شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت الاسلام سید حسن ربانی

حوزه/ رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه منشور زندگی طیبه و یک نظام نامه‌ای است که انسان زندگی خوب و خداپسندانه‌ای داشته باشد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین ربانی، امروز در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با بیان این که واقعیت این عالم این است که انسان برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت نیاز به ارتباط با خداوند دارد، اظهارداشت: دنیا در گذر است و همه انسان‌ها روزی از این دنیا خواهند رفت و بسیار خطا است که انسان به گونه‌ای زندگی کند که بر سر خود کلاه بگذارد.

وی بیان کرد: آدمی که بر سر خود کلاه می‌گذارد، مصداق کسی است که می‌داند این دنیا گذار بوده و زمانی به جهان آخرت و قیامت خواهد رفت، ولی باز توشه‌ای برای خود جمع نمی‌کند و جوری زندگی می‌کند که تا ابد افسوس آن را بخورد.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه  با بیان این که در  قیامت افسوس و تأسف می‌خوریم که چرا از دنیا، توشه‌ای بیشتری بر نداشته‌ایم گفت: ما از این فرصت باید به خوبی استفاده کرده و بدانیم که خودمان ضرر می‌کنیم، چون خدا فرموده، اگر همه شما کافر شوید هیچ اتفاقی نمی افتد، به این دلیل که خدا غنی و بی نیاز است و نیازی به عبادت ما ندارد، بلکه ما هستیم که به خدا نیاز داریم.

وی با اشاره به این که حقیقتاً باید خود را هر روز امتحان و ارزیابی کنیم که چه کاری انجام دهیم، افزود: باید ببینیم که امروز که روز دوازدهم ماه رمضان است آیا نمازمان با روز اول فرقی کرده و اگر فرقی داشت نشان از حضور خداوند در قلب ما دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی تصریح کرد: اگر توجه ما  به خدا و حضور قلب در نماز بیشتر شده باشد موفق شده‌ایم و خدا قبول کرده است، ولی اگر فرقی نکرده است از حالا سعی کنیم که نمازها و دعاهایمان بهتر و بیشتر شود.

وی با بیان این که دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه منشور زندگی طیبه و یک نظام نامه‌ای است که انسان برای اینکه زندگی خوب و خداپسندانه‌ای داشته باشدگفت: امام سجاد(ع) در فرازی از این دعا می‌فرمایند" اعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ،" و از فخرفروشى محافظتم كن. بار خدايا بر محمد و آلش درود فرست،".

رئیس مرکز خدمات ابراز داشت: غرور و تکبر یکی از مصیبت‌هایی است که بندگان را نابود می‌کند همان‌طور که شیطان را بیچاره کرد.

وی با اشاره به فرازی دیگری از دعای مکارم اخلاق گفت: وَلاتَرْفَعْنى فِى‏النّاسِ دَرَجَةً اِلاّ حَطَطْتَنى عِنْدَ نَفْسى‏ مِثْلَها، وَلاتُحْدِثْ لى عِزّاً ظاهِراً اِلاّ اَحْدَثْتَ لى ذِلَّةً باطِنَةً عِنْدَنَفْسى بِقَدَرِها  " و درجه و مرتبه مرا نزد مردم بلند مگردان مگر آنكه مرا به همان اندازه نزد خودم پست گردانى، و عزتى آشكار برايم ايجاد مكن مگر كه به همان اندازه در باطنم خاکسار سازی.
حجت الاسلام و المسلمین ربانی ادامه داد: حضرت در این بخش از دعا می فرمایند، اگر پیش مردم عزتی پیدا کردم و محبوب شدم، خدایا در پیش خودم و در وجدانم به همان مقدار من را پایین آور که نشان می‌دهد که یکی از خطرهای جدی برای انسان‌ها غرور و تکبر است که باید از آن دوری کنند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha