یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
قاسم جوادی

حوزه/ استاد دانشگاه گفت: نفوذ کلام مراجع عظام در اعصار مختلف به ویژه امروز در میان مردم باعث شد که بسیاری از خرافات در جامعه ما رنگ ببازد وگرنه با این شرایط به راحتی دین تحریف می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر قاسم جوادی ظهر امروز در نشست علمی "دین و خرافه" در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم  گفت: یک بخشی از خرافه ممکن است در حوزه گفتمانی وجود داشته و بخش دیگر ممکن است در آیین هایی است که در میان پیروان یک دین وجود داشته باشد.

وی افزود: دو دیدگاه در بحث خرافه وجود دارد که عارفان غیرتشریعی و فقها در تعریف مرتبط با خرافه یک دیگر را متهم می کنند؛ در حقیقت متشرعان نگاهی خاص نسبت به کسانی که عرفان غیر تشریعی دارند، در خصوص خرافه مطرح می کنند.

مدرس دانشگاه اظهارکرد: گاهی خود دین مباحث را به خود عرف و سلایق و تنوع محیطی واگذار کرده و به همین جهت است که بحث نسبیت در خرافه بیان می شود.

وی افزود: یک بخش از خرافات ممکن است در بخشی از متون دینی وجود داشته باشد که این متن ها، متون دست اولی نبوده و ممکن است به این کتاب ها بار شده باشد.

جوادی خاطرنشان کرد: بخشی از این خرافات ممکن است در بستر زمان شکل گرفته و ربطی به ساحت اصلی دین نداشته باشند در حقیقت خرافه ای است که در جانب پیروان یک دین بعدها بار شده باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسان در برخورد به ادبیات مرتبط با خرافه دچار تحیر می شود و از بس که دیدگاه های گوناگونی در این بحث وجود دارد که باید به نحوی کامل علمی به آن پرداخته شود.

جوادی خاطرنشان کرد: حوزه خرافه نیازمند کار بسیار جدی است که این حوزه از مو باریک تر و از شمشیر هم تیز تر است؛ در این حوزه باید نگاه های علما را بررسی کرد زیرا برخی از امور در دین هم وجود دارد که بین علما مسایلی مطرح شده که باید با طرح جمیع نظرات به یک نظر واحد برسیم.

وی گفت: یکی از دانشمندان غربی بیان می کند که از هر چیزی توقع کارکردی داشته باشیم که از آن بر نمی آید را خرافه می نامند و بیان می کنند که علم هم همین گونه بوده و که امروزه نمی تواند به همه سوالات جواب دهد زیرا بسیاری از مسایل ربطی به علم ندارد.

مدرس دانشگاه بیان کرد: تفکر تشیع متفکران بسیاری داشته است؛ نگرانی آن موقع است که کسی نباشد به شبهات پاسخ دهد و خوشبختانه متفکران ما همیشه از دین و مذهب تشیع به خوبی دفاع کرده اند و اگر متفکرین در حوزه و جریانی وجود نداشته باشند جریانات خرافی گسترش پیدا می کند.

وی گفت: نفوذ کلام مراجع عظام در اعصار مختلف به ویژه امروز در بنین مردم باعث شد که بسیاری از خرافات در جامعه ما رنگ ببازد وگرنه با این شرایط به راحتی دین تحریف می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha