جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
رافد التمیمی موسسه وارث الانبیاء

حوزه/ کتاب « موسوعه فی کلمات امام حسین(ع)» حول 35 موضوع اصلی و صدها موضوع فرعی و 10 هزار نکته با محوریت امام حسین(ع) در دست تدوین می باشد که تا 5 سال آینده روانه بازار خواهد شد.

خبرگزاری «حوزه»، موسسه مطالعات تخصصی نهضت حسینی «وارث الانبیا(ع)» سه سال پیش در شهرهای نجف اشرف و قم تحت اشراف آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی خود را پیرامون نهضت حسینی آغاز کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رافد التمیمی، مدیر موسسه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت های این موسسه پرداخت و  اظهارداشت: عتبه مقدسه امام حسین(ع) در نظر داشت علاوه بر کارهای خدماتی و رفاهی مسائل علمی پیرامون نهضت حسینی و شخصیت نورانی اباعبدالله الحسین(ع) را نیز بررسی و تحقیق نماید. بدین منظور سه سال قبل که علاوه بر مراکز متعدد علمی که تاسیس شد، موسسه مطالعات تخصصی نهضت حسینی(ع)  نیز در شهرهای نجف اشرف و شهر مقدس قم راه اندازی گردید.

وی با بیان این که مهمترین هدف از راه اندازی این موسسه در مرحله نخست «تولید علم» و « انتشار علم» بود گفت: برای تولید علم، می بایست ابتدا بزرگترین و علمی ترین شهرهای جهان تشیع را شناسایی می کردیم که دو شهر با سابقه کهن علمی و دینی از جمله نجف اشرف و شهر مقدس قم با وجود حوزه های بزرگ علمی و مراجع معظم تقلید شیعه و ابنیه مذهبی تاریخی برای ساخت این موسسه تخصصی انتخاب شدند.

شیخ التمیمی  ادامه داد: طی این سالها کارهای متعدد علمی و پروژه های عظیم تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفته اند که برخی به اتمام رسیده و برخی در حال پیگیری می باشند.

مدیر موسسه وارث الانبیا(ع) اظهارداشت: «تالیف»، «تحقیق»، «پژوهش»، « برپایی همایش و نشست های علمی»، « پاسخ به شبهات» از جمله مهمترین برنامه های اصلی این موسسه است که با همکاری اساتید برجسته و سطوح عالی حوزه های علمیه انجام می پذیرد. موسسه وارث الانبیاء

حجت الاسلام التمیمی با اشاره به «تالیفات» این موسسه گفت: تالیفات به دو شیوه " حمایت از موضوعات علمی حول شخصیت امام حسین(ع)" و " ارائه موضوعات بکر به گروه های علمی و قلم به دست" پیرامون شخصیت حضرت سیدالشهداء اهتمام داریم.

وی در خصوص « پروژه های تحقیقاتی » این موسسه بیان داشت: در طی سالهای اخیر اقدام به پژوهش های متعددی با عنوان "تراث امام حسین(ع)"، " سیره امام حسین(ع)"، " تاریخ مقتل امام حسین(ع)" نموده ایم و ان شاءالله تا اواخر سال جاری 6 عنوان کتاب جدید با موضوع امام (ع) منتشر خواهند شد.

راه اندازی کتابخانه تخصصی حسینی(ع)

مدیر موسسه وارث الانبیا(ع) در بخش دیگری از گفت وگوی خود به کتابخانه تخصصی حسینی(ع) اشاره کرد و افزود: آنچه ما در بررسی ها متوجه شدیم عدم وجود کتابخانه ای تخصصی با موضوع امام حسین(ع) بود که با همکاری و مساعدت سایر مراکز و نهادهای علمی اقدام به راه اندازی کتابخانه تخصصی حسینی(ع) با  2هزار جلد کتاب نمودیم و این در حالی است که 6هزار جلد کتاب در حال خریداری می باشد.

این استاد حوزه گفت: یکی دیگر از اقدامات پژوهشی این موسسه انتشار فصلنامه « اصلاح حسینی» می باشد که تا کنون به 9 شماره رسیده و تحت اشراف هيأت علمی حضرات آيات شيخ محمد سند، سيد عادل علوی، مرحوم شيخ محمد مهدی آصفی(ره)، سيد منيرخباز، محمد جواد فاضل لنكرانی، سيد رياض حكيم، دكتر شيخ محمدباقر مقدسي و علامه شيخ عبدالمهدی كربلايی به زبان عربی منتشر می‌شود.

تدوین موسوعه فی کلمات امام حسین(ع)

حجت الاسلام والمسلمین  التمیمی در ادامه به تدوین و تالیف کتاب « موسوعه فی کلمات امام حسین(ع)» اشاره کرد و افزود: این موسوعه حول 35 موضوع اصلی و صدها موضوع فرعی و 10 هزار نکته با محوریت امام حسین(ع) در دست تدوین می باشد که ان شاءالله تا 5 سال آینده روانه بازار خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به زمانبر بودن این پروژه با موافقت شورای پژوهشی موسوعه،  احتمال دارد این پروژه در چندین فاز به بهره برداری رسیده و منتشر شود.

مدیر موسسه وارث الانبیاء بیان داشت: «دائرة المعارف امام حسین(ع)» نشأت گرفته از نهضت حسینی و به صورت الفبایی و همچنین به صورت مفردات، مفاهیم، اشخاص در حال مدخل بندی می باشد، در حال حاضر نیز صدها مدخل جمع آوری شده است.

وی ضمن تشکر از مراکز آموزش عالی حوزوی و آکادمی قم از جمله؛ جامعة المصطفی، باقرالعلوم(ع)، دانشگاه قم،  پردیس قم دانشگاه تهران، جامعة الزهرا(س) گفت: باهماهنگی های انجام شده این موسسه از کلیه طرح های تحقیقاتی و پژوهشی که پیرامون شخصیت امام حسین(ع) می باشد حمایت کرده و آمادگی چاپ تالیفات آنان را نیز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین التمیمی تصریح کرد: متاسفانه در دانشگاهها و مراکز علمی ما هیچگونه کرسی درس و بحثی پیرامون امام حسین(ع) وجود ندارد و در جلسه ای که با مدیران وزارت آموزش عالی داشته ایم، این وزارت خانه اعلام آمادگی کرده در صورت ارائه منبعی علمی، آن را به عنوان واحد درسی اصلی در مقاطع تحصیلی دانشگاه بگنجانند.

رصد شبکه های ماهواره ای

وی به رصد شبکه های مختلف ماهواره ای اشاره کرد و افزود: در این رصد محققان و پژوهشگران با رصد شبکه های مختلف هر آنچه پیرامون امام حسین(ع) نقل می شود را یادداشت و در صورتی که شبهه ای نشر داده شود به واسطه حضور اساتید و مجربین حوزه های علمیه پاسخ داده می شود و نتایج این فعالیت نیز طی چند ماه برافد التمیمی موسسه وارث الانبیاءه صورت پروژه ای تحلیلی چاپ و در دسترس بزرگان حوزه از جمله مراجع معظم تقلید قرار خواهد گرفت.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه در این موسسه موازی کاری وجود ندارد اظهارداشت: از جمله دیگر فعالیت های موسسه، برپایی نشست های علمی با موضوع امام حسین(ع)، ترجمه کتب با موضوع حسینی به زبان فارسی و عربی  و در آینده به زبان های دیگر می باشد.

حجت الاسلام التمیمی ادامه داد: از جمله این کتب دردست ترجمه است، می توان به ؛ کتاب « شهید آگاه، نوشته  آیت الله العظمی صافی گلپایگانی»، « مصباح الهدی، نوشته آیت الله العظمی وحید خراسانی»، « مراسم عزداری در آینه استدلال، نوشته سید محمدهادی حجازی» و « نهضت کربلا از دیدگاه اهل سنّت » اشاره کرد.

وی تولید علم را مهمترین رسالت این موسسه دانست و تصریح کرد: دیدار با مراجع معظم تقلید و بزرگان حوزه علمیه قم و نجف و گرفتن نظرات و منّویات ایشان در واقع چراغ هدایت و سرلوحه فعالیت های موسسه می باشد و ما موظف هستیم تا هر از چند گاهی گزارش فعالیت خود را به سمع و نظر حضرات برسانیم.

در ادامه حجت الاسلام محمد صالح تنکابنی، مدیر روابط عمومی موسسه وارث الانبیا(ع) ضمن تشکر از خبرگزاری حوزه بخش های مختلف این موسسه را تشریح کرد.

وی گفت: این موسسه سه سال پیش توسط آستان مقدس حضرت سید الشهداء(ع) خریداری و در اختیار قرار گرفت.

حجت الاسلام تنکابنی ادامه داد: در حال حاضر در این ساختمان 45 نفر مشغول فعالیت هستند که شامل گروه های مختلف علمی، محققان و پژوهشگران، کادر اداری و خدمه می باشند.

مدیر روابط عمومی موسسه وارث الانبیا(ع) بیان داشت: با توجه به فضای کمی که این ساختمان دارد با مساعدت حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی، فضای دیگری را برای انتقال برخی از فعالیت های این موسسه تهیه کرده ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه فعالیت های موسسه مذکور در خصوص شخصیت حضرت سیدالشهداء (ع)رقم می خورد، آمادگی همکاری با کلیه نهادها و سازمان های دینی و مذهبی قم و سایر استان های کشور را داریم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha