جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کتاب «نهضت عاشورا جستارهای کلامی، سیاسی و فقهی»

حوزه/ ترجمه عربی کتاب «نهضت عاشورا جستارهای کلامی، سیاسی و فقهی» در بیروت منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام محمدیان مسئول واحد ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این کتاب که حاوی 16 مقاله کلامی، فقهی و سیاسی است از آثار ارزشمند پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به شمار می رود که توسط جمعی از محققین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تالیف گردیده است.

بدون شک عاشورا الهام بخش ترین و نیز دل خراش ترین رویداد در تاریخ اسلام به شمار می آید. بررسی حادثه عاشورا از دیرباز مورد توجه متفکران و تحلیل گران مسلمان، غیرمسلمان و نیز شیعه و سنی واقع شده و آن را از زوایای مختلف مورد تحقیق قرار داده اند.

مفقود شدن برخی منابع و تحریف بعضی دیگر، انعکاس نیافتن پاره ای از جزئیات پیش و پس این واقعه در کنار فقدان توجه به ریشه های این رخداد، بی بهره گی از بصیرت عمیق دینی و اسلام شناسی راستین، عدم تجزیه و تحلیل مدارک و شواهد تاریخی و خصوصاً تعصب مذهبی و یک سویه نگری به نهضت حسینی؛ اولاً، منشأ ظهور شبهاتی از جانب دشمنان اهل بیت در بارۀ حقانیت و مشروعیت نهضت امام شده و ثانیاً، موجب ارائه تحلیل های سخیف درباره  عوامل و اهداف نهضت عاشورا از سوی برخی نویسندگان گشته است.

وی افزود: این کتاب در حقیقت پاسخی از سوی محققین و پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به برخی از این شبهات و یاوه ها است.

از سوی دیگر با توجه به هجمه این شبهات علیه شیعه و نهضت عاشورا در منطقه عربی – اسلامی، اهمیت نشر این پاسخ ها به زبان عربی دو چندان می شود. لذا واحد ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مصمم شد تا این کتاب ارزشمند را به زبان عربی ترجمه نماید؛ لذا پس از ترجمه توسط علی بیضون با همکاری دار المعارف الحکمیة و تحت عنوان «نهضة عاشوراء: دراسات کلامیة، سیاسیة وفقهیة» به زیور طبع آراسته شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha