سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
قمی - جامعه المصطفی

حوزه/ روایات ائمه(ع) درباره نحوه تعامل با اهل سنت، می‌تواند موضوع پایان‌نامه‌های متعدد باشد و از سوی دیگر، وظیفه داریم بررسی کنیم علمای شیعه تا به امروز چه نسبت و تعاملی با علمای اهل سنت داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین قمی، پیش از ظهر امروز در نهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعه‌المصطفی، اظهار داشت: مسئولان، اساتید و وابستگان به جامعه المصطفی، از اشخاصی هستند که در راه خدا تلاش می کنند و مردم نیز به شما علاقه دارند؛ چراکه شما را تبیین‌کننده اعتقادات خود می دانند.

وی با نگاهی به وضعیت امروزجامعه المصطفی، ابراز داشت: وضعیت کنونی المصطفی، سرمایه معنوی انباشته‌شده چهارده قرن تشیع است؛ چراکه این گنجینه، با کوششش علمای شیعه، ذره‌ذره انباشته شده و حوزه‌های علمیه نیز از آن محافظت کردند و به دست ما رسیده است.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری افزود: در این راه شهدای بسیاری داده ایم؛ پس باید قدرشناس این نعمت ارزشمند بوده و کوچک‌ترین کاستی‌ نشان ندهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با ابراز امیدواری در زمینه تدوین نقشه راه جامعه‌المصطفی، خاطرنشان ساخت: امروز حوزه های علمیه جهان اسلام، نیازمند به جامعه المصطفی بوده و در این راه دست استمداد به سوی این نهاد دراز می کنیم.

وی تصریح کرد: امروز برخی از حوزه های علمیه جهان اسلام تحت تأثیر وهابیت است و با دقت و بررسی، باید به مقدار این نفوذ دست پیدا کرده و راه های آن را ببندیم.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری بیان داشت: بنابر نظرات برخی از اندیشمندان، وهابیت بیشترین ضربه را به دنیای اهل سنت وارد کرده و در طرف مقابل، برای نفوذ در جوامع شیعی نیز کوشیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با تأکید بر لزوم مطالعه متون درسی حوزه های علمیه جهان اسلام، اظهار داشت: باید بررسی شود که چه نقشی می‌توانیم در تدوین متون درسی و استادان اهل سنت داشته باشیم؛ چراکه نباید اجازه داد استادان حوزه‌های علمیه اهل سنت، تکفیری و ضد شیعه پرورش یابند.

وی تأکید کرد: مسئولان المصطفی باید با تقویت انگیزه در دانش آموختگان این نهاد دینی، به گسترش معارف اسلامی در دنیا کمک کنند؛ چراکه امروز با برخی مشکلات مواجه هستیم.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و امریکای شمالی، ابراز داشت: باید هدف مقام معظم رهبری از این نامه را دریافته و فضای لازم را برای آن در دنیا ایجاد کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قمی ادامه داد: ایشان قصد داشتند جوانان دنیا ترغیب شوند، اسلام را از منابع اسلامی فرا بگیرند؛ نه از رسانه ها؛ پس در این رابطه باید دوره های آموزشی ویژه ای طراحی کرد تا بتوان به اهداف این نامه دست یافت.

وی با اشاره به تقدیر مقام معظم رهبری از دوره‌‌های آموزش کوتاه‌مدت المصطفی؛ خاطرنشان ساخت: لازم است این دوره ها هرچه بیشتر؛ اما با حداقل هزینه و بیشترین نتیجه و تأثیر انجام شود.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به بیداری جوانان اسلام و ترغیب در پیشرفت در زمینه های دینی و اعتقادی، تصریح کرد: باید نظریات فلسفی سیاسی مشترک میان تمام مذاهب اسلامی تبیینی شود.

حجت الاسلام والمسلمین قمی از گفتمان انقلاب اسلامی و راه های تبیین آن سخن به میان آورد و گفت: باید دوره آموزشی یا کتابی برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی تدوین شود؛ چراکه امروز سه گفتمان لیبرالی، وهابیت و انقلاب اسلامی در منطقه وجود دارد که تحقق عملی گفتمان لیبرالی، مایکل جکسون، تحقق عملی گفتمان وهابیت، بوکوحرام، داعش و طالبان می باشد.

وی با اشاره به پویایی گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا، اظهار داشت: المصطفی در این عرصه همت کرده و به بررسی پایان نامه های انقلاب اسلامی در دانشگاه های کشورهای دنیا بپردازد تا از نظر عملی، پشتوانه فکری و منطقی داشته باشیم.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، تعامل صحیح با اهل سنت و تبیین جایگاه مکتب اهل‌بیت(ع) را لازم دانست و گفت: روایات ائمه(ع) درباره نحوه تعامل با اهل سنت، می‌تواند موضوع پایان‌نامه‌های متعدد باشد و از سوی دیگر، وظیفه داریم بررسی کنیم علمای شیعه تا به امروز چه نسبت و تعاملی با علمای اهل سنت داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی، حضور علمی در جوامع اهل سنت و مراوده با آنان را وظیفه دانست و ابراز داشت: ما به دنبال وحدت بوده و منادی آن به شمار می‌رویم؛ پس باید طلاب و بزگران ما در این راستا قدم برداشته تا تقریب، علمی تر و جامع تر گردد.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در پایان خاطرنشان ساخت: رفتار انسان ها، بیش از گفتارشان تأثیر دارد و در نظام جمهوری اسلامی، مسئولانی توفیق بیشتری داشتند که خودساخته‌تر بودند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha