سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نمایندگان مجلس /فضای مجازی

حوزه/ گستردگی فضای مجازی و ظرفیت های این عرصه فرصتی را فراهم کرده که طلاب فرهیخته و توانمند با حضور در دنیای مجازی، به تبیین و تبلیغ معارف اهل بیت(ع) در گستره جهانی، مقابله با شبهات و ... بپردازند.

خبرگزاری «حوزه» / رهبر معظم انقلاب، چند روز قبل در حکم انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ی اخیر را یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی و تاثیرگذار در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ ملی و بین‌المللی خوانند و "ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه، مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی، اهتمام ویژه به سالم‌سازی فضای مجازی کشور و ..." را به عنوان بخشی از ماموریت های این شورا ابلاغ کردند.

لذا با توجه به رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری و تحولات جهانی، ضرورت حضور حوزه و روحانیت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به عنوان یک فرصت، بیش از گذشته احساس می شود. براین اساس خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفته و نظر آنان را پیرامون فرصت ها و بایسته های حضور طلاب و روحانیون  در فضای مجازی را جویا شده که در ادامه می آید.

* ضرورت ورود هدفمند حوزه و روحانیت به فضای مجازی

دکترحسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در بیان ضرورت ورود هدفمند حوزه و روحانیت به فضای مجازی، گفت: رسالت حوزه های علمیه در این راستا بسیارخطیراست، ولذا علما و بزرگان حوزه باید اهتمام بیشتری برای ورود جدی و کارشناسانه حوزویان به این فضا داشته باشند.

نماینده مردم زاهدان درمجلس شورای اسلامی با انتقاد از فضای ناسالم بسیاری از سایت ها و شبکه های اجتماعی، تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از این سایت ها و شبکه ها، هجویات و مسائل غیردینی وغیراخلاقی را شاهدیم و به نظرمی رسد در رابطه با ورود به عرصه های دینی، معنوی، اخلاقی و اسلامی نتوانسته ایم طوری عمل کنیم که برای جوانان جاذبه داشته و آنان را به این مسائل جذب کنیم.

*لزوم طراحی روش های جدید و روزآمد تبلیغ معارف دینی

وی ادامه داد: اگراین روند ادامه یابد، صدمات جبران ناپذیری در آینده به بنیان خانواده وارد خواهد شد، لذا لازم است حوزه های علمیه روش های جدید و روزآمدی را برای تبلیغ معارف دینی به خصوص در فضای مجازی ارائه کرده و ورود جدی به این عرصه داشته باشند.

عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه، ترویج بی دینی و بی اخلاقی در ماهواره ها را برای ارکان خانواده ها نگران کننده توصیف کرد و اظهارداشت: مسائلی که در ارتباط با ماهواره در رسانه ها بیان می شود، بسیارنگران کننده بوده و باعث دوری از معارف الهی، سستی بنیان خانواده ها و خلل در ارتباطات زن ومرد و ترویج فرهنگ منحط غربی می شود که لازم است دراین راستا حوزه ها برای روشنگری ورود جدی نمایند.

دکترشهریاری با تأکید بر لزوم تقویت اعتقادات دینی مردم، ادامه داد: تا زمانی که اعتقادات و باورهای دینی مردم تقویت نشود و صرفاً بگوئیم استفاده از ماهواره و شبکه های مجازی گناه دارد، کار مثبتی انجام نمی شود، بنابراین به شدت به کمک طلاب فرهیخته برای تبیین جایگاه دین در امور خانواده و اجتماع و بیان مضرات ماهواره برای جوانان نیازمندیم.

*نگرانی از افزایش سن ازدواج

وی افزود: متأسفانه امروز به دلیل برخی مسائل اقتصادی و معیشتی، جوانان نمی توانند به موقع ازدواج کنند و سن ازدواج بالا رفته است، لذا دراین شرایط آسیب ها بیشتر می شود و در این جا نقش حوزه های علمیه در شناساندن راه صحیح زندگی و یافتن راهکار اسلامی برای پاسخ به شبهه افکنی های دشمنان آشکارتر می شود.

نماینده مردم زاهدان درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درارتباط با ماهواره دولت ها عملاً کاری ازدست شان بر نیامده و با وضع قانون هم نمی شود، جلوی آن را گرفت، چراکه بسیارگسترده شده است. البته انتظاراین بود که سازمان صداوسیما به خصوص درمناطق مرزی ورود بیشتری کند تا عدم پوشش شبکه های داخلی،گرایش به استفاده ازماهواره دراین مناطق رابیشترنکرده ومردم مرزنشین و روستائیان ما لااقل دست نخورده ازاین آسیب ها بمانند.

*رسالت روحانیت در روشنگری مردم

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: تاکنون در برقراری ارتباط با جوانان و تبیین باورهای دینی و ترویج معارف اسلامی در بین آنها آن طور که باید موفق عمل نکرده ایم، ولذا لازم است حوزه های علمیه همچون گذشته، پر شور و فعال در راستای روشنگری مردم در عرصه های دینی ورود کنند.

* فضای مجازی؛ راه های ارتباطی روحانیت جوانان

حجت الاسلام سیدناصرموسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که حضور هدفمند حوزویان در فضای مجازی می تواند چالش های اعتقادی- فرهنگی کاربران را مرتفع سازد، گفت: حضور درفضای مجازی یکی ازراه های ارتباط با مردم و به ویژه جوانان است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درفضای مجازی مضرات و بعضاً ارتباطات خلافی هم رخ می دهد، اما حضور روحانیون متخصص و آموزش دیده در این فضا می تواند تا حد زیادی بسیاری افراد حقیقت طلب را از نظر فکری و عقیدتی را از انحراف نجات دهد.

*فرصتی مغتنم برای تبلیغ دین

عضو فراکسیون روحانیون مجلس، حضور حوزه در فضای مجازی را فرصتی مغتنم برای روحانیون عنوان کرد وافزود: طلاب در این فضا به خوبی می توانند برنامه های دینی و اخلاقی وعقیدتی خود را با طراحی جوان پسند ارائه نمایند.

*عمل به تکلیف از طریق فضای مجازی

حجت الاسلام موسوی لارگانی  تصریح کرد: طلاب و روحانیون در سخنرانی ها و از طریق تریبون های اجتماعی در فضاهایی حقیقی و مجازی، باید مردم را نسبت به مضرات و آسیب های گسترده ماهواره آگاه نموده و مسائل لازم را گوشزد کنند و اگر حتی چند خانواده را از مهلکه نجات دهند، بازهم به تکلیف و رسالت خود عمل کرده اند.

 * حضور در فضای مجازی برای تبلیغ نوین دین

فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با تآکید برلزوم ورود روحانیت به فضای مجازی، گفت: امروز حضور در فضای مجازی برای تبلیغ نوین دین از اولویت خاصی برخوردار است و باید به خوبی از این ظرفیت بهره ببریم.

وی با بیان این که حوزویان توان و ظرفیت تجهیز به ابزار روز در تبلیغ معارف الهی را دارند، گفت: در تبلیغ به زبان روز، کسانی قدرت تبلیغ و علم آن را دارند که رسالت آن ها همین مسئله بوده و مأموریت شان تبلیغ الهی است، ولذا با این نگاه، ضروری است مبلغان و مبلغات به نحوه استفاده از این فضا آشنا شوند.

*اثر بخشی در فضای مجازی

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: طلاب فرهیخته ومتخصص، به ویژه درسال های اخیر با فراگیری زبان انگلیسی که از لازمه های ورود تخصصی به این فضاست، توانسته اند ارتباطات اثربخشی را با مخاطبان و گروه های هدف برقرار کنند.

*ماهواره؛ ابزار ارسال پیام دشمن

آلیا همچنین ماهواره را ابزار انتقال پیام دشمنان اسلام و انقلاب توصیف کرد و گفت: ماهواره یکی از ابزارتأثیرگذاربرای انتقال پیام بشراست که متأسفانه امروز گردانندگان این پدیده، صهیونیست ها و کسانی هستند که دشمن اسلام بوده و برنامه ریزی هایشان برای مردم دنیا به ویژه مردم غرب آسیا وکشورهای مسلمان مدیریت شده است.

وی خاطرنشان کرد: تهیه برنامه ها، فیلم ها وسرگرمی های مستهجن وگمراه کننده و ضالّه در شبکه های ماهواره ای برای ایجاد سستی و گسست در کانون خانواده ها صورت می گیرد و برای مقابله با آن و پرکردن درست اوقات فراغت، باید ازحوزه های علمیه ومراکزدینی کمک وبرنامه بگیریم.

*فرصت پیش روی حوزویان

حجت الاسلام سید میرقسمت موسوی اصل، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که تبلیغ معارف دین باید به زبان روز و قابل فهم برای آحاد جامعه به خصوص جوانان انجام شود، گفت: امروز با توجه به این که برخی افراد مسجد نمی روند، اما در فضای مجازی حضوری فعال دارند، این فرصت خوبی برای حضور حوزویان در این  فضا و تبلیغ احکام و معارف غنی دین است.

وی افزود: حوزه های علمیه باید افرادی متخصص برای حضور در این عرصه را تربیت و پرورش دهند، چرا که این فضا برای ارائه مسائل مختلف در رشته های کلام، تفسیر، فلسفه و ...  مناسب است، البته به شرطی که با زبان روز به مخاطبان ارائه شود.

*حوزه نیروی متخصص برای فضای مجازی تربیت کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر لزوم تربیت نیروهای متخصص درعرصه مجازی، گفت: حوزویان همواره از هرفرصتی برای تبلیغ دین و ادای رسالت خود بهره جسته اند و امروز نیز با توجه به اهمیت حضور درعرصه مجازی و باتوجه به هجمه های فرهنگی دشمن در قالب سایت ها و شبکه های مختلف اجتماعی، لازم است در کنار شیوه های سنتی تبلیغ که البته بسیار تأثیرگذارهم می باشد، ازشیوه های تبلیغی نوین نیز در فضای مجازی و اینترنت استفاده مطلوب کرده و معارف الهی را به مخاطبان با زبان روزارائه دهند.

وی افزود: البته دراین راستا حوزه ها باید هزینه کرده و نیروهای متخصص و آموزش دیده و مجربی را تربیت و پرورش دهند تا با آشنایی به تمام قواعد کار واشراف به نیازمندی های مخاطبان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، به تبلیغ دین و ارائه راه های کارآمد برای حل مسائل و پاسخ به شبهات جوانان بپردازند.

*حوزه های علمیه این فرصت را مغتنم بشمارند

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با بیان این که در آیات و روایات زیادی بر لزوم بهره گیری از زبان برای تبلیغ دین اشاره شده است، یادآورشد: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید در عرصه فرهنگ با امکانات و ابزار و زبان روز فعالیت کنیم، ولذا حوزه های علمیه باید این فرصت را مغتنم شمرده و با استفاده از کارشناسان مجرب حوزوی، در این فضا پیام دین را به مخاطبان و به خصوص نسل جوان برسانند.

*ضرورت انتقال پیام دین به هرطریق ممکن

حجت الاسلام موسوی اصل با اشاره به این که پیام دین باید ازهر طریق ممکن به مخاطبان رسانده شود، گفت: رسالت حوزه های علمیه همین است و امروز شاید بهترین طریق ممکن که حوزویان بتوانند از آن در تبلیغ احکام و معارف اهل بیت علیهم السلام بهره ببرند، فضای مجازی است، چرا که هستند افرادی که پیام دین را از طریق مجاری سنتی به هر دلیلی دریافت نکرده و یا حوصله اش را ندارند و این راه، مسیری مناسب برای شناساندن معارف الهی به جوانان به نظرمی رسد.

گزارش: حسین شاملو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha