دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
خبر گزاری حوزه

همانگونه که استفاده از تکنولوژی های روز بسیار موثر و برای پرورش دین مبین تاثیر گذار اسلام است همان اندازه اگر درست از این تکنولوژی استفاده نشود ممکن است آسیب های نامطلوب و خطرات جبران ناپذیری را در اجتماع به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام علیزاده، مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) شهرستان خضری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، در خصوص تاثیر فرهنگ در اجتماع  اظهار کرد: فرهنگ مهم ترین تاثیر را در اجتماع خصوصا زندگی انسان ها دارد.

وی با بیان اینکه ما مسلمان هستیم و مکتب ما کامل ترین دین است، گفت: فرهنگ ما متناسب با آیات و  سیره اهل بیت(ع) است که اگر به طور کامل اجرایی شود بهترین دستورالعمل زندگی است.

حجت الاسلام علیزاده، با بیان اینکه  از مهم ترین کارهای حوزه علمیه  در خصوص فرهنگ سازی بحث انسان سازی است گفت: افرادی که  می خواهند در یک اجتماع، شهر، محله ای کار فرهنگی را برعهده بگیرند و جامعه و مردم را در مسیر و راه اسلام و اهل بیت(ع) هدایت کنند، باید به حوزه ها علمیه وارده شده و با فرآگیری درس های حوزوی به نحوه پرورش و تربیت یک انسان کامل آشنا می شوند.

وی با اشاره به حضور 8 سال خدمت خود در این حوزه علمیه و نبود روحانی فعال در 20 سال قبل در این منطقه خاطر نشان کرد: هم اکنون در این مدرسه  علمیه نزدیک به 22 امام جماعت تربیت یافته اند و در مساجد، ادارات و نهاد های مختلف مشغول به ارائه برنامه های فرهنگی و معارف اهل بیت (ع) و نظام  اسلامی می باشند.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه تکنولوژی تاثیر شگرفی بر فرهنگ ما داشته افزود: نمی توان از تکنوژی روز به راحتی گذشت و باید همگام با پیشرفت علم در جهان نیز حوزوی ها را با دانش روز آشنا کرد و از آنها برای پیشبرد فرهنگ ناب محمدی(ص) استفاده نمود.

وی ادامه داد: مثلا اگر در گذشته برای 100 یا حداکثر 1000 نفر در مساجد و اجتماعات صحبت می شود  ولی امروزه با پیشرفت علم می توانیم در یک پایگاه اطلاعاتی حتی در دورترین نقطه کره خاکی برای میلیون ها نفر برنامه داشت.

مدیر مدرسه امام محمد باقر(ع) شهرستان خضری افزود: در مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) برنامه های مختلف کامپیوتری در زمینه های مختلف تدریس می شود تا با استفاده از تکنولوژی روز در اتاق های پژوهش که متناسب با سن و دروس طلبه ها می باشد با نحوه کار های تحقیقاتی با تکنولوژی روز آشنا شوند.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه امروز افرادی که کارهای فرهنگی انجام می دهند باید از تکنولوژی روز استفاده کنند گفت: همانگونه که استفاده از تکنولوژی های روز بسیار موثر و تاثیرگذار برای پرورش دین مبین اسلام است همان اندازه اگر درست از این تکنولوژی  استفاده نشود ممکن است آسیب های نامطلوب و خطرات جبران ناپذیری را در اجتماع به دنبال داشته باشد.

وی در خصوص وظیفه طلاب و روحانیون در برابر تهاجم فرهنگی عنوان کرد: مهم ترین کار، شناخت خود با توجه به آیات و روایات اهل بیت (ع) است تا با سرمشق قراردادن این معارف در زندگی خود، و بیان راه و رسم زندگی به مردم جامعه آنان را  در مقابل فرهنگ غربی واکسینه نماییم.

مدیرمدرسه امام محمد باقر(ع) شهرستان خضری خاطر نشان کرد: در حوزه یک  سری درس هایی است که مرسوم بوده و از قدیم ایام تدریس می شده اما علاوه بر آنها  امروز به دروسی متناسب با  امکانات و مسائل سیاسی روز نیاز است و لازم است که در حوزه ها باشد و طلبه متناسب با شرایط روز عمل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha