یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 350314
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
دین و خرافه

حوزه/ نشست علمی «دین و خرافه» امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم و با حضور نظریه پردازان حوزوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام رستگار دبیر این نشست گفت: نشست دین و خرافه بنا به اهمیت خاص این موضوع و نسبیت مساله خرافه مهم است.

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بنا به اهمیت این موضوع و همچنین مباحث روزی که در حوزه بین المللی بوجود آمده احساس نیاز کرد که این نشست را برای بازشناسی مفاهیم دینی و تفاوت آنها با خرافات بیان کند.

در ابتدای این نشست دکتر قاسم جوادی گفت: یک بخش از خرافه ممکن است در حوزه گفتمانی و بخشی دیگر در آیین هایی است که در میان پیروان یک دین وجود داشته باشد.

جوادی خاطرنشان کرد: بخشی از این خرافات ممکن است در بستر زمان شکل گرفته و ربطی به ساحت اصلی دین نداشته باشند در حقیقت خرافه ای است که در جانب پیروان یک دین بعدها بار شده باشد.

استاد دانشگاه بیان کرد: انسان در برخورد به ادبیات مرتبط با خرافه دچار تحیر می شود و از بس که دیدگاه های گوناگونی در این بحث وجود دارد که باید به نحوی کامل علمی به آن پرداخته شود.

در ادامه این نشست، دکتر حسین شرف الدین نیز در سخنانی گفت: باور عمل عمل خرافی خاص یک نسبت به قشری مادی نیز نیست؛ باور خرافی حتی محدود به یک جنس خاص نیست نمی باشد؛ خرافه به دلیل تنوع ابعاد از منظرهای مختلف روان کاوی روانشناختی، مردم شناختی، جامعه شناختی، تعلیمی و تربیتی، اقتصادی، ارتباطی امنیتی و .... مورد بررسی قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha