سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
حجت‌الاسلام پژمانفر

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: که روحانیت می تواند به عنوان جریان ساز و مبلغ معارف دینی، نقش بسیار موثری در تحقق امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد و باید حکم الهی امر به معروف و نهی از منکر را برای مردم تبیین کند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بستری فراهم می شود تا مردم بتوانند بدون نگرانی و ترس از برخوردهای نامناسب، امر به معروف و نهی از منکر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، با تاکید بر مشخص شدن معروف ها و منکرها در جامعه گفت: به دلیل نگرانی عده ای از اینکه به اسم امر به معروف، امر به منکر بشود و یا به اسم نهی از منکر، نهی از معروف شود، لازم است شناخت جامعه را بالا ببریم.

تبیین اصول امر به معروف بر عهده روحانیت است

وی اظهار داشت: روحانیت نقش موثری درباره بالا بردن ظرفیت مردم در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر دارد و این امر باید با اطلاع رسانی، برگزاری جلسات کارشناسی و ابزارهایی که روحانیت در ارتباط با بحث های تبلیغی خودشان دارند صورت گیرد تا آگاهی عمومی افزایش یابد و مشارکت مردمی در این عرصه افزایش یابد.

نماینده مجلس شورای اسلامی دو نقش را برای روحانیت موثر دانست و گفت: روحانیت با داشتن نقش ایجاد شناخت و ایجاد انگیزه می تواند امربه معروف و نهی از منکر را در جامعه به صورت صحیح عملیاتی کند.

حجت‌الاسلام پژمانفر گفت: آنچه روحانیت تاکنون از خودش نشان داده، حاکی از آن است که یک مجموعه واقعا عمل گرا و پیشتاز در تمامی عرصه ها بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در جهت تبیین سخن خود به آمار شهدای روحانی اشاره کرد و اظهار داشت: آمار شهدای کل اقشار کشور در دفاع مقدس چهارهزار بوده، اما در قشر روحانیت 48هزار شهید روحانی داشته ایم. یعنی روحانیت 12 برابر باقی اقشار شهید شده اند، حتی در مورد ایثارگران نیز روحانیت شش برابر جمعیت و ظرفیتش جانباز و اسیر داشته است و این آمار نشان میدهد که روحانیت قبل از اینکه بخواهد حرف بزند، مرد میدان عمل بوده است.

*روحانیت در سطح مردم زندگی کرده است

وی در ادامه گفت: البته ممکن است در هر قشری مصادیق نامناسبی هم وجود داشته باشد که باید با آنها طبق قوانین برخورد شود، اما مردم همیشه دیده اند که روحانیت از لحاظ اقتصادی در سطح مردم زندگی کرده و در مسائل انقلاب پا به پای مردم بلکه جلوتر از آنها حضور پیدا کرده و در کل پیشتاز همه عرصه ها بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه عده ای مغرض تلاش کرده اند بین مردم و روحانیت فاصله بیندازند گفت: امروز می بینیم که دشمنان روحانیت در جدایی بین مردم و روحانیت ناموفق بوده اند و همین شکست دشمنان نشان دهنده این است که روحانیت، در مسیر خودش درست عمل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه روحانیت باید مراقبت های بیشتری در این مسیر داشته باشد اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که مردم روحانیت را دست نیافتنی بدانند بلکه باید آگاه شوند که روحانیون مانند گذشته می توانند مشاور خوبی در همه عرصه ها باشند و برای تحقق این امر باید  اقشار مختلف را شناخته و با زبان مناسب هر کدام با آنها صحبت کنیم.

*باید شیوه‌ امر به معروف را آموزش دهیم

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر گفت: باید چگونگی امر به معروف و نهی از منکر را به مردم آموزش دهیم و خصوصا روحانیونی که این فریضه را انجام می دهند باید مراقب باشد که عمل آنها موجب حاشیه سازی نشود و برای تحقق این امر باید ملایمت و ادب را هنگام امر به معروف یا نهی از منکر در نظر داشته باشیم و هرگز از دیگر ارزشهای اسلامی خارج نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha