شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
علاسوند

حوزه/ هدف تحصیل در حوزه تعلیم و تعلم و ابلاغ پیام های الهی به جامعه است و این عرصه تنها با صبر و تلاش و مجاهدت های علمی به دست می آید و نباید انتظار داشت همه امکانات برای نخبه شدن وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،خانم مریم علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده امروز در هشتمین جشنواره برترین های حوزه های علمیه خواهران که در مجتمع فرهنگی نرجس خاتون(س) جمکران برگزار شد گفت: در کشور استعدادهای درخشان و برتری وجود دارد ولی متاسفانه از این استعداد  و ظرفیت به خوبی استفاده نمی کنیم.

وی افزود: اگر کسی تاریخ سرگذشت و زندگی دانشمندان را مطالعه کند، می بیندآنها در شرایط نامساعدی به حد رشد و تعالی علمی رسیده اند نه اینکه لزوما در کنار آنها امکانات زیادی وجود داشته تا به مقام علمی بالایی برسند،بنابراین  اگر نتوانیم از استعدادهای خود بهره ببریم این به دلیل کم کاری خود افراد است.

خانم علاسوند ادامه داد: کمتر نخبه ای وجود دارد که تمام شرایط رفاهی برای او فراهم بوده و توانسته خود را به عنوان نخبه به جامعه معرفی کند لذا آنچه خیلی مهم است همت و تلاش بالاست.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: علم و عقل دو واژه درحوزه دانش برای جریان نخبه و استعداد برتر است، باید به تقویت این عناصر انسان خود را به جایگاه علمی مناسب برساند و عقل در کنار علم است که نخبه را به وجود می آورد.

وی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی نتوانسته ایم  این دو در کنار هم داشته باشیم و یکی از نقاط ضعف در این موضوع می باشد.

خانم علاسوند گفت: امروز گرایش به سمت مدرک گرایی یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر حوزه های علمیه شده و این مدرک گرایی بر علم گرایی غلبه کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: جای امیدواری است که جریان متدینی در دانشگاه ها وجود دارد که به این نتیجه رسیده اند، حوزه بهترین مکان برای علم و تهذیب و دانش افزایی است، چراکه بعضی از علومی که در دانشگاه ها تدریس می شود علم سکولار است و قطعا انسان به علم سکولار به جایی نخواهد رسید.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: جای تاسف وجود دارد که حوزویان به سمت دانشگاه گرایش پیدا کرده و یا انگیزه برای تحصیل و فراگیری علوم برتر و دانش افزایی را ندارند.

وی گفت: اگر این ساختار مدیریت شود و برنامه ریزی های خوبی در این عرصه صورت گیرد و انگیزه طلاب برای دانتش افزایی انجام بگیرد در آینده شاهد تقویت حوزه های علمیه در عرصه دین و دانش افزایی و استعادا های برتر و نخبه پروری خواهیم داشت.

خانم علاسوند ابراز داشت: خانه و اجتماع به صورت معینی در جامعه تقسیم کار شده اند و زنان از جمله افرادی هستند که می توانند نقش بسیار بزرگی در جامعه در ابعاد مختلف ایفا نمایند بنابراین باید انگیزه لازم را در  طلاب ایجاد کرد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده خاطر نشان ساخت: هدف تحصیل در حوزه تعلیم و تعلم و ابلاغ پیام های الهی به جامعه است و این عرصه تنها با صبر و تلاش و مجاهدت های علمی به دست می آید و نباید انتظار داشت همه امکانات برای نخبه شدن وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان ساخت: استفاده از زمان بهترین سرمایه برای تحصیل علم است ولی متاسفانه از این عنصر نتوانستیم از این عنصر بهره ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha