جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 349140
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
حجت‌الاسلام صالحی خوانساری

حوزه/ زینب کبری(س) همانند مادر خود سیده نساء العالمین بود و از همه بالاتر این که حتی در روز11 ماه محرم هم نماز شب او ترک نشد.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت وفات بانوی با کرامت و فضیلت حضرت زینب(س) با اشاره به شخصیت آن بانوی بزرگ گفت: حضرت زینب(س) از جمله زنان با کرامتی بودند که در آسمان ولایت و امامت، خوش درخشیدند.

*اسم زینب(س) را خدا انتخاب کرد

وی ادامه داد: آن حضرت زمانی که به دنیا آمدند و می خواستند اسمی برای  او انتخاب کنند، هیچ کس به احترام دیگری اسمی را انتخاب نکرد، تا اینکه پیامبراکرم(ص) فرمودندهمانطور که نام سایر فرزندان علی (ع) از سوی خدا انتخاب شد، نام این دختر هم از سوی خدا به  زینب نام گذاری شده است.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری افزود: حضرت زینب(س) شباهت های زیادی به مادر خود حضرت فاطمه(س) داشتند، و علاقه خاصی بین او و دو بردارشان به خصوص امام حسین(ع) بود که این علاقه موجب شد زینب (س) شاهد بسیاری از مسائل و اتفاقات باشد.

*تنها فرق زینب(س) با مادر

 وی اظهار داشت: پیامبر (ص) کنیه ای برای حضرت زینب  انتخاب کرد و آن کنیه( ام المصائب) بود.این کنیه تنها فرق بین مادر و دختر بود، زینب ام المصائب بود چرا که در طول زندگی مبارکشان شاهد بسیاری از رنجها و دردها بود.

 استاد حوزه علمیه خاطر نشان ساخت:حضرت زینب ام المصائب بودند چون شاهد کشته شدن مادر بین درو دیوار، پدر

در محراب عبادت،  مظلومیت امام حسن در منزل و کشته شدن به دست همسر، شاهد هله هله زنان در زمان شهادت بردار و در نهایت شاهد تکه تکه شدن جگر امام مجتبی(ع) با زهربود.

وی افزود:حضرت زینب(س) ام المصائب بود، چون شاهد اتفاقات و حادثه ناگوار کربلا بودند، ایشان دیدند که چگونه بدن مطهر 72 نفراز بهترین بندگان خداوند بر روی زمین گرم کربلا افتاده، او دیده بود که چگونه شمر ملعون روی سینۀ حسینش نشسته و می خواهد سر از بدن بردار عزیز تر از جانش جدا کند.

*دلیر مانند پدر

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: حضرت زینب(س) شخصیت بزرگی بودند و شاهد این حقیقت، زمانی است که وقتی اسرا وارد کوفه شدند، همه طبل می زدند وبا شادی و هله  هله کنان می گفتند، اسیر خارجی آوردند اما اینجا زینب کبری با یک اقتدار و عزت نفسی که از پدر و مادر شان به ارث برده بودند با یک جمله خطاب  به مردم کوفه همه را ساکت کردند، نفس ها در سینه حبس شد،  وحضرتشان با خطبه های آتشین خود مصائب و حقانیت خاندان عصمت و طهارت را بیان کردند و بنی امیه را رسوا ساختند.

وی گفت: آیا غیر از این است که هر کسی نمی تواند این گونه سخن بگویدچرا که زینب کبری(س) یک فرد معمولی نبودند، پدر و مادر او کسی بودند که در دنیا نظیری برای آنها وجود نداشت همین طور، برادران او که به فرموده پیامبر اکرم(ص) آقای جوانان اهل بهشت هستند.

*نماز شب به یاد ماندنی

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری خاطر نشان ساخت: زینب کبری(س) همانند مادر خود سیده نساء العالمین بود و از همه بالاتر این که حتی در روز11 ماه محرم هم نماز شب او ترک نشد، او عقیله العرب بود چرا که همانند او کمتر در دنیا وجود دارد که در بدترین شرائط ،عبادت، نماز شب و تهجدش با وجود آن همه مصائب ترک نشود.

 حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری گفت: حضرت زینب(س) بعداز واقعه کربلا زیاد زنده نماندند و بعد از تبعید به شام  در سن 54 سالگی بر اثر فشار روحی زیاد به دو بردار شهید، پدر و مادر شهید خود پیوست.

وی افزود: نباید از نقش بزرگ و زینبی، حضرت زینب در زنده نگه داشتن قیام عاشورا و اسلام گذشت، جامعه اسلامی بایدبا اقتدا به حضرت زینب (س)به گونه باشد که برای اسلام و انقلاب خود که با زحمت زیادی بدست آمده  با تمام وجودحافظت کند.

انتهای پیام:40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha