جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ |۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 14, 2024
سیفی حجت تهران

حوزه/ اصل هشتم قانون اساس تشریفاتی نیست و در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر، زیر بنای فرهنگ جامعه است و هر چقدر به این اصل بی اعتنایی شود، آثار منفی آن را در جامعه خواهیم دید.

حجت الاسلام والمسلمین علی سیفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید بر این که امر به معروف و نهی از منکر از اصول و مسلمات دینی است، گفت: آیات و روایات زیادی درباره اهمیت این فریضه وارد شده از جمله آیه 104 سوره آل عمران که می فرماید «وَلْتَكُنْ مِّنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى‏ الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏؛ و از ميان شما بايد گروهى باشند كه ديگران را به خير دعوت نمايند و امربه معروف ونهى از منكر كنند و آنها همان رستگارانند». بر همین اساس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خبرگان قانون اساسی در جریان تصویب قوانین، بر طبق معیارهای شرعی، اصل هشتم قانون اساسی را به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دادند.

*قانون اساسی تشریفاتی نیست

وی ادامه داد: متنِ اصلِ هشتم قانون اساسی که توسط فقهای طراز اول نوشته شده، چنین است «در جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، ‌امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت،‌ شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند. «والمومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض،‌ یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر». بنابراین مسئولان و متولیان امر در مجلس شورای اسلامی که مرجع قانون گذاری می باشند، باید به قوانین تصویب شده خصوصاً اصل هشتم قانون اساسی پایبند بوده و در جهت اجرای این اصل مهم اهتمام جدی داشته باشند، زیرا قانون اساسی برای تشریفات و تظاهرِ به اسلام نیست، و این طور نباشد که گرد و غبار غفلت موجب نادیده گرفتن این اصل مهم شود.

*امر به معروف؛ زیربنای فرهنگ جامعه

تولیت مدرسه علمیه حجت(عج) تهران تصریح کرد: در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر، زیر بنای فرهنگ جامعه است و هر چقدر به این اصل بی اعتنایی شود، آثار منفی آن را در جامعه خواهیم دید.

حجت الاسلام والمسلمین سیفی تاکید کرد: وضعیت کنونی جامعه که گرفتار بداخلاقی ها، بدحجابی ها و... می باشد، به دلیل بی اعتنایی و عمل نکردن به اصل واجب اسلامی یعنی امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: در آموزه های دینی، به این اصل مهم بسیار سفارش شده و بخاطر همین، حضرت علی(ع) می فرماید «غایةالدین الامر بالمعروف و النهی عن المنکر و اقامه الحدود؛ غایت دین، امر به معروف و نهی از منکر و اقامه حدود است». در اینجا سه عنصر «امر به معروف»، «نهی از منکر» و «اقامه‌ی حدود» که همگی در یک راستا و هدف می‌باشند، غایت و منتهای دین مبین اسلام دانسته شده است. این حدیث نیز به خوبی نشانگر اهمیت و ارزش امر به معروف و نهی از منکر است.

تولیت مدرسه علمیه حجت(عج) تهران خاطر نشان کرد: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند، باید عالم به معروف و عالم به منکر باشد. و اگر کسی در مقام اجرای این اصل باشد، در حالی که شناختی از معروف و منکر نداشته باشد، این ناآگاهی خطرات زیادی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

*امر به معروف؛ مبنای قیام سیدالشهدا(ع)

حجت الاسلام والمسلمین سیفی در پایان یادآور شد: اجرای این اصل کار هر کسی نیست، چرا که تشخیص خوب و بد نیازمندِ علم و آگاهی به دین است و کارشناس خاص خودش را می طلبد. و لذا اقامه امر به معروف و نهی از منکر آنقدر مهم است که جزو وظایف انبیاء و ائمه معصومین(ع) ذکر شده. همچنان که حسین بن علی(ع) انگیزه قیامش را امر به معروف و نهی از منکر معرفی می کند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha