چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت اسلامی والمسلمین علی اسلامی

حوزه/ ائمه اطهار(ع) بسیار بر این موضوع تاکید کرده اند که با كار و تلاش ‌فقر دفع مي‌شود، چه آن که كسب در آمد باعث مي‌شود فرد بتواند ‌به ديگران كمك كند و در عین حال به تقویت عزت و کرامت خود در بین خویشان و همسایگان و شهروندان جامعه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ایام هفته کار و کارگر قرار داریم که به همین مناسبت با حجت الاسلام و المسلمین اسلامی، استاد حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، گفتگویی درباره جایگاه کار و کارگر در اسلام و وظیفه مسئولان در تکریم و تجلیل از این قشر زحمتکش انجام داده ایم که در ادامه برش های مهمی از صحبت های وی را ملاحظه می کنید؛

حقیقت امر آن است که کارگران جزو کوشاترین اقشار جامعه به شمار می روند که نقش مهمی در رشد و توسعه کشور ایفا می کنند و جا دارد در همین ابتدای سخن هفته و روز کار و کارگر را به این قشر زحمت کش و فعال و کم توقع تبریک عرض کنم.

جایگاه مهم کار و کارگر در آموزه های دینی

کار و کارگر در آموزه های اسلامی ما از یک جایگاه بسیار مهم و رفیعی برخوردار هستند و بی هیچ اغراقی باید گفت که کارگران جامعه ما با همه مشکلات و سختی هایی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، در عرصه تقویت تولید ملی کشور واقعاً مجاهدت می کنند؛ از این منظر چنانچه کشور ما در عرصه های متعددی به خودکفایی رسیده و یا در شرف رسیدن به آن است، این مساله مرهون تلاش و اهتمام خستگی ناپذیر کارگران عزیزبوده است.

چرا پیامبر(ص) دست کارگر را بوسید؟

بی جهت نیست که کارگر محبوب خداست و پیامبر اسلام (ص)دست او را بوسه می زند، چرا که استقلال و خودکفایی ملت ما را در بسیاری از عرصه ها همین عزیزان خدوم به وجود آورده اند و لذا ما باید سعی جدی در رفع و رجوع مشکلات آن ها داشته باشیم.

پيامبر(ص) براي كار ارزش بسياري قائل بودند ، ایشان می فرمایند:«روز قيامت سايه عرش الهي بر سر آن مردي قرار مي گيرد كه براي تأمين مخارج زندگي خود و خانواده اش از خانه خارج شود و با تكيه بر عنايت و فضل الهي در زمين به جست وجوي كار بپردازد و تلاش كند.»

بنابر گفته حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)، كسي كه از حاصل تلاش و دسترنج خود مخارج زندگي و خانواده اش را تأمين كند، با پيامبران الهي محشور خواهد شد.

عنایت ویژه حضرات معصومین (ع) به قشر کارگر

اساساً بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) نیز به این قشر پرتلاش، عنایت و توجه ویژه ای داشته اند تا بدانجا که سیره امام علی (ع) این گونه بود؛ کما این که خود ایشان یک کارگر بود که درد کارگران را به خوبی می شناخت و ده ها سال در نخل ها و باغ ها کار کشاورزی می کرد و امامان بعد از ایشان نیز همین طور در سر زمین و مزارع بیل می زدند و عرق می ریختند و با عرق جَبین، نان خویش و اهل و عیالشان در تامین می کردند.

بیان امام باقر(ع) در جواب اعتراض صحابه

در تاریخ اسلام داریم که گاهی برخی یاران و صحابه به امام باقر(ع) اعتراض می کردند که چرا این گونه بر سر زمین به فعالیت و تلاش می پردازید که حضرت می فرمودند: «جهاد برای امرار معاش زندگی، عبادت است ».

همه امامان ما و شخص پیامبر(ص) در زندگی خویش کار می کردند. امام رضا(ع) وقتی که ظهر می شد با کارگران بر سر یک سفره می نشستند و با آن ها غذا میل می فرمودند.

همه این مسایل نشان دهنده آن است که انجام كار، مطلوب خداوند است و همچون عبادت و جهاد در راه خدا امری مقدس به شمار می رود.

برترین عبادت؛ طلب روزی حلال

پيامبر اكرم(ص) در همین باره مي‌فرمايند: «عبادت هفتاد پاره است و برترين آن، طلب روزي حلال است.»

از سویی در مكتب اسلام ‌بيكاري و نيازمند ديگران بودن امري مذموم ناپسند‌ شمرده شده تا آن جا که امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «خداوند متعال بيكاري را دشمن انسان مي‌داند.»

چرا بیکاری در اسلام منفور و مذموم است؟!

علاوه بر مساله وجوب كسب معيشت، مسئوليت  اجتماعي  شخص  مؤمن، رفع نيازهاي جامعه در حد توان است، چرا که برپایه آموزه های دینی، بر آوردن  نيازهاي جامعه واجب كفايي است و شخص بايد در برآوردن آن بكوشد.

ائمه اطهار(ع) بسیار بر این موضوع تاکید کرده اند که با كار و تلاش ‌فقر دفع مي‌شود، چه آن که كسب در آمد  باعث مي‌شود فرد بتواند ‌به ديگران كمك كند و در عین حال به تقویت عزت و کرامت خود در بین خویشان و همسایگان و شهروندان جامعه بپردازد.

امام باقر(ع) در کلام گهرباری تاکید می فرمایند:«‌ هر كس براي بي‌نيازي از مردم  و تلاش براي رفاه  خانواده  و مهرباني و خيرخواهي به همسايه در طلب مال و امكانات  زندگي بر آيد روز قيامت در حالي كه صورتش همچون بدر درخشان است خداوند را ملاقات مي كند.»

نقش فعال کارگران در رشد اقتصادی جامعه

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که كار اقتصادي  ذاتاً مطلوبيت دارد و مؤمن حتي اگر درآمد كافي داشته باشد، نبايد از كار دست بكشد و برای رشد و پیشرفت پایدار کشورش می بایست همواره در مسیر کار و تلاش، پیشقدم باشد.

به خصوص قشر کارگر نقش بسیار مهمی در به حرکت درآوردن چرخ های اقتصاد کشور و نیل آن به سمت پیشرفت و توسعه حقیقی برعهده دارند.

مسئولان به حل مشکلات کارگران اهتمام ورزند

از این رو و با توجه به جایگاه و اهمیت فراوان کار و کارگر از منظر اسلام بسیار ضروری است که مسئولان و مدیران و کارفرمایان با برنامه ریزی مناسب، مشکلات کارگران را که بالاترین خدمات را به کشور انجام می دهند، مرتفع سازند.

در این میان، مسئولان و مدیران میانی نباید کارگران و مشکلات آن ها را فراموش نکنند؛ مبادا خدای ناکرده در مجموعه ای مدیری شربت آن چنانی بخورد و کارگر او هم به قول معروف نتواند آب خنکی بنوشد و اگر این طور شد باید بگوییم که ما در مسیری خلاف سیره حکومت علوی گام برداشته ایم.

گره های معیشتی کارگران را بگشاییم

در حال حاضر بسیاری از کارگران کشور با مشکلات معیشتی و از جمله حقوق کم دست و پنجه نرم می کنند ، البته در طول سال های اخیر عنایت خوبی به بحث بیمه کارگران شده است که واقعاً جای قدردانی دارد اما باید قدرت خرید و همچنین بیمه کارگران را تقویت کرد تا آن ها بتوانند در زندگی یک رفاه حداقلی داشته باشند.

کارگری افتخار است؛ آن را تکریم کنیم

به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری، کارگری افتخار است و ما باید کاری کنیم که همه کارگران به شغل شریف خود افتخار کنند و لازمه اش این است که به حل مشکلات آن ها همت گماریم.

در هر صورت امیدواریم که کارگر در جامعه ما بیش از این، تکریم شده و حداقل های مسایل معیشتی و رفاهی برای او تامین گردد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha