شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
15

حوزه/ وزارت دین اندونزی با اشاره به توسعه و گسترش زبان اندونزیایی، بازبینی در ترجمه قرآن چاپ سعودی را خواستار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» وزارت دین اندونزی بازبینی در ترجمه قرآن چاپ سعودی را خواستار شد.

پایگاه رسمی وزارت دین اندونزی (kemenag.co.id) اعلام کرد که وزیر دین، لقمان حکیم سیف الدین گفت: امیدوارم که باز بینی در ترجمه قرآن به زبان اندونزیایی که توسط دولت عربستان چاپ شده است، انجام شود.

وی اظهار داشت که نیاز به این باز بینی به دلیل توسعه و گسترش زبان اندونزی است و در برخی از ترجمه های آن نیاز به سازگاری دارد. 

 

کارگاه  آموزشی "تبيين فرهنگ و تمدن ايران زمین"

بنا به دعوت دانشگاه پدنگ اندونزي، رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران، در کارگاه آموزشی با عنوان "تبيين فرهنگ و تمدن ايران" در سالن اجتماعات اين دانشگاه حضور پیدا کرد. اين مراسم با حضور گسترده دانشجویان و اساتيد و اعضای هيئت علمي دانشگاه همراه بود و مورد استقبال قرار گرفت.

در ابتداي اين جلسه پس از قرائت قرآن كريم، دكتر اخوان رئيس دانشكده الهيات دانشگاه پدنگ طی سخنان کوتاهی گفت: آمادگي داريم از فرهنگ و علوم ساير كشورها استفاده كنيم كه در اين ميان ايران نقش كليدي دارد و از اين نظر از رايزن فرهنگي سفارت ج.ا.ايران دعوت كرديم تا ما و دانشجویان را نسبت به ایران امروز آشنا سازد.چند خبر از اندونزی

سپس آقای پرفسور دكتر اسس ريوارني رئيس دانشگاه نیز در سخنان کوتاهی گفت: درب دانشگاه بر روي همه افكار و عقايد كشورها باز است و همه كشورها مي‌توانند در اينجا فرهنگ خود را معرفي كنند.

وي ابراز داشت: اين بار از مهمترين كشور اسلامي در منطقه خاورميانه يعني جمهوري اسلامي ايران دعوت كرديم كه از حضور رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران قدرداني مي‌كنيم.

در ادامه نوبت به ارائه مباحث آقای حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران رسید. وی  که از ساعت ده تا سیزده تدریس این کارگاه را عهده دار بود به موضوعات مهمی درباره ایران پرداخت.

ابتدا در باره اشتراکات ایران و اندونزی سخن گفت و وجوه اشتراک فرهنگی و دینی و زبانی را برشمرد. سپس به تاریخ ایران پرداخت و با شاره اجمالی به قبل و بعد از اسلام، ایران امروز را توصیف کرد.

در ادامه به جغرافیای ایران پرداخت و تفکیک جمعیتی ایران را نسبت به ادیان مختلف برشمرد. بیان وجود فرهنگ ها و زبان های مختلف در ایران بخش دیگری از سخنان رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ا بوده است. تبیین افتخارات علمی فرهنگی بخصوص در زمینه شعر و عرفان و فلسفه و معرفی برخی از شخصیت ها وجه دیگر سخنان رایزن فرهنگی بوده است. زبان فارسی و قدمت این زبان و اشتراکات این زبان با زبان عربی بخش دیگری از سخنان ابراهیمیان بوده است.

پیشرفت های علمی ایران نیز مورد عنایت ایشان در بیان مطالب بود؛ وی عنوان داشت: ايران از نظر علمي داراي جايگاه مهمي است و داراي شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي بسياري در طول تاريخ بوده است.

ابراهيميان با اشاره به رتبه‌هاي علمي ايران بيان داشت: ايران در هوا و فضا در منطقه، رتبه اول را دارد و در توليد سلول‌هاي بنيادي نيز رتبه دوم را دارد، همچنين در شيمي، ايران داراي رتبه اول منطقه و در دنيا داراي رتبه 13 است، از سوي ديگر در نانوتكنولوژي ايران داراي رتبه اول در منطقه و رتبه هشتم جهان است.

وي گفت: ايران در توليد مقالات علمی رتبه 15 جهان را دارد و اين در حالي است كه كشوري مثل مالزي داراي رتبه 24 جهان است.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران سپس اظهار داشت: ایران در حال ساخت تمدن جديد قرآني است.

او سپس به تعریف تمدن پرداخت و شاخصه های تمدن اسلامی را به شرح ذیل بازگو گرد و سپس ابراهیمیان به نظام سیاسی ایران پرداخت و اظهار داشت: در پرتو وجود قدرت معنوی اسلام شناس مدیر و مدبر در ایران که ما او را به عنوان ولی فقیه می شناسیم، ساخت تمدن جدید قرآنی امکان پذیر خواهد بود.

ادامه کارگاه به مشارکت اساتید و دانشجویان نسبت به بحث درباره موضوع، اختصاص پیدا کرد.

جمع آوری کتاب های درسی حاوی افکار داعش

پایگاه ساتواسلام اندونزی اعلام کرد که وزارت دین این کشور معتقد است که در کتاب های درسی دانش آموزان، افکاری وجود دارد که با فهم اکثریت مسلمانان متفاوت است. وزیر دین این کشور به طور مستقیم و با قاطعیت درخواست کرد که کتاب های درسی، حاوی از افکار منحرف را جمع آوری کنند.

یکی از کتاب هایی که مورد بحث مردم قرار گرفته شده است، کتاب دانش آموزان مدرسه متوسطه کلاس یازده، در موضوع درسی تاریخ فرهنگ اسلام است که در آن به برخی شخصیت های اسلامی توهین شده است. این کتاب موجب نگرانی مردم شده است، به همین دلیل دستور تحویل گرفتن این کتاب ها از دانش آموزان آن اعلام شد.

وزارت دین، در شهر جومبانگ جاوه شرقی نیز، کتاب درسی دینی که افکار رادیکالیسم مانند داعش آموزش می دهد را جمع آوری خواهد نمود و انتشار آن را متوقف خواهد کرد.

 

واکنش مجلس علمای اندونزی به بستن سایت های اسلامی چند خبر از اندونزی

دین شمس الدین رئیس مجلس علمای اندونزی، از اقدام وزارت اطلاعات و فناوری در رابطه با مسدود کردن سایت های اسلامی اظهار ناراحتی کرد. وی گفت: بستن این سایت ها قطعاً واکنش مسلمانان را به وجود می آورد، زیرا این مسئله بسیار حساس است. این اقدام می تواند جوانب مثبت و منفی داشته باشد، هرچند این اقدام در راستای از بین بردن تروریسم است.

وی اظهار داشت: با اینکه این دستور از طرف سازمان مبارزه با تروریست بوده، ولی شایسته بود وزارت اطلاعات و فناوری قبل از اقدام آن گفتگو هایی انجام می داد.

وی گفت: من در مورد این مسئله با وزارت اطلاعات و فناوری، ارتباط برقرار کردم. در چند روز دیگر، ما با هم در مورد این مسئله گفتگو خواهیم کرد. من متاسفم که چرا پس از اقدام این عمل، تازه گفتگو انجام می دهیم.

پیش از این، وزیر اطلاعات و فناوری، رودی آنتارا گفت: ما سایت های اسلامی که افکار رادیکال را گسترش می دهد را مسدود کردیم. این بنا به درخواست سازمان مبارزه با تروریسم بوده است.

 

ديدار رايزن فرهنگي ایران با با رئيس دانشگاه پدنگ

دکتر حجت‌الله ابراهيميان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با حضور در شهر پدنگ اندونزي با رئيس اين دانشگاه ديدار و گفتگو كرد و در خصوص روابط فرهنگی دو کشور بحث و تبادل نظر نمودند.

در اين ديدار پرفسور دكتر اسس ريوارني رئيس دانشگاه پدنگ اندونزي، دكتر اخوان رئيس دانشكده الهيات و همچنين دكتر زعيم معاون دانشكده حضور داشتند.

در اين ديدار در باره فعاليت های تخصصي قرآن كريم توسط رايزني فرهنگي سفارت ج.ا.ا، در دانشگاه پدنگ بحث و تبادل نظر به میان آمد كه مقرر شد در دو زمينه حضور استاد علوم قرآني در دانشگاه پدنگ و همچنين برگزاري كارگاه آموزشي فن قرائت بررسي‌هاي لازم انجام شود.

در اين ديدار مسئولان دانشگاه اعلام آمادگي كردند كه آماده هرگونه همكاري با رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در اندونزي هستيم و در مورد امضای تفاهم نامه میان این دانشگاه با رایزنی فرهنگی و نیز میان دانشگاه پدنگ با یکی از دانشگاه های ایران مورد تاکید قرار گرفت.

شايان ذكر است دانشگاه پدنگ اندونزي داراي شش دانشكده است كه در آنها 10 هزار دانشجو مشغول تحصيل هستند. شهر پدنگ مركز استان سوماتراي غربي است.چند خبر از اندونزی

 

اهدای 50 جلد به دانشگاه اسلامی استان سوماترای غربی اندونزی

در حاشیه حضور رایزن فرهنگی سفارت ایران در کارگاه آموزشی "تبیین فرهنگ وتمدن ایران زمین" که در دانشگاه اسلامی شهر پدنگ برگزار گردید، تعداد 50 جلد کتاب از طرف رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا ایران به پرفسور دكتر اسس ريوارني ریاست دانشگاه اسلامی مرکز استان سوماترای غربی اهدا شد تا به دستور ایشان به کتابخانه مرکزی این دانشگاه تحویل گردد. از جمله این کتاب ها دوره 8 جلدی کتاب فاخر "دایرة المعارف الاسلامیه الکبری" که با اشراف استاد سید کاظم موسوی بجنوردی به زیور طبع آراسته گردید، می باشد.

 

اسلام در اندونزی بدون ریختن یک قطره خون گسترش یافت

لقمان حکیم وزیر دین اندونزی اظهار داشت: اسلام توسط پیشینیان ما همچون والی سونگو، بدون خشونت آموخته داده شد. نه مانند داعش که با فهم رادیکال اسلام را نمایان می کنند. اسلام، رحمة للعالمین است و می تواند با تسامح در بین دین های دیگر زندگی کند.

وی با گسترش و توسعه فهم اسلام معتدل برای جلوگیری از ورود افکار رادیکال موافق است. از این رو، دولت توجه بیشتری به همکاری با سازمان های دینی، شخصیت های دین و نیز عناصر مختلف کشورهای دیگر داده است. یعنی همکاری در توسعه فهم اسلام معتدل و با تسامح.

در همین حال، رئیس دانشگاه اسلامی والی سونگوی شهر سمارانگ، پروفسور محبین نور تاکید کرد که داعش با انجام روش های خشونت انگیز، ارزش های اسلام را غلط فهمیده است. در قرآن، سوره النحل، آیه 125، ما را به تبلیغ اسلام با روش خردمندی و عاقلانه فراخوانده است، مانند بحث و گفتگو، نه با روش های خشونت انگیز.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha