یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 352157
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
حوزه علمیه کمیجان

امام جمعه شهرستان کمیجان با اشاره به سابقه تاریخی حوزه علمیه در این منطقه، از انجام اقدامات لازم برای بازسازی آن خبرداد.

حجت الاسلام علی مقدسی پور، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به سابقه حوزه علمیه در شهرستان کمیجان اظهارداشت: این شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، دارای اهمیت خاصی بوده و از گذشته مورد توجه بوده  است.

امام جمعه شهرستان کمیجان، افزود: بیش از یک قرن پیش در شهرستان کمیجان حوزه وجود داشته و یکی از حوزه های فعال منطقه بود و عالمان بزرگی در آن پرورش یافتند که از جمله آن می توان به شیخ عبدالنبی عراقی وفسی اشاره کرد.

وی اذعان داشت: حوزه علمیه کمیجان از یادگاران دوره قاجار است که توسط یک فرد خیّر باهدف ترویج علوم اسلامی و قرآنی ساخته شده است .

به گفته مقدسی پور ، متاسفانه این بنا بر اثر بی توجهی بسیار آسیب دیده و حتی سقف آن به صورت کامل تخریب گردیده و دیوارهای آن هم در حال ریختن است.

وی با تاکید بر احیای حوزه علمیه این شهرستان، تصریح کرد:  تاکنون برای احیا و ساخت حوزه در این شهرستان اقدامات خوبی انجام  و بالغ بر 2هزار متر زمین هم  با همکاری خیرین تهیه و هئیت موسس هم شکل گرفته است که امیدواری با توجه به شرایط آب و هوایی خوب این شهرستان بتوان  هر چه سریعتر حوزه این شهرستان فعال شده و به تربیت طلاب بپردازد.

امام جمعه کمیجان، یادآورشد: در خصوص ساخت حوزه این شهرستان با مدیریت حوزه استان مرکزی هم رایزنی انجام و قول های مساعد داده شده است که امیدواریم  هرچه سریعتر این حوزه راه اندازی گردد.

وی خاطرنشان ساخت: مردم این منطقه مردمانی معتقد، با ایمان و ولایی بوده و جوانان زیادی برای ساخت حوزه درخواست کرده اند چرا که بسیاری از آنها برای  تحصیل علم دینی مجبور به ترک دیار خود هستند.

گفتنی است: منطقه کمیجان از مناطق عالم خیز و ادیبان بسیاری است که از جمله افراد مشهور می توان به فخرالدین عراقی کمیجانی، اشاره کرد که سال‌ها با مولوی و صدرالدین قونوی معاشرت داشته و کتاب لمعات او چندین شرح از سوی بزرگ‌ترین دانشمندان مانند عبدالرحمان جامی داشته است.

انتهای پیام 313/18

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha