یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عید نوروز

حوزه/ رسیدن به أحسن حال با شناخت عیب‌های رفتاری و اصلاح آن حاصل می‌شود و لازمه آن مراقبت از نفس و دوری از گناهان صغیره و کبیره است

حجت الاسلام مهدی درویش، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه یکی از سنت‌های شایسته، که در اسلام بسیار مورد توجه است و در ایام نوروز رونقی خاص دارد، صله ارحام و دید و بازدید اقوام و آشنایان است، گفت: پیوند با خویشان و انس و الفت ‏با آنها منشأ بیشتر همبستگی‏هاست و در ایام نوروز، با تعطیل شدن اکثر مشاغل و اداره‏ها، فرصت‏خوبی برای دید و بازدیدهای فامیلی و گرم کردن این کانون وحدت فراهم می‏آید.

معاون تهذیب مدرسه علمیه معیّر تصریح کرد: آنچه از آیات و روایات استفاده می‏شود، این است که‏ صله ارحام واجب بوده و ترک آن از گناهان بزرگ شمرده می‏شود. و قرآن در موارد مختلف، قاطع رحم را ملعون و از رحمت الهی دورشمرده است. امام سجاد(ع) در این رابطه می‌فرماید « از همنشینی با کسی که‏ از خویشانش بریده است ‏بپرهیز».

استاد حوزه علمیه معیر با تاکید بر حفظ موازین شرعی در دید و بازدید با خویشاوندان، افزود: امام صادق‏(ع) فرمودند «حَلالُ مُحمدٍ حلالٌ ابداً الي يوم القيامة و حرامه حرامٌ ابداً الي يوم القيامه، لا يكون غيره و لا يجي‏ء غيره؛ حلال محمد هميشه تا روز قيامت حلال است و حرام او هميشه تا قيامت حرام است، غير آن نخواهد بود و غير او نخواهد آمد». توجه اصلي این روايت، هشداري همگاني است به اینکه دين اسلام آخرين دين الهي و رسول گرامي اسلام آخرين فرستاده خداي متعال براي هدايت مردم است. و هر چه در ابلاغ اين آيين نسبت به هدايت افراد جامعه لازم بوده، از طرف پيامبر(ص) بيان و محدوده حلال و حرام معين شده، به همين جهت است كه اين روايت به معناي مرز بندي ميان حلال و حرام و تغيير نا پذيري آن تا روز قيامت می‌باشد، يعني اگر از طرف رسول خدا(ص) موضوعي حلال يا حرام اعلام شد، اين حلال و حرام تا روز قيامت مستدام خواهد بود و هيچ مصلحت يا حادثه اي نمي تواند آن را تغيير دهد.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به أحسن حال با شناخت عیوب رفتاری و اصلاح آن حاصل می شود، عنوان کرد: وقتی در دعای تحویل سال از خداوند متعال بهترین حال معنوی را طلب می‌کنیم، لازمه رسیدن به آن مراقبت از نفس و دوری از گناهان صغیره و کبیره است.

حجت الاسلام درویش در پایان با تاکید بر اینکه بهترین عید انسانیت روزی است که به گناه آلوده نشود، گفت: اهتمام به نماز اول وقت، کمک به همسایه، دستگیری از مستمندان و انفاق در راه خدا، پایبندی به احکام شرعی و رعایت حلال و حرام؛ همگی در جهت رسیدن انسان به کمالات انسانی مؤثر بوده و امیدواریم مردم عزیز ما همواره در راه تحقق آرمان های اسلامی و نیز ترویج سبک زندگی اسلامی توفیق داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha