سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
بانکداری اسلامی

حوزه/ نشست علمی نقد و بررسی طرح جدید بانکداری اسلامی که شامگاه روز گذشته در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این نشست علمی به هم گروه اقتصاد موسسه امام خمینی(ره) و با همکاری انجمن اقتصاد حوزه در سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی و حجت الاسلام و المسلمین رجایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سخنرانی کردند

در پایان این سخنرانی‌ها حجت الاسلام و المسلمین محقق نیا، دکتر صمصامی، دکتر داوودی معاون اول رئیس جمهور در دولت نهم و جمعی از طلاب و روحانیون قم که در سالن حضور داشتند به نقد این قانون پرداختند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین رجایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما تاکنون شورای فقهی در بانکداری اسلامی نداشتیم در حالی که در همه بانک‌های اسلامی خارج از کشور این شورا را داریم و قدرت زیادی هم دارند گفت: بانک مرکزی به صورت اختیاری این شورا را در سال‌های گذشته تشکیل داد ولی به صورت مشاوره‌ای عمل می‌کرد و نتوانست جلوی تخلفات را بگیرد.

وی اظهار کرد: در این تغییرات جدید پنج نفر فقیه آشنا با اقتصاد و بانکداری برای تشکیل شورای فقهی انتخاب می‌شوند و این شورا در بانک مرکزی تشکیل می‌شود و در بانک‌های دیگر نیز نمایندگانی دارد که بر اجرای عقد نظارت می‌کند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین موسویان با بیان اینکه در قانون بدون ربا فعلی تصور می‌شد که همه بدهی خود را به موقع پرداخت می‌کنند و فکر غیر جاری شدن مطالبات را نکردند ابراز داشت: در قانون جدید فصلی به عنوان وصول مطالبات مطرح شد و از تجربه همه بانک‌های کشور و بانک‌های اسلامی دنیا و حتی بانک‌های ربوی در این مورد استفاده شده است.

وی ادامه داد: تقریباً یک بسته کامل از ابزارهای تشویقی و تنبیهی و پیشگیرانه دیده شده است که مسئله مطالبات غیر جاری را به حداقل برساند.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha