمند آثار پژوهشی و تالیفی هستیم، باید افرادی هم به ابعاد هنری و زیباشناختی آن بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن باریک بین، در مراسم تجلیل از نویسندگان برتر نماز استان قزوین که ظهر امروز در حسینیه شهید باریک بین، دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، گفت: ارزشمندترین هدیه ای که خدای متعال در زندگی دنیایی به انسان  داده، نماز است، اگرچه  عده ای از افراد جامعه با نخواندن نماز و عدم آشنایی با آن، از این نعمت محروم هستند.

وی افزود: علی رغم ارزش و اهمیت نماز در زندگی مادی و معنوی و لذتی که برای نمازگزاران واقعی دارد، به دلیل عدم آشنایی و تربیت درست برای نماز گزاردن آنچنان که باید و شاید حق نماز به درستی ادا نشده است.

امام جمعه موقت قزوین از نماز به عنوان هدیه الهی در حق زمین و زمینیان نام برد و  اظهار کرد: نماز هدیه و باب شریفی است که خدای متعال آن را به ما ارزانی داشته و باز کرده است و اگر زمین بود و انسان بود و عمر دنیایی انسان اما مجال  فرصت نماز گزاردن و گفتگو با خدای رحمان و رحیم برای  انسان نبود مطمئنا محرومیت بزرگی  نصیب انسان می شد کما اینکه عده ای با نماز نخواندن از این موهبت و فرصت محروم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین باریک بین اظهار کرد: خداوند متعال نه تنها به ما علم و اذن به نماز داده، بلکه تشویق کرده که به اقامه نماز بپردازیم و در این جریان انبیاء و ائمه اطهار(ع) در درجه اول خود عامل بوده و دیگران را هم به نماز توصیه و تشویق کرده اند.

وی افزود: خدای متعال نماز را عمود دین قرار داده و پیامبر اکرم (ص)  با تعبیر "قرۀ عینی" نماز را نور چشم خود معرفی کرده و از اینجا ارزش و اهمیت نماز در نزد خداوند و پیامبر اکرم(ص) معلوم می شود.

امام جمعه موقت قزوین ادامه داد: در کربلا و در قضیه معروف آن، امام حسین (ع) اجازه گرفتند تا امر محتوم شهادت شان به تاخیر افتد تا یک شب، نماز خوانده و به راز و نیاز به درگاه الهی بپردازند که این امر نشان دهنده ارزش و اهمیت نماز در نگاه امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین باریک بین از نماز به عنوان پلکانی برای معراج الهی نام برد و گفت: نماز پلکانی است که انسان از آن به معراج  رفته و به قرب حضرت حق می رسد و این که انگیزه پیدا کرده و دست به قلم برده و به خلق آثار پرداخته ایم  باید خودمان در عمل به نماز اهمیت بدهیم و بایستی بیش از پیش به نماز و مخصوصا کیفیت نماز ارزش قائل شویم.

وی افزود: اگر در امر ترویج نماز اول خودمان، روز به روز نمازمان بهتر از گذشته باشد و خودمان حقیقتا از نماز خودمان مان لذت ببریم و این لذت در جان ما اثر کرد قلم مان تاثیر گذار خواهد بود .

امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: در قیامت که هیچ سایه ای نیست مطابق حدیثی از پیامبر اکرم(ص) چند دسته هستند که  در زیر سایه الهی  قرار می گیرند  و یک دسته از اینها جوانی است که در دوران جوانی با دین، نماز و مظاهر ایمان همنشین بوده و ایمان در جانش رسوخ کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین باریک بین ادامه داد:  برخی افراد در ایام پیری که امکان خیلی چیزها از آنها گرفته می شود، اهل نماز و مسجد می شوند، این کار اگرچه خوب و مهم است، اما ارزش کار  آن جوانی که در اوج  نشاط، قدرت، زیبایی و فرصت های زیادی که برای فاصله گرفتن از مسیر حق برایش فراهم است، بسیار ارزشمند تر است و ثمره این کار هم در قیامت هویدا شده و این جوان در زیر سایه عرش الهی به سر خواهد برد.

وی افزود: در امر ترویج نماز علی رغم این که نیازمند آثار پژوهشی و تالیفی هستیم، باید افرادی هم به ابعاد هنری و زیباشناختی بپردازند، چرا که  جامعه در حال حاضر به آن نیازمند است و چه خوب است که اهل ذوق و هنرمندانی بودند که در کنار مجلات زیبا و جذابی که در مقوله نماز تولید می کنند، به خلق پیام هایی پرمحتوا با موضوع نماز بپردازند تا در وسایل ارتباط جمع رد و بدل شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha