دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
ا‌هل بیت علیهم السلام

حوزه/ مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: بی شک تریبون مداحی نه وسیله ای برای کسب درآمد و شهرت، بلکه رسانه بصیرت افزایی در جهت اهداف مقدس اهل بیت(ع) می باشد.

سید رضا جدا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که مداحی و نوکری آستان اهل بیت(ع) بالاترین افتخار برای انسان است، اظهار داشت: عشق به حضرات معصومین(ع) به خصوص ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) چیزی است که از کودکی در وجودمان قرار گرفته و مادران ما با این عشق و محبت به ما شیر داده اند .

وی افزود: از این رو برای هر کدام از ما بچه شیعه ها ، حضور در محافل سوگواری و عزای سیدالشهدا(ع) یکی از شیرین ترین و به یادماندنی ترین لحظات زندگی است که آن را با هیچ چیز دیگری قیاس نمی کنیم.

این مداح اهل بیت(ع) همچنین در ادامه با بیان این نکته که اساساً مداحی خودش نوعی هنر است و طبعاً دارای اصولی می باشد، گفت: شکی نیست که آموزش از اصول مهم در امر مداحی است چراکه تنها با داشتن صدای خوب و مطالعه نمی توان به این مهم دست یافت، لذا باید در محضر اساتید و پیشکسوتان و پیر غلامان که در این راه مویی سپید کردند ، زانو زد و تلمذ نمود تا علاوه بر اصول و فنون و ریزه کاری های خوانندگی و اجرا، به صفات و فضایلی چون تقوا ، اخلاص ، اخلاق در مداحی ، آداب معاشرت با مردم ومستمعین، خود سازی و غیره دست یافت و از این بزرگان الگو گرفت.

وی اضافه کرد: یک استاد خوب و یک روحانی وارسته و متنفذ می تواند مداح را در انتخاب اشعار ، روایات ،نکات ناب تاریخی و بیان مقاتل به خوبی مسلط کند تا خدای ناکرده شعر و مدح و مرثیه او موجب وهن اهل بیت (ع) و مذهب تشیع نشود.

جدا خاطرنشان کرد: هدف از مداحی اهل بيت (ع)، زنده نگه داشتن ياد برترين انسانهاي تاريخ ، بيان عالي ترين معارف انساني و اسلامي و نیز معارف مورد نياز مردم می باشد ، لذا هیچ زمان مداحی به عنوان حرفه و شغل مطرح نبوده و هرکس دراین عرصه قدم می گذارد در مرحله ی نخست به عشق ائمه اطهار(ع) و به امید انجام نوکری بر آستان حسینی می باشد که اگر خدای ناکرده غیر از این باشد و نگاه دیگری به این مقوله داشته باشیم یقیناً مسیر را گم خواهیم کرد.

وی افزود: از این رو اعتقادم این است که قبل از هر چیز یک مداح اول باید خودش بسوزد تا بتواند دیگران را بسوزاند واین مهم میسر نخواهد شد مگر با امتزاج قلب و دل انسان با عشق به آل الله.

این مداح بااخلاص اهل بیت در خاتمه با تاکید بر این که تریبون مداحی یک رسانه تاثیرگذار به شمار می رود، بیان داشت: مداحان باید از این رسانه فراگیر نهایت استفاده را ببرند و با خواندن اشعار پر محتوا با مضامین عالی ، رسا ،همه فهم و متناسب با شرایط روز از نظر سیاسی اجتماعی و فرهنگی ، همچنین استفاده از پند و اندرزها ، احادیث و روایات ناب ، نقش موثری در افزایش بصیرت و آگاهی در سطح جامعه به خصوص قشر جوان که مخاطبان اصلی بسیاری از هیئات و محافل مذهبی هستند، ایفا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha