یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مسعود آذربایجانی

حوزه/ یکی از ارکان هویت طلبگی در کنار تفقه در دین و تبلیغ، تهذیب نفس است و اگر کسی به حوزه بیاید و در این قسمت نتواند آنگونه که شایسته است و امام زمان(عج)انتظار دارد به خود سازی و تزکیه بپردازد باید بداند که هویت طلبگی او کامل نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، مدیر مرکز تخصصی اخلاق اسلامی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تشریح برنامه های این مرکز تخصصی پرداخت و اظهارداشت: مرکز تخصصی اخلاق زیر نظر آیت الله ناصری اصفهانی حدود 6سال است که درمقطع  سطح سه به تربیت اساتید اخلاق  مشغول است و تاکنون  چندین طلبه متخصص اخلاق، فارغ التحصیل داشته است.

مدیر مرکز تخصصی با اشاره به اهداف تاسیس این مرکز تخصصی گفت:این مرکز با استفاده از اساتید توانمند در عرصه تربیت و اخلاق در صدد آن است که نیروهایی از بین طلاب حوزه های علمیه پرورش دهد تا در زمینه اخلاق و تربیت کارشناس و متخصص شوند؛ چرا که اینکار نیازمند پژوهش های جدید در زمینه  نظام تربیتی و اخلاقی  می باشدکه بتواند به خوبی معارف مکتب اهل بیت(ع)را دراختیار عموم جامعه و تشنگان حقیقت قرار دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: این مرکز تاکنون سه دوره برنامه های آموزشی و تربیتی خود را اجرا کرده است و امسال با پذیرش حدود15دانش پژوه جدیدالورود از بین 30نفری که در آزمون کتبی قبول شده بودند دور چهارم این مرکز تخصصی با عنوان اخلاق و تربیت اسلامی آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی افزود: عناوین و سرفصل های سطح 4 مرکز تخصصی اخلاق در دو گرایش« تربیت اخلاقی» و «عرفان شیعی» نیز نهایی شده است که امیدواریم مراحل تصویب آن در سال آینده انجام شود.

*ضرورت تخصص در علم اخلاق

وی تربیت متخصصان علم اخلاق را در دو جهت ضروری دانست و تاکید کرد:ضرورت تحصیل در رشته اخلاق و متخصص شدن در این رشته از جهت اول به خود شخص دانش پژوه برمی گردد؛ چرا که هر شخصی موظف است که طبق دستورات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع)به تزکیه نفس بپردازد و از حیث اخلاقی رشد نماید و در این باره آیات و روایات زیادی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی در تبیین جنبه دوم از ضرورت تخصص در رشته اخلاق اسلامی گفت:جهت دیگری که تحصیل در این رشته تخصصی را ضروری می کند، جنبه تربیتی برای دیگران است؛ چرا که حوزه های علمیه همواره پرچمدار تربیت دینی مردم بوده است و ضروری است متخصصانی را در این زمینه تربیت نمایند تا با بهره مندی از آخرین شیوه ها و روش های تربیت اخلاقی به تزکیه نفوس بپردازند و مردم را با معارف اهل بیت(ع)آشنا نمایند.

*لزوم توجه طلاب به تهذیب نفس

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: مسلم است که یکی از ارکان هویت طلبگی در کنار تفقه در دین و تبلیغ، تهذیب نفس است و اگر کسی به حوزه بیاید و در این قسمت نتواند آنگونه که شایسته است و امام زمان(عج)انتظار دارد به خود سازی و تزکیه بپردازد باید بداند که هویت طلبگی او کامل نشده است و چنین طلبه ای به موفقت علمی و معنوی نخواهد رسید.

وی با اشاره به عناوین و سرفصل های آموزشی این مرکز گفت:اخلاق در قرآن،اخلاق در حدیث ، اخلاق در سیره معصومین(ع)،روش های تربیتی،مبانی تربیت،فلسفه اخلاق،روانشناسی تربیتی،روانشناسی اخلاق و اصول راهنمایی و مشاوره از اهم عناوین و سرفصل های درسی این مرکز می باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha