یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
امام علی(ع)

حوزه/ ابن کثیر می گوید "مردم در غدیر آمدند به علی(ع) تبریک گفتند". سئوال اين است كه آیا دوست داشتن یک نفر تبریک دارد یا موقعی که کسی را به مقامی بر مي گزينند، به او تبريك مي گويند؟

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین توحیدی در دومین شب از هشتمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر، در هتل الغدير مشهد در جمع تعدادي از طلاب و روحانيون، گفت: در تاریخ اسلام تجمعی به بزرگی غدیر نداشتیم و ده ها هزار نفر شاهد آن بودند.

وي با بيان اينكه بايد ديد حادثه ای که امت اسلام آن قدر به برپایی آن اهتمام ورزیدند، امروز چگونه تفسیرش می کنند؟ ابراز داشت: عده ای سطح آن را آن قدر کوچک کرده که مي گويند پیامبراکرم(ص) در آن روز فقط فرمودند، کسانی که من را دوست دارند علی(ع) را نیز دوست بدارند و مردمی هم که آنجا بودند همگی گفتند، ما علی را دوست داریم. آیا واقعا تمام مطلب همین بود؟

این استاد حوزه با تا کید بر این که هیچ کسي نمی تواند به سند غدیر خدشه وارد کند و دانشمندی مانند طبری فقط دو جلد کتاب درباره اسناد غدیر نوشته است، اظهار داشت: اهل سنت و حتي وهابی ها غدیر را قبول دارند، اما با اين مضمون كه پيامبر(ص) فرمودند كه اگر کسی من را دوست دارد، علی(ع) را نیز دوست داشته باشد.

وی با اشاره به داستاني كه برخي درباره انتقاد عده اي اهالي يمن از حضرت علي(ع) و در نتيجه اعلام دوستي پيامبر(ص) با ايشان در روز غدير بيان مي كنند، افزود: نکته اول اين است كه اگر جریان غدیر به خاطر جریان یمنی که شما می گویید راست باشد هیچ ربطی به یکدیگر ندارد زیرا نه در احادیث متعددی که غدیر را نقل کرده اند، اسمی از داستان یمن آمده و نه در جایی که مسئله یمن را آورده اند، نامی از غدیر داریم.

وي افزود: همان گونه که از هم جدا كردن دو قضیه به هم پیوسته، خیانت و فریب است، دو قضیه جداگانه را به یکدیگر ربط دادن نیز خیانت و فریب محسوب مي شود.

اين محقق حوزوی با اشاره به اين كه یکی از افرادی که این فریب کاری را انجام داده ابن کثیر دمشقی، شاگرد ابن تیمیه است، يادآور شد: از آنجایی که آدم دروغگو کم حافظه است، ابن کثیر در جایی می گوید افراد یمن در مدینه پیش رسول اکرم(ص) شکایت کردند، در حالی که ماجراي غدیر پیش از رسیدن ايشان به مدینه اتفاق افتاده است.

حجت الاسلام والمسلمین توحیدی با بیان دومین ایرادی که به داستان یمن وارد است، گفت: این تفسیر اهل سنت و وهابی ها از غدیر اهانت به شخص پیغمبر(ص) مي باشد، زيرا یک کار غیرعقلایی را به عقل کل نسبت می دهند. آیا پیامبر خدا آن همه جمعیت را در آن هوای داغ نگه می دارد که فقط بگوید علی را دوست داشته باشید؟!

وي با طرح اين سئوال ها كه مگر محبت علی(ع) چیزی بود که کسی نداند و مگر بار اولی بود که پیغمبر(ص) بر دوستی علی(ع) تاکید داشته اند؟ ابراز داشت: آنان با این تفسیر، خواسته یا ناخواسته پيامبر(ص) را زیر سوال می برند و اگر یک غیر مسلمان این تفسیر را از غدیر بشنود در مورد آن حضرت چه فکری خواهد کرد؟

این استاد حوزه در ادامه پاسخ به اين شبهه، اظهار داشت: آنان در منابع مختلف می نویسند وقتی آن چند نفر پیش پیغمبر(ص) شکایت کردند، آن حضرت همان جا و بلافاصله جواب شان را دادند؛ یعنی آن گونه نبود که ايشان آن قدر جواب انتقادات آن ها را به تاخیر انداخته تا واقعه غدیر پیش آيد.

اين پژوهشگرحوزوی افزود: ابن کثیر می گوید كه مردم در غدیر آمدند به علی(ع) تبریک گفتند. سئوال اين است كه آیا دوست داشتن یک نفر تبریک دارد یا موقعی که کسی را به مقامی بر مي گزينند، تبريك مي گويند؟.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha