شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
قرآن کریم

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه گفت: متأسفانه امروز تمام آسیب‌هایی که در جهان اسلام وجود دارد، ناشی از عدم عمل به دستورات اسلام است و اگر در جامعه تقید به دستورات اسلام بیشتر شود، بخشی زیادی از این مشکلات با مکانیزم های اسلامی حل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فقیهی، پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) اظهار داشت: خداوند ایمان به حضرت رسول صلی الله علیه و آله را منافی ایمان به سایر پیامبران ندانسته، بلکه از مسلمانان می‌خواهد به پیامبران گذاشته ایمان آورده و بر محور توحید با پیروان سایر ادیان متحد شوند.

وی افزود: دین اسلام دین وحدت‌بخش است و برخلاف سایر ادیان که تنها قوم و گروه خاصی را مدنظر قرار داده، به‌تمامی ملت‌های دنیا توجه داشته و بر مبنای ایمان به خدا آنها را به اسلام به‌عنوان دین برگزیده دعوت می‌کند.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: اسلام به مؤمنان اجازه نمی‌دهد که به مقدسات سایر ادایان توهین کنند، بلکه از مؤمنان می‌خواهد رسالت سایر پیامبران را بپذیرند و پذیرش رسالت سایر پیامبران را لازمه پذیرش ولایت حضرت رسول (ص) می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی ادامه داد: خداوند پس از حضرت رسول(ص) مؤمنان را به حال خود رها نکرده و از همان نخستین روزهای آغازین بعثت به معرفی جانشینان پیامبرش پرداخته و ویژگی‌های آنها را بیان می‌کند تا ولایت از مسیر اصلی خود منحرف نشود.

وی یکی از مکانیزم های مهم اسلام را برای پالایش جامعه اسلامی استفاده از راهبرد امربه‌معروف و نهی از منکر است برشمرد و گفت: قرآن کریم از مسلمانان می‌خواهد که به‌وسیله امربه‌معروف و نهی از منکر سلامت جامعه را تضمین کرده و آن را از انحراف نجات دهند.

محقق و پژوهشگر حوزه،  اسلام را دین همه‌جانبه که تنها به ابعاد زندگی فردی انسان توجه ندارد، معرفی کرد و گفت: اسلام به مکانیزم های اجتماعی در کنار مکانیزم های اقتصادی توجه داشته و یکی از راهبردهای مهمی را که برای از بین بردن فاصله طبقاتی و فقر در جامعه به کار می‌گیرد؛ پرداخت صدقه است و از مسلمانان می‌خواهد در کنار اقامه نماز، پرداخت زکات و رسالت امربه‌معروف و نهی از منکر به پرداخت صدقه هم اهتمام داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  فقیهی با اشاره به این‌که اگر مسلمانان در زندگی خود به راهبردهای اسلامی پایبند باشند، در جامعه اسلامی گناه و فقر بی‌معنا خواهد بود، افزود: متأسفانه امروز تمام آسیب‌هایی که در جهان اسلام وجود دارد، از جنگ و آشوب گرفته تا فقر و تهیدستی ناشی از عدم عمل به دستورات اسلام است و اگر در جامعه تقید به دستورات اسلام بیشتر شود، بخشی زیادی از این مشکلات با مکانیزم های اسلامی حل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha