یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی

حوزه/ منظور از منافق کسی است که خصوصیت نفاق دارد و ظاهر و باطنش یکی نیست. البته حقیقت این است که دنیا ما را گول نمی زند، بلکه این ما هستیم که گول می خوریم، چون اهل بصیرت نیستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوي تهراني، در جمع روزه داران مسجد حضرت امیر(ع) تهران با بیان اینکه یکی از آفات دنیای مذموم، اطمینان و دلبستگی به دنیا است، گفت: دلبستگی به دنیا یعنی فریب خوردن از مطامع زودگذر دنیوی. حال باید ببینیم دنیا ما را به چه چیزی گول می زند؟ امیرالمؤمنین(ع) می فرماید «دنیا ظاهرش کاملاً متفاوت از باطنش می باشد. ظاهرش مثل پوست مار نرم اما باطنش دارای زهر کشنده است».

وی افزود: انسان خردمند از طمع داشتن به دنیا اجتناب می کند، اما اگر شخصی نادان و حریص باشد، نه تنها اجتناب نمی کند، بلکه در پی به دست آوردن مطامع دنیوی از هیچ تلاشی فرو گذار نیست. رسول اکرم(ص) فرمود «دنیا سرسبز و شیرین است، اما هر درجه ای که از دنیا بهره ببرید در آخرت نیز به همان میزان دچار خسران خواهید شد». بنابراین سعی کنید جاذبه های فراوان دنیا شما را گول نزند، چون اولین چیزی که از این دنیا به ارث می برید، بیش از یک کفن نیست.

این محقق حوزوی با بیان اینکه شیطان و انسان منافق از اصلی ترین دشمنان مؤمن می باشند، اظهار داشت: منظور از منافق کسی است که خصوصیت نفاق دارد و ظاهر و باطنش یکی نیست. البته حقیقت این است که دنیا ما را گول نمی زند، بلکه این ما هستیم که گول می خوریم، چون اهل بصیرت نیستیم.

وی با بیان اینکه بصیرت یکی از ویژگی های اهل تقواست، تصریح کرد: یکی از بحث های مهمی که در موضوع سیر و سلوک و کمال انسان وجود دارد، مسئله ی حب دنیا است. در روایات بسیاری ما را نسبت به حب دنیا نهی و به بغض دنیا تشویق نموده اند، چرا که هیچ چیزی نزد خداوند مغبوض تر از دنیا نیست.

حجت الاسلام علوي تهراني در پایان با بیان اینکه مراتب ارادت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) متفاوت می باشد، گفت: مرتبه ی اول، موالیان اهل بیت(ع) و آنان کسانی هستند که حضرات معصومین(ع) را دوست دارند و به ایشان عشق می ورزند. مرتبه ی دوم، محبین اهل بیت(ع) و آنان کسانی هستند که برائت از حضرات دارند و در عین حال به اهل بیت(ع) عشق می ورزند. و مرتبه ی سوم، شیعیان اهل بیت(ع) و آنان مقام شان بالاتر از محبین می باشد آنان ده ویژگی دارند که یکی از آن ها بغض دنیا است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha