سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
روز دانشجو

با توجه به نزدیکی به 16 آذرماه به عنوان روز "دانشجو" و اهمیت و حساسیت جایگاه دانشجویان به عنوان قشر تأثیرگذار در جامعه، طبیعی بود که بخش مهمی از سخنان ائمه جمعه سراسر کشور در آدینه این هفته به همین موضوع و اشاره به بایسته های دانشجو و دانشگاه در ایران اسلامی اختصاص یابد.

اشاره؛

با توجه به نزدیکی به 16 آذرماه به عنوان روز "دانشجو" و اهمیت و حساسیت جایگاه دانشجویان به عنوان قشر تأثیرگذار در جامعه، طبیعی بود که بخش مهمی از سخنان ائمه جمعه سراسر کشور در آدینه این هفته به همین موضوع و اشاره به بایسته های دانشجو و دانشگاه در ایران اسلامی اختصاص یابد.

انتقاد از حقوق بشر ادعایی در آمریکا و نقض حقوق اولیه سیاهپوستان در این کشور، تبیین و تحلیل قضایای منطقه ای ، اشاره به اربعین حسینی به عنوان میعادگاه میلیونی عاشقان ثارالله(ع) و ... از دیگر مطالب محوری مهم در خطبه های نماز جمعه این هفته بود.

*بالاترین جنایات در کشور مهد آزادی و حقوق بشر!

امام جمعه زنجان با اشاره به رفتارهای نژادپرستانه در آمریکا علیه سیاهپوستان و تظاهرات گسترده در این کشور، در این رابطه ابراز داشت: بی شک هیچ انسان با وجدانی رفتار آمریکایی‌ها با سیاهپوستان را قبول نمی‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی خاطرنشان کرد: حقوق بشر آمریکایی تنها برای کشورهای دیگر است و خودشان بالاترین جنایت‌ها را انجام می‌دهند.

*طنز تلخ تبرئه فرعون مصر!

امام جمعه تبریز نیز در این میان به تحولات سیاسی منطقه گریزی زد و با اشاره به تبرئه فرعون مصر از اتهامات مختلف، گفت: تبرئه فرعون مصر از جنایات و کشتار مردم به همراه دو فرزندش و برخی وزرا جای تاسف دارد و به طنز شبیه است که موجب شد دوباره مردم مصر به نشانه اعتراض به این رای دوباره به خیابان‌ها بیایند.

*در انتظار امحای کامل رژیم غاصب قدس

آیت الله مجتهد شبستری همچنین به رسمیت شناختن فلسطین از سوی چهار کشور اروپایی فرانسه، سوئد، اسپانیا و انگلیس را مورد توجه قرار داد و افزود: کارشناسان و تحلیلگران معتقدند سال آینده پیروزی ملت فلسطین و سال انقراض رژیم صهیونیستی خواهد بود و اگر جنگی با حزب‌الله پیش بیاید، اسراییل دوام نخواهد آورد و در تاریکی مطلق شکست فرو خواهد رفت.

*گرانی نان و  یک توصیه به مسئولان

خطیب جمعه شیراز هم با اشاره به گرانی نان در روزهای اخیر گفت: البته طبیعی است که همه امکانات دولت نباید صرف هزینه‌های جاری مردم بشود اما به هر حال باید به اقشار  کم درآمد و آسیب پذیر رسیدگی کامل انجام شود و دولت مردان ما توجه لازم به آن‌ها داشته باشند.

آیت الله ایمانی یادآور شد: این که دولت بخواهد همه اعتباراتش را خرج نان، آب، گاز و انرژی و امثال این‌ها بنماید،صحیح نیست، باید سرمایه گذاری برای نسل های آینده بشود، ‌البته مسؤولان مدیریت لازم را داشته باشند و نسبت به آنچه مربوط به مردم کم درآمد است توجه لازم بنمایند.

*لزوم تلاش ملی برای افزایش جمعیت

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی نیزدر خطبه‌های نماز جمعه ارومیه با تاکید بر لزوم تلاش ملی برای کثرت جمعیت، اظهار داشت: در فرهنگ کنونی کشور ما جا افتاده است خانواده‌ها فرزند کمتری به دنیا آورند، در حالی که در دین اسلام به کثرت فرزندان سفارش شده و یکی از صفات زنان نیکو زنی است که بتواند تعداد فرزندان بیشتری به دنیا آورد.

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی همچنین تکثیر نسل را یکی از نیازهای فعلی کشور دانست و افزود: شرایط آماری کشور ما طوری است که باید تولید نسل افزایش یابد تا از پیری جمعیت کشور در آینده نزدیک جلوگیری شود.

*آنجا رنگین پوستان، انسان نیستند!

حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی، امام جمعه کرج با بیان این که اولین ناقض حقوق بشر در جهان آمریکاست، گفت: در آمریکا سیاه پوستان و یا سرخ پوستان، بشر به شمار نمی آیند و کشتار 80 تا 100 میلیون سرخ پوست طی تسخیر آمریکا که به هولوکاست سرخ پوستان شهرت دارد، خود شاهد تاریخی این مدعاست.

*چرا غرب از تکفیری ها حمایت می کند؟

امام جمعه بوشهر نیز با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت کنندگان در کنگره جهانی ضد تکفیر، بیان داشت: گروهک های تکفیری در تمام ابعاد خود فریب خورده های جهان استعمار هستند و در کشورهای سرزمین اسلامی این گروهک ها مشکلات زیاد و اساسی ایجاد کرده اند و دولت های غربی نیز به شدت این موضوع را تبلیغ می کنند که این تروریست ها اندیشه اسلامی دارند.

*راهکار مقابله با تکفیری ها

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تنها راه مبارزه با جبهه تکفیری را ایجاد بصیرت برای جبهه مسلمان و نیز مبارزه جدی با این گروهک ها به شکل منسجم عنوان کرد و افزود: دولت های غربی دو هدف عمده تبلیغ و نشان دادن اسلام به این نحو و نیز آسیب زدن به سرزمین های اسلامی و ایجاد آشوب در این سرزمین ها را دنبال می کند.

هویت ضداستکباری دانشجو حفظ شود

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه های نماز جمعه تهران با بیان این که ‌یکی از افتخارات دانشجویان ما این است که هویت ضد استکباری دارند، ابراز داشت: امروز با افتخارات علمی دانشگاه‌ها توقع آن است که رشد علمی جهشی و شتاب حرکت علمی حفظ شده و محیط اخلاقی و دینی در دانشگاه حاکم باشد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: دانشجو اگر سیاست زده باشد، به دشمنان بزرگ و مشکلات کلان دنیا فکر نمی‌کند، در حالی که دانشجویان ما باید دشمنان اصلی بشر را شناخته و بصیرت کافی پیدا کنند، همانطور که امام خمینی(ره) فرمود همه سلاح‌ها را به سمت آمریکا نشانه بروید و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید.

*تنش در دانشگاه ، خیانت است

خطیب جمعه تهران افزود:‌ برخی دوست دارند که دانشگاه‌ها باشگاه احزاب باشند، در حالی که این مسئله از عقلانیت، واقع‌بینی و اهداف خون پاک شهدا به دور است، زیرا سیاست‌زدگی و ایجاد تنش در دانشگاه‌ها خیانت است.

*اربعین حسینی؛ همایش بزرگ ضد تکفیر

امام جمعه قم نیز با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین، ابراز امیدواری کرد: با حضور گسترده و میلیونی عاشقان خاندان عصمت و طهارت، اربعین حسینی به همایش بزرگ ضد جریان تفکیر مبدل شود.

*خطری که دانشجو و دانشگاه را تهدید می کند

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی همچنین با اشاره به 16 آذر، روز دانشجو، ابراز داشت: آینده کشور به جوانان و دانشجویان است. امروز این توقع است که دانشگاه‌ها به باشگاه جناح‌های سیاسی تبدیل نشوند.

وی یادآور شد: انتظار این است که دانشجویان و دانشگاه‌ها همراه با اصول اسلام و انقلاب، در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنند و به وظیفه‌ای که بر دوش دارند جامه عمل بپوشانند.

*ملت ایران در برابر زیاده خواهان ایستاده است

آیت الله دری نجف آبادی، در خطبه های نماز جمعه اراک با تاکید بر این که بی شک ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌های امریکا استقلال ملت ایران را تضمین می‌کند، گفت: ملت ایران در اعصار گذشته در مقابل نظام سلطه ایستادگی کرده و آزادی و عزت را برای این کشور به ارمغان آوردند.

*هم انرژی هسته ای، هم موشک بالستیک

امام جمعه اصفهان، با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی کاخ سفید، تصریح کرد: در روزهایی که مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در حال رسیدن به نقطه مطلوبی است، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید اگر توافق هسته‌ای هم با ایران حاصل شود، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد، مگر اینکه ایران موشک بالستیک نداشته باشد.

آیت الله طباطبایی نژاد همچنین افزود: به سران کشور آمریکا می‌گوییم که هم انرژی هسته‌ای و هم موشک بالستیک حق ملت ایران است، چراکه در دنیا هیچ منعی برای آن وجود ندارد.

*پیام یک راهپیمایی 20 میلیونی

حجت الاسلام و المسلمین طه‌محمدی نیز در جمع نمازگزاران جمعه همدان با بیان این که جهانیان باید در راهپیمایی 20 میلیون نفری اربعین حسینی تفکر کنند که چه جاذبه‌ای توانسته این همه دل را اسیر خود کند، افزود: هر کسی بی‌تفاوت به این موضوع باشد باید به ایمان و انسانیت او شک کرد.

*بصیرت انقلابی؛ لازمه دانشجوی استکبارستیز

امام جمعه خرم آباد نیز با اشاره به در پیش بودن روز دانشجو و تاکید بر این نکته که جنبش دانشجویی یک حرکت مقدس، تأثیرگذار و تحول‌آفرین است، بیان داشت: عده‌ای تلاش می‌کنند که این جنبش دانشجویی را تبدیل به فضای تنش کرده و این جنبش را از رسالت اصلی خود جدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی اضافه کرد: جنبش دانشجویی یک جنبش ضداستکباری است و دانشجویان عزیز ما با هوشیاری و بصیرت همیشه در مسیر اسلام، انقلاب اسلامی و ولایت حرکت کرده‌اند.

*شورایی که قرارگاه فرهنگی کشور است

آیت‌الله علما در نماز جمعه این هفته کرمانشاه، با اشاره به 19 آذر سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی‌(ره) گفت: امام راحل شورای عالی را قرارگاه فرهنگی هر کشور معرفی می‌کردند و مقام معظم رهبری نیز این شورا را قرارگاه مرکزی فرهنگ هر کشور عنوان می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل فرهنگی مهم اقتصاد مقاومتی است که با تکیه بر توان داخلی می‌توان به آن دست یافت و برای محقق شدن آن نباید تنها به نفت و گاز متکی باشیم.

*سیاست فریب و نفاق غربی درباره حقوق بشر

خطیب جمعه بجنورد هم با اشاره به 19 آذر، سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر در سازمان ملل متحد و روز جهانی حقوق بشر، گفت: کشورهای غربی در زمینه حقوق بشر نیز همانند دیگر موارد سیاست فریب و نفاق را در پیش گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به حوادث اخیر آمریکا و اعتراضات گسترده مردم این کشور به قتل دو سیاه پوست از سوی پلیس این کشور، افزود: آمریکا و کشورهای هم پیمان غربی همواره ندای دفاع از حقوق بشر را سر می دهند اما در داخل کشورهای خود حقوق سیاه پوست ها و اقلیت ها را نقض می کنند.

*خیانت تکراری عربستان!

امام جمعه اردبیل نیز با اشاره به تحولات منطقه‌ای و تلاش عربستان در کاهش شدید قیمت نفت، تصریح کرد: جنایت اخیر عربستان و خیانت این کشور به عالم اسلام با پایین آوردن 40 درصد قیمت نفت، دلیل دیگری بر لزوم رهبریت صالح در دولت اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین بیان داشت: عربستان در یک تصمیم با دستور مستقیم آمریکا در هر بشکه حدود 45 دلار قیمت را پایین آورد تا و روسیه و ایران را به زانو درآورد و این خیانت سبب تقویت اقتصاد آمریکا و اروپا و کشورهای صنعتی شده و آنها از این تحول اقتصادی به عنوان یک ثروت بادآورده تعبیر می کنند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha