شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مرکز تحقیقات مجلس

حوزه/ معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با سفر به اندونزی علاوه بر دیدارهای علمی و فرهنگی، در برخی نشست های علمی نیز شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در اين سفر که با هماهنگي رايزني فرهنگي ايران در اندونزی صورت گرفت، دکتر سید احمد حبیب نژاد با اعضاي كميسيون امور مذهبي پارلمان اندونزي، رئيس دانشكده الهيات دانشگاه بندونگ، مديران مجتمع آموزشی شهيد مطهري شهر بندونگ اندونزي دیدار کرد.

*ديدار با اعضاي كميسيون امور مذهبي پارلمان اندونزي

معاون پژوهشی مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي و حجت‌الله ابراهيميان، رايزن فرهنگي ايران در اندونزي با حضور در پارلمان اندونزي، با اعضاي كميسيون 8 پارلمان گفت‌وگو كردند.

در اين ديدار صالح دولي، رئيس كميسيون 8 پارلمان اندونزي، صالح حاولايي، نايب‌رييس كميسيون و جلال‌الدين رحمت، شخصيت شيعي پارلمان و عضو كميسيون و ديگر اعضاي كميسيون حضور داشتند.

دكتر صالح دولي، رئيس كميسيون 8 پارلمان اندونزی گفت: ما در مسير كارهايمان عضويت در حزب را ملاك قرار نمي‌دهيم؛ بلكه براي ما اندونزي واحد مهم است، مردم دو كشور ايران و اندونزي مسلمان هستند و بايد در راستاي توصيه قرآني مبني بر امت واحده بودن قدم بردارند. ما نبايد به اختلافات فقهي خودمان توجه كنيم، بلکه بايد در تجربيات يكديگر به خصوص در امور آموزشي مسايل را مد نظر داشته و منتقل كنيم.

وي در ادامه ايران را كشوري مهم در خاورميانه دانست و گفت: ايران مقتدر بايد به عنوان الگو براي ديگر كشورها باشد، در حالي كه ديگر كشورهاي اسلامي در وضع نابسامان هستند و ما مشاهده مي‌كنيم كه ايران به سرعت در حال تعالي است.

دکترسيد احمد حبيب‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در سخناني با اشاره به اصول كلي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، نظام سياسي حقوقي كشورمان را برای نمايندگان پارلمان اندونزي تبيين كرد.

وي با اشاره به کلام امام خميني (ره)، مجلس را عصاره فضايل يك ملت بيان كرد و با اشاره به كميسيون‌هاي مختلف مجلس ايران به معرفي كمسيون‌های فرهنگي، اجتماعي، حقوقي و قضايي مجلس، پرداخت.

وي در ادامه به قوانين جديد از جمله قانون خانواده، قانون مربوط به زكات، طرح مربوط به نوسازي و تجهيز مساجد كشور و ديگر طرح‌ها و لوايحي كه امروزه مورد دغدغه پارلمان ايران و مرتبط با كميسيون 8 پارلمان اندونزي است را تشريح كرد.

در ادامه اين جلسه اعضاي كمسيون 8 پارلمان اندونزي سؤالاتي را مطرح كردند كه معاون مركز تحقيقات اسلامي مجلس به آنها پاسخ داد.برخي از سؤالات مربوط به حضور زنان در پارلمان ايران، كنترل جمعيت، ازدواج متعدد و نيز انتخابات بود كه پاسخ‌هاي لازم به وسيله معاون مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي، ارايه شد.

*ارائه مقاله در کنفرانس "زن و خانواده از ديدگاه مذهب جعفري و شافعي"

کنفرانس "زن و خانواده از ديدگاه مذهب جعفري و شافعي" با همکاری مرکز مطالعات زنان دانشگاه اسلامی سونان کالیجاگای شهر جوگجاکارتا، معاونت همکاری های علمی این دانشگاه و رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در جاکارتا برگزار شد.

در این کنفرانس دکتر حبیب نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مقاله خود را ارائه و در همین چارچوب سخنرانی کرد.

در این سمینار 23 مقاله به دبیرخانه علمی ارسال گردید که مقالات برتر آن در ویژه نامه مجله دانشگاه سونان کایجاگا به چاپ رسید و به طور همزمان رونمایی شد.

*شرکت در نشست «انديشه‌هاي سياسي امام خميني (ره)» ودیدار با رییس دانشگاه

دکتر حبيب‌نژاد، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و حجت‌الله ابراهيميان، رايزن فرهنگي ايران در اندونزي كه براي حضور در نشست «انديشه‌هاي سياسي امام خميني (ره) و عبدالرحمن واحد» در دانشگاه سونان گونونگجاتي حضور يافته بودند، با راسخان انوار، رييس دانشكده الهيات اين دانشگاه ديدار و گفت‌وگو كردند.

حبيب‌نژاد در اين ديدار فعاليت‌هاي علوم اسلامي و قرآني در جمهوري اسلامي ايران به خصوص در حوزه‌هاي علميه را تشریح كرد.

وی نيز با اشاره به دستاوردهاي قرآني جمهوري اسلامي ايران، گفت: بعد از انقلاب اسلامي تاكنون حدود 200 تفسير قرآن در ايران به نگارش درآمده است و در هر دو زمينه شكلي و محتوايي اهتمام ما به قرآن مضاعف شده است.

در اين ديدار همچنين راسخان انوار كه عنوان رساله دكترايش درباره «تفسير الميزان» بود، اظهار كرد: «الميزان» سرآمد كتب تفاسير شيعه و سني است و مي‌توان آن را عروس تفاسير ناميد.

حبیب نژاد با تحليلي از علاقه اهل سنت اندونزي به تفسير «الميزان» گفت: ضروري است تا جمهوري اسلامي ايران نهضت تبيين الميزان را در اندونزي آغاز كند؛ چرا كه اين كار قرآني به معرفت قرآني ما نيز كمك خواهد كرد.

*حضور در جمع مديران و دانش‌آموزان مجتمع آموزشی شهيد مطهري شهر بندونگ

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین در ادامه سفر خود به اندونزي، با حضور در مجتمع شهيد مطهري اندونزي، با رئيس مجمع، معلمان و دانش‌آموزان شيعه اين مجتمع ديدار و گفت‌وگو كرد.

در اين ديدار دانش‌آموزان مجتمع با پرسش‌هايي در خصوص راه و رمز موفقيت در كسب علم، پيشرفت‌هاي فردي و اجتماعي ايرانيان را از دکتر حبیب نژاد جويا شدند.

دکتر حبيب‌نژاد، ضمن بيان خاطرات كودكي خود، اصول موفقيت و درس خواندن در مقاطع قبل از دانشگاه را براي دانش‌آموزان تشريح كرد و در پايان با سؤال از آنها در خصوص آينده كاري اين افراد آشنا شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha