شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ |۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 15, 2024
عزاداری

حوزه/ اگر انسان به مقام رضای الهی برسد، نه تنها در برابر مشکلات و مصیبت‌های دنیوی صابر خواهد بود، بلکه در تمام عرصه‌ها احساس رضایت خویش را با اعماق وجودی خود ابراز خواهد نمود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام متولی، مدیر انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، در سلسله جلسات اخلاق عاشورایی که در حسینیه مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، اظهار داشت: عاشورا جلوه‌ای شکوه‌مند از ابراز رضایت‌مندی به درگاه الهی است

وی در ابتدا ضمن اشاره به حدیثی قدسی، با بیان این که اگر کسی در دنیا اهل صبر و استقامت باشد، خواست و مشیت الهی را بر تمایلات خود مقدم بدارد، در این دنیا چند چیز به او اعطا خواهد شد، اظهار داشت: اگر کسی مشیت الهی را بر خواست خود مقدم دارد، خداوند در تمام تجارت‌ها او را یاری می رساند و دنیا را در اختیار وی قرار می‌دهد.

مدیر انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: بر اساس احادیث قدسی خداوند متعال قسم یاد نموده است؛ هرکس هوای نفس خویش را بر خواست الهی مقدم کند؛ امرش مشدد شده و زندگی او به هم ریخته خواهد بود.

سخنران نشست،  با بیان این که برگزینندگان هوای نفسانی در مواجهه با مشیت الهی، گرفتاران دنیا خواهند شد، ابراز داشت: کسی که اهل صبر نباشد و خواست‌های نفسانی خویش را بر مشیت‌های الهی مقدم بدارد، به لباس دنیا آراسته، قلبش گرفتار دنیا خواهد شد و هیچگاه غصه از دل او بیرون نمی‌رود.

حجت الاسلام متولی با اشاره به این که گرفتاران دنیا، همواره ناراضی بوده، امیدشان هیچگاه محقق نمی‌گردد، یادآور شد: انسانی که تمایلات خویش را بر خواست الهی مقدم بدارد، هیچ گاه به آرزوهایش نمی‌رسد.

وی در ادامه با تأکید بر این که عاشورا عرصه صف بندی و مواجهه غرق ضدگان و گرفتاران دنیا با امام(علیه السلام) بود، خاطرنشان کرد: تاریخ به خوبی نمایان می‌کند، که هیچگاه دنیازدگان و گرفتاران دنیا با تمسک به تمایلات نفسانی، به آمال و آرزوهای خویش نرسیده‌اند.

سخنران این مراسم به حدیثی از امام جعفر صادق(علیه السلام) اشاره نمود و با بیان این که اگر دید انسان به دنیا تغییر یابد، نگاه آدمی به مشکلات تغییر خواهد یافت، یادآور شد: امام صادق(علیه السلام) در حدیث «عجبت للمرء المسلم لا يقضي الله عز و جل له قضاء إلا كان خيرا له و إن قرض بالمقاريض كان خيرا له و ان ملك مشارق الارض و مغاربها كان خيرا له» تاکید می‌کنند؛ که انسان مؤمن تسلیم خواست خداوند بوده، اگر بدنش را با قيچي ببرند خير اوست و اگر هم تمام مشرق و مغرب روي زمين را مالك شود، نیز خير او خواهد بود.

وی مرتبه رضایت الهی را مرتبه‌ای متعالی عنوان کرد و ابراز داشت: انسان با حرکت به سمت تعالی، از مرتبه صبر عبور نموده وارد وادی رضایت الهی می‌شود، در این وادی خداوند متعال از بنده خویش راضی بوده، شخص نیز مشیت‌های الهی را عاملی برای پیشرفت معنوی خود می‌داند و کمال رضایت‌مندی خویش را به منصه ظهور می‌رساند.

مدیر انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که باید به آنچه خداوند متعال برای انسان مقدر نموده راضی باشیم، اظهار داشت: رضایت، محسنی است که انسان را مستقیماً وارد بهشت می‌کند و هیچ حالتی بهتر از این نیست که انسان به مقام رضای الهی برسد.

حجت الاسلام متولی در پایان  با بیان این که عاشورا جلوه‌ای شکوه‌مند از ابراز رضایت‌مندی به درگاه الهی است یادآور شد: اگر انسان به مقام رضای الهی برسد، نه تنها در برابر مشکلات و مصیبت‌های دنیوی صابر خواهد بود، بلکه در تمام عرصه‌ها احساس رضایت خویش را با اعماق وجودی خود ابراز خواهد نمود. عاشورا جلوه‌ای شکوه‌مند از ابراز رضایت‌مندی به درگاه الهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha