یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پژوهش

حوزه/ امروز بحث پژوهش یکی از دغدغه های جدی و اصلی نظام فکری و اندیشه ای نظامات حوزوی و دانشگاهی است.

حجت الاسلام حیدر همتی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که امروز بحث پژوهش یکی از دغدغه های جدی و اصلی نظام فکری و اندیشه ای نظامات حوزوی و دانشگاهی است، اظهارداشت: وقوع انقلاب اسلامی درایران به عنوان بزرگترین پدیده قرن حاضر، تحولات گسترده ای را در عالم سیاست و اجتماع به وجود آورد که بخشی از این تحولات تحول در عرصه فکر و اندیشه بود.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی به دلیل حضور رهبر دینی در رأس و ماهیت دینی و تفکرات مذهبی آن، ریشه در حوزه علمیه دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل پیوند انقلاب با حوزه، در بحث مبانی، نظام سازی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و پاسخ گویی به شبهات، نیاز به تربیت طلابی داریم که در این سه منظر به صورت موفق عمل کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران ادامه داد: طلاب باید در فضای اندیشه دینی به ابزارهای "کشف اندیشه"، "تببین اندیشه" و "دفاع از اندیشه" و همچنین "مدل های طراحی و عملیات اندیشه در جامعه دینی" مطابق با دین پرورش یابند.

حجت الاسلام همتی با اشاره به این که اهداف و آرمان های کلی نظام آموزشی، پرورشی و پژوهشی حوزه نیز در همین فرایند تعریف شده است، یادآورشد: برای رسیدن به اهداف یاد شده، برنامه های معاونت پژوهش حوزه امام رضا(ع) در سه ساحت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی و برنامه ریزی و اجرا شده است.

*مهارت آموزی و مهارت ورزی؛ زیربنای پژوهش

وی با تأکید بر لزوم ضرورت تسلط بر مهارت آموزی طلاب و آشنایی آن ها با روش های پژوهش، افزود: شاخصه اصلی ما در زمینه تربیت و پرورش طلاب در حوزه امام رضا(ع)، قرارگرفتن مهارت آموزی پژوهشی دردرون واحدهای آموزشی است.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، مهارت ورزی را دیگر اولویت های این معاونت برای طلاب معرفی کرد و افزود: در بحث مهارت ورزی بعد از آموزش، مهارت ها تبدیل به تمرین و ممارست می شود، ولذا درهمین راستا دستورالعمل ویژه آن را تهیه کرده ایم.

*برگزاری سلسه نشست های پژوهشی

وی با انتقاد ازعدم اهتمام جدی به مقوله پژوهش در حوزه ها، افزود: متأسفانه به دلیل عدم توجه جدی در سال های اخیربه مقوله پژوهش، برخی اساتید تا حدودی با این جریان نا آشنا هستند، ولذا ما اساتید را همگام با مباحث مهارت آموزی طلاب، درگیر موضوع پژوهش می کنیم، به این نحوکه پیشنهاد محتوا و مشاوره ازطرف اساتید بوده و به عنوان بخشی از نمره آموزشی نیم سال اول آموزشی طلاب لحاظ می شود.

حجت الاسلام همتی خاطرنشان کرد: نشست های متعددی همچون غدیرپژوهی، مسئله شناسی غدیر، تبلیغ گفتمان ساز، بهائیت پژوهی و سلسله نشست های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را با مشارکت طلاب و اساتید حوزه امام رضا(ع) برگزارکرده ایم که در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

این استاد حوزه ادامه داد: یکی ازنکات مهم و دغدغه ها در امر آموزش وپژوهش این است که طلاب نگاه مسئله ای و ضرورتی نسبت به محتوای دروس آموزشی حوزه ندارد و این هم ریشه در آن دارد که جغرافیای معرفتی علوم حوزوی به طلاب قبل از ورود به مدارس علمیه توضیح داده نمی شود، بنابراین نشست هایی با عنوان "شناخت هندسه معرفتی علوم اسلامی" جهت تعمیق این موضوع، در حوزه امام رضا(ع) برگزارمی گردد.

وی افزود: راه اندازی سایت معاونت پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران نیز حلقه ارتباط آموزشی و پژوهشی ما با طلاب مدرسه به شمار می آید.

* استمرارپژوهش در ایام تعطیل

حجت الاسلام همتی در خصوص برنامه های تابستانی و ایام تعطیلات طلاب گفت: برای ایام تعطیل سال، برنامه های مختلفی برای طلاب طراحی و اجرا شده که از جمله آن ها برنامه های ایام نوروز امسال بود و به مناسبت تقارن نوروز با ایام فاطمیه موضوعات و محورهای خطبه فدکیه را به عنوان کار پژوهشی تعیین کردیم و آثار خوبی نیز ارسال شد که در قالب ویژه نامه ای  منتشر خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه امام رضا(ع) تهران با اشاره به ساماندهی کتابخانه جامع این حوزه، گفت: کتابخانه این مجموعه حوزوی بالغ بر15هزارجلد کتاب ارزنده دارد، لذا این کتب را به صورت موضوعی قفسه بندی شده تا طلاب در دسترسی به منابع و کتاب های مورد نیازشان مشکلی نداشته باشند.

حجت الاسلام همتی اضافه کرد: درزمینه حمایت از طلاب جوان نویسنده و محقق نیز برنامه های حمایتی مختلفی ارائه شده که منجر به راه اندازی نشریه ای گردید، این نشریه به صورت یادداشتی بوده و دوشماره از آن منتشر گردیده و در سال آینده تحصیلی نیزانتشارخواهد یافت.

*اختصاص کد پژوهشی برای طلاب

وی با بیان این که برگزاری امتحان هماهنگ در بحث مهارت آموزی از ضروریات مورد توجه این معاونت پژوهش حوزه امام رضا(ع) است، گفت: طلاب در کنار تعمیق آموخته ها و مهارت های پژوهشی خود، از کارنامه ارزشیابی پژوهشی برخوردارشده و با اختصاص کد پژوهشی مستقل، تمام فعالیت های پژوهش محور آنان دراین کارنامه ثبت، ضبط و گزارش گیری می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران در خصوص ارتباطات فراحوزوی نیز اظهارداشت: ارتباط با دبیرخانه مرکزی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و برگزاری نشست های پیشرفت از منظر قرآن و ... با حضور طلاب و اساتید در سایر حوزه های علمیه سطح تهران از جمله این ارتباطات است.

*فعالیت کارگروه نقد فیلم های جشنواره فجر

وی همچنین با اشاره به فعالیت های پژوهشی طلاب حوزه امام رضا(ع) درعرصه هنر، گفت: یکی از فعالیت های اثربخش در امر پژوهش، تشکیل کارگروه فقه و اخلاق در سینما همزمان با اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر، با محوریت جایزه گفتمان انقلاب اسلامی بود که گروهی ازطلاب فرهیخته حوزه امام رضا(ع) نقدهای ارزنده و فاخری را در قالب این  کارگروه و با محوریت فیلم واخلاق ارائه نمودند.

انتهای پیام 34/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha