شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
زنان دعا

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پارۀ تن پيامبر (صلی الله علیه وآله) و آيينه تمام نماى كمالات و ارزش‏ هاى روحى معنوى ایشان است؛ علم و دانش آن حضرت از سرچشمه زلال و حقيقت نشانِ علم الهى رسول خدا (ص) جوشيده و جان ‏هاى تشنۀ معرفت را از انديشه ‏هاى ناب، راستين و هدايتگر آموخته است.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، بخش دوم از پاسخ ها و پیام های حضرت زهرا سلام الله علیها را از کتاب «پاسخ‏ ها و پيام‏ هاى فاطمه زهرا(س)» تألیف حجت الاسلام محمدمهدى رضايى تقدیم می کند.

ایثار در رفتار بی بی دو عالم

عرب تازه مسلمانى در مسجد مدينه از مردم كمك خواست. پيامبر (صلی الله علیه وآله) به اصحاب خود نگريست كه چه كسى او را يارى مى ‏كند. سلمان برخاست و بيرون رفت تا مشكل آن شخص را بر طرف كند، اما دست خالى بازگشت.

در راه نگاهش به خانه فاطمه (سلام الله علیها) افتاد و با خود گفت: فاطمه (سلام الله علیها) سرچشمه نيكوكارى است.

درب خانه را به صدا درآورد. حضرت زهرا (سلام الله علیها) بيرون آمد و سلمان قصّه نيازخواهى عرب تازه مسلمان را با آن حضرت در میان گذاشت.

فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: اى سلمان! سوگند به خداوند كه محمد (صلی الله علیه وآله) را به پيامبرى برانگيخت، سه روز است كه غذايى نخورده‏ايم و حسن و حسين از شدت گرسنگى بى‏قرار شده بودند و هم اكنون به خواب رفته‏اند. اما من، نيكوكارى كه درِ خانه ‏ام را كوبيد، رد نمى‏كنم.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پيراهن خود را به سلمان داد تا در مغازه شمعون يهودى گِرو بگذارد و مقدارى خرما و جو قرض گيرد.

سلمان گويد: پس از گرفتن خرما و جو به سوى منزل فاطمه (سلام الله علیها) به راه افتادم و خدمت آن بانوى بزرگوار رسيده و گفتم: مقدارى از اين خرما و جو را براى فرزندان گرسنه‏ خويش برداريد.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: «يَا سَلْمَانُ هَذَا شَيْ‏ءٌ أَمْضَيْنَاهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَسْنَا نَأْخُذُ مِنْهُ شَيْئاً»؛  اى سلمان! اين كار را فقط به خاطر خداى تعالى انجام داديم و چيزى از آن را براى خويش برنمى‏ داريم». (1)

مقرب‏ترين زن‏

«...قَالَ فَمَتَى تَكُونُ أَدْنَى مِنْ رَبِّهَا فَلَمْ يَدْرُوا فَلَمَّا سَمِعَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسلام ذَلِكَ قَالَتْ أَدْنَى مَا تَكُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَيْتِهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی»

روزى رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از اصحاب خود پرسيد: در چه هنگامى زن به خداوند نزديكتر است؟.

اصحاب پيامبر(ص)  نتوانستند به اين سؤال پاسخ گويند؛ هنگامى كه اين سؤال به فاطمه سلام الله علیها عرضه شد، گفت: هنگامى زن به خداوند نزديكتر است كه در كنج خانه‏اش قرار داشته و از اختلاط با نامحرمان به دور باشد.

چون اين پاسخ به گوش رسول خدا صلی الله علیه وآله رسيد فرمود: همانا فاطمه(س) پاره‏اى از وجود من است.

در كدام لحظه، زن به خدا نزديك‏تر است؟. (2)

شخصیت دختر پیامبر از نگاه امیر بیان

روزى پيامبر خدا (صلی الله علیه وآله) پس از عروسى على و فاطمه (علیهم السلام) از اميرمؤمنان (علیه السلام) پرسيد:

فاطمه (سلام الله علیها) را چگونه همسرى يافتى؟. حضرت على (علیه السلام) گفت: «نِعْمَ الْعَوْنِ عَلى طَاعَةِ اللهِ»؛ براى اطاعت خدا بهترين يار و معين است.

پيامبر (صلی الله علیه وآله) آن گاه رو به دخترش حضرت فاطمه (سلام الله علیها) كرد و پرسيد: شوهرت را چگونه يافتى؟.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) گفت: «خَيْرُ بَعْلٍ»؛ او را بهترين شوهر ديدم. (3)

رعايت شوهر

يك روز صبح، اميرمؤمنان (علیه السلام) به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: آيا چيزى براى خوردن داريم؟.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) گفت: نه. به خدايت كه پدرم را به نبوت و تو را به امامت برگزيد، سوگند كه دو روز است كه در اين خانه غذايى كافى وجود ندارد؛ آنچه بود به شما و فرزندانم حسن و حسين داده ‏ام و خود هيچ نخورده ‏ام.

امام (علیه السلام) فرمود: فاطمه جان! چرا به من نگفتى تا در پى غذا روم؟.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) گفت: «يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنِّي لَأَسْتَحْيِي مِنْ إِلَهِي أَنْ أُكَلِّفَ نَفْسَكَ مَا لَا تَقْدِرُ عَلَيْه»؛ يا ابا الحسن! من از پروردگار خويشتن خجالت مي كشم از تو چيزى بخواهم كه براى تو مقدور نباشد. (4)

پاورقی:

(1). بحارالأنوار، ج‏43، ص: 73

(2). بحارالانوار، ج 43، ص 92.

(3). بحارالانوار، ج 43، ص 117.

(4). بحار الأنوار، ج‏43، ص: 59

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha