شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی

حوزه/ حب دنیا بزرگترین گرفتاری جامعه امروز است و چیزی که باعث می شود ما محبت و عشق به خدا را در دل نداشته باشیم، بخاطر همان یک ذره محبت و حب به دنیا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوي تهراني در جمع روزه داران مسجد حضرت امیر(ع) تهران با بیان اینکه حب دنیا بزرگترین گرفتاری جامعه امروز ماست، گفت: در روایات ذکر شده، آغاز گرفتاری هر انسانی چه مادی و چه معنوی به واسطه­ی حب دنیا است. چنانچه حضرت صادق(ع) در مذمت آن می فرماید «­رأس كلّ خطيئه حبُّ الدنيا­» یعنی ريشه همه بدي ها و خطاها، حبّ و دلبستگي به دنيا است.

وی افزود: یکی از مضرّات دنیا دوستی غفلت از یاد خداست، چرا که حب دنیا با حب الله قابل جمع نیست. و امام موسی بن جعفر(ع) در تایید این مطلب می فرمایند «اگر کسی فکر کند که حب دنیا و خدا خواهی با هم جمع می شود، یقین بداند این نیرنگ و خدعه ای از جانب شیطان است­».

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ممکن است به واسطه­ی ذره ای حب دنیا همه­ی عبادات صد ساله نابود شود، اظهار داشت: چیزی که باعث می شود ما محبت و عشق به خدا را در دل نداشته باشیم، همان یک ذره از محبت و حب به دنیا است. منظور از ذرّه همان غبار بی وزنی می باشد که بین آسمان و زمین معلق است و خداوند می فرماید، اگر کسی به همین اندازه نیز محبت دنیا را در دلش داشته باشد، من محبتم را از قلبش بیرون می کنم، و در قیامت نه تنها با من همسایه و هم نشین نیست بلکه همه اعمال صالحه اش نیز نابود شده و از بین می رود.

حجت الاسلام والمسلمین علوي تهراني در پایان با بیان این که حقیقتِ دنیا برای انسان دو گونه است، تصریح کرد: دنیای ممدوح و دنیای مذموم، دو مقوله ای هستند که باید بیشتر مورد توجه واقع شوند. زیرا دنیای ممدوح، دنیایی است که بودنِ در آن موجبِ کسب فضائل و کمالات رفیع انسانی و تهیه­ی زندگیِ سعادتمند برای جهانِ ابدی می شود. در مقابل؛ دنیای مذموم، دنیای خود انسان است. به این معنی که انسان دلبسته و فریفته دنیا می شود که منشأ تمام مفاسد و خطاهای انسان است. بنابراین خود دنیا و نعمت های آن به عنوان مخلوق خداوند، نمی­توانند شرّ بوده و مورد مذمت قرار گیرد، بلکه عکس العمل انسان در قبال دنیاست که می­تواند خوب و ممدوح، یا بد و مذموم باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha