جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ |۱۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 24, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: هرچه از علوم انسانی غربی آمده، باطل نیست؛ بلکه برخی از آنان درست؛ اما بسیاری از مبانی آنان کاملا نامشروع است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» معظم له عصر امروز در اختتامیه سومین همایش  بین المللی  علوم انسانی اسلامی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، گفتند: علوم انسانی غربی با تفکراتی خاص پیش از انقلاب در کشور نفوذ داشت و در رشته های گوناگون تسری پیدا کرده بود.

ایشان با تأکید بر بررسی علت اصلی بعثت پیامبران و انبیاء الهی، افزودند: برای پالایش و جلوگیری از نفوذ بیگانگان باید از علوم وحیانی استفاده کرد.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: قرآن 10 هدف برای بعثت انبیاء و نبی مکرم اسلام(ص) ذکر کرده که مسأله نخست، موضوع حیات انسانی است؛ چراکه آنان آمدند تا به این وجود فیزیکی، حیاتی دوباره ببخشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: خداوند متعال در آیه 97 سوره نمل فرموده است: کسانی که دارای ایمان و عمل صالح باشند، به آنان حیات طیبه می دهیم؛ به این معنا که حیات طیبه در سایه ایمان و عمل صالح به ما داده می شود.

معظم له خاطرنشان ساختند:  حضرت امیر(ع) در خطبه 51 نهج البلاغه می فرماید که اگر بمیرید و سربلند باشید، زنده اید و اگر زنده بمانید و ذلیل باشید، مرده اید.

ایشان تصریح کردند: سربلندی، عزت، آزادگی، شخصیت و افتخار، یکی از خمیرمایه های حیات انسانی است؛ چراکه انبیاء در این مسیر حضور پیدا کرده و علوم انسانی نیز باید حیات افتخار آمیز خود را ادامه داد و ذلیلانه و با کمک بیگانگان حرکت نکند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی امر به معروف و نهی از منکر را هدف دوم بعثت انبیاء دانستند و اظهار داشتند: انبیاء الهی آمدند تا معروفات را زنده کرده و منکرات را نهی کنند.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که پیامبران آمدند تا بارهای سنگین را از دوش بشر بردارند، ابراز داشتند: علوم انسانی اسلامی باید در مسیر شکستن غل و زنجیرها از دست و پای بشر باشد؛ مسیری که نتیجه آن آزادی به معنی واقعی باشد؛ نه آزادی به معنی نوعی اسارت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: غربی ها تفکری مادی داشته که در تمام عرصه های زندگی آنان وجود دارد؛ پس باید تفکرمادی را بیرون کشیده و تفکر الهی را جانشین آن کنیم.

این استاد درس خارج حوزه خاطرنشان ساختند: هدف دیگر بعثت انبیاء، زنده کردن مکارم اخلاقی در میان مردم بوده است؛ پس آن علوم انسانی مطلوب اسلام است که بتواند مکارم اخلاق  را در میان جامعه بشری زنده کند.

علوم انسانی نیازمند پالایش از مبانی غربی است

معظم له با بیان این مطلب که اگر برنامه خود را در مسیر دستیابی مکارم اخلاقی قرار دهیم، به مقصد خواهیم رسید، تصریح کردند: هدف ما حذف علوم انسانی از دانشگاه نیست؛ بلکه سخن، تصفیه و پالایش علوم انسانی از مبانی غربی و مادی است.

ایشان ادامه دادند؛ هرچه از علوم انسانی غربی آمده، باطل نیست؛ بلکه برخی از آنان درست؛ اما بسیاری از مبانی آنان کاملا نامشروع است.

این مرجع تقلید تأکید کردند: باید در متن اسلامی سازی علوم انسانی وارد شده و وقت خود را در مقدمات هدر ندهیم؛ چراکه روح مبانی علوم انسانی غربی، مادی گرایی است و اگر در مقدمات بیش از حد هضم شویم، از ذی المقدمه باز خواهیم ماند.

برخی در مقابل غرب حس حقارت دارند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: برخی، در مقابل علوم انسانی غربی حالت انفعالی داشته و به نوعی حس حقارت را در مقابل این تفکرات دارند؛ این گروه همیشه عنوان می کنند که غربی ها سالها از ما جلوتر بوده و ما هیچ زمان به آنان نمی رسیم.

معظم له  در پایان با بیان این مطلب که رشد امروز دانشگاه ها، این نوید را می دهد که می توان فاصله های موجود را جبران کرد، اظهار داشتند: باید تعهدات علمی گذشتگان را به عنوان تاریخ علوم نوشت؛ چراکه غربی ها نیز معترف اند زمانی که مسلمانان در حوزه علوم انسانی پیشرفته بودند، آنان در دوران قرون وسطی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha