پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
وحید بابادایی تهران

حوزه/ ضروری است افراد مطلع و تیزبین با حضور در عرصه مجازی با ناهنجاری های احتمالی مقابله کرده و این تهدید را به فرصتی بی نظیر برای اشاعه ی اخلاق حسنه و اسلام ناب محمدی(ص) مبدّل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین وحید بابادایی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با طرح این سوال که اینکه آیا ما مجاز به حضور و استفاده از فضای مجازی هستیم یا نه؟ گفت: بدون شک فضای مجازی و نرم افزارهای شبکه های اجتماعی روز به روز در حال گسترش و نوآوری است. بنابراین وقتی مخاطب شما در رده ی سنی بسیار پایین از ابزارهای نوین فضای مجازی استفاده می کند و از این طرف هم بخواهیم بگوییم طلبه ها و مبلغین مهذب در این فضا حضور نداشته باشند، هیچ کار مثبتی انجام نداده ایم و در واقع جامعه را به حال خود رها کرده ایم. پس ما ناچاریم به این فضاها ورود پیدا کنیم و حضور فعالی داشته باشیم. منتهی این ورود و حضور باید دقیق و با روش صحیح انجام بشود.

وی افزود: چنانکه ورود ما با شیوه ی نامناسب باشد حتما مخرب و آسیب زا خواهد بود و ما نخواهیم توانست در برابر هدف های شوم نظام سطله که گرفتن دین و غیرت از جوانان مؤمن و انقلابی است، به خوبی مقاومت و مقابله کنیم. بنابراین طلبه ها نیز به عنوان یک انسان، اگر آمادگی تبلیغی، تربیتی، علمی و تهذیبی مناسبی را جهت حضور در فضای مجازی نداشته باشند، خودش نیز تحت تأثیر اهداف شوم استکبار قرار می گیرد. و حتی مغلوب شبهات شده و از مسیر اصلی و الهی گمراه می شود.

این استاد حوزه تهران، به تبیین وجه تمایز تبلیغ در فضای مجازی با تبلیغ چهره به چهره در مساجد و سایر مکان های مذهبی پرداخت و تصریح کرد: قطعاً و یقیناً تبلیغ در فضای چهره به چهره اثرگذاری بیشتر و مفیدتری را خواهد داشت و اثرگذاری این نوع تبلیغ غیرقابل انکار است. یعنی اثر و نتیجه ای که از تبلیغ چهره به چهره حاصل می شود، هیچکدام از تبلیغ در رسانه، شبکه های اجتماعی و حتی کتاب ندارند. دلیل آن هم کاملاً واضح و مشخص است، چون تبلیغ فقط فهم مطلب نیست بلکه شما باید از احساسات طرف مقابل تان نیز استفاده کنید و لذا رسانه شاید بتواند فهم مطلب را ایجاد کند، اما بطور مستقیم با احساسات و عواطف فرد ارتباطی ایجاد نمی کند، و از طرفی با توجه به پراکندگی جمعیت در اقصی نقاط کشور و جهان، امکان تبلیغ چهره به چهره برای همگان وجود ندارد و به ناچار باید ضرورت تبلیغ در فضای مجازی را درک و به خوبی برای مبلغین تبیین کنیم.

وی ادامه داد: ما باید ضمن حفظ روش های سنتی تبلیغ همچون منابر و حلقه های علمی و معرفتی که از نوع ارتباط حقیقی و چهره به چهره می باشد، حتما باید از ابزارهای جدید تبلیغی در شبکه های اجتماعی جهت ارتباط گیری با عموم مردم استفاده کنیم و چنانچه بخواهیم این ابزار را محدود و تحریم کنیم، در واقع این ابزار را از خودمان گرفته ایم اما از جامعه نمی توانیم بگیریم و یا اجتماع را مجبور به تحریم این ابزارها کنیم.

به گفته این پژوهشگر دینی،  امروز این ابزارها بطور گسترده در جامعه قابل دسترسی است و حتی کودکان شش سال  به بالا از این فناوری ها استفاده می کنند و دیگر نیازی نیست یک نوجوان یا جوان برای استفاده از اینترنت نیاز به سیستم کامپیوتر و... داشته باشد، بلکه با یک موبایل هوشمند می تواند به راحتی به اینترنت دسترسی داشته و از کلیه ی نرم افزارهای شبکه های اجتماعی استفاده کند و در آن ها حضور داشته باشد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران خانواده ی صالح را مهم ترین عامل در ایمن سازی افراد به هنگام حضور در فضای مجازی دانست، و افزود: تربیت صحیح فرزندان قبل از ازدواج و ایجاد روابط مستحکم بین اعضای خانواده از جمله عواملی است که می تواند حضور افراد را در شبکه های اجتماعی ایمن کند، و باعث می شود آنان تحت تأثیر فضاهای اغوا کننده و مخرب زای اخلاقی و اعتقادی قرار نگیرند.

حجت الاسلام بابادایی، در پایان با بیان اینکه فیلترینگ در مواقعی ضروری و لازم است، گفت: فیلترینگ به عنوان یک مانع موقت می باشد. یعنی ایمن سازی اخلاقی و اعتقادی جوانان باید از قبل توسط خانواده صورت پذیرد و نهایتاً مسئولین فرهنگی و روحانیون مبلغ نیز در زمینه ی ایمن سازی شبکه های اجتماعی باید به وظیفه ی خود عمل کنند، همانند غریق نجات هایی که در استخرها برای کسانی که نحوه ی شنا کردن را بلد نیستند، جهت مراقبت از آن ها حضور دارند.

بنابراین فضای مجازی بدون مرز و محدودیت است که دارای مرداب های کشنده ای برای ایمان جوانان است. و لذا ضروری است افراد مطلع و تیزبین با حضور در این عرصه با ناهنجاری های احتمالی مقابله کرده و این تهدید را به فرصتی بی نظیر برای اشاعه ی اخلاق حسنه و اسلام ناب محمدی(ص) مبدّل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha