یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
اردوغان

حوزه/ ترکیه به خاطر بی ثباتی داخلی و رشد استبداد در معرض خطر قرار دارد و این در حالی است که اعتبار آنکارا به دنبال مُبدل شدن این کشور به گذرگاه تروریستها به شدت ضربه خورده و اکنون باید به طریقی موقعیت خود را در عرصه بین المللی باز یابد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روزنامه اُسرواتوره رومانو، روزنامه رسمی واتیکان طی تحلیلی به سفر اردوغان به جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با اشاره به وضعیت متشنج خاورمیانه، سفر اردوغان به تهران را در راستای ترمیم روابط با ایران و فرو نشاندن بحران یمن عنوان کرد و نوشت: رییس جمهور ترکیه در این سفر تکلیفی بس دشوار پیش روی دارد. اردوغان با بردن 6 وزیر به این ماموریت در صدد ایجاد روابط تجاری جدید با تهران است. ترکیه تا چند ماه پیش همپیمان راهبردی ایران محسوب می شد، اما با شروع جنگ در یمن شرایط به کلی تغییر یافت.

اوضاع جاری نه برای اردوغان و نه برای کل منطقه ساده نیست. ترکیه به خاطر بی ثباتی داخلی و رشد استبداد در معرض خطر قرار دارد و این در حالی است که اعتبار آنکارا به دنبال مدیریت مستقل بحران سوریه و مُبدل شدن این کشور به گذرگاه تروریستهای وابسته به گروههای مختلف برای اعزام به آن کشور، به شدت ضربه خورده و اکنون باید به طریقی موقعیت خود را در عرصه بین المللی باز یابد.

قضیه یمن مهمترین بازی محسوب می شود چون بیم این می رود که درگیری در یمن به کل خاورمیانه سرایت نماید. به همین دلیل ترکیه باید از یک سو ضمن پشتیبانی از حملات عربستان علیه شیعیان الحوثی، از نقش محوری خود در سطح منطقه که در آغاز بهار عربی در پی آن بود، صرفنظر نماید و از سوی دیگر از تمام ارتباط خود با ایران استفاده کند. ترکیه به منزله پل ارتباطی میان دو طرف می باشد. بنابراین ملاقات اردوغان با شاهزاده نایف السعود (وزیر کشور عربستان و جانشین دوم تخت پادشاهی) پیش از عزیمت به ایران، اتفاقی نبوده است.

بالا بودن اعتبار ترکیه نزد تهران جای بحث ندارد. آنکارا در سال 2010 در صدد برآمد تا به طور مستقل در تبادل اورانیوم کم غنی شده با سوخت هسته ای، در بحران هسته ای ایران میانجیگری نماید.

اکنون با امضای تفاهم هسته ای میان ایران و گروه 1+5، اگرچه هنوز قطعی نشده است، اما بر توازن قدرت در خاورمیانه تاثیر عمیق خواهد داشت. اکنون تهران با دستیابی به این تفاهم، مشروعیتی تازه می یابد اما در استفاده از آن باید دقت به خرج دهد. از سوی دیگر ترکیه همیشه در شعله ور کردن نزاع میان دو مذهب بزرگ اسلامی کوشیده، اما آیا این بار می تواند این رفت و آمدها از بروز یک بحران بی سابقه در کل خاورمیانه جلوگیری کند.

این روزنامه عکسی از دیدار اردوغان با حضرت آیت الله خامنه ای به چاپ رسانده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha