شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
محمد تقی سبحانی

حوزه/ مدیر بنیاد اهل بیت(ع) گفت: از تحمیل هر گونه ایده و طرحی بر نظام اربعین باید خودداری کرد و همیشه باید با این ظرفیت بزرگ الهی و تاریخی هم افزایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، امروز در نشست نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی، گفت: عاشورا و اربعین یک حادثه عادی نیست؛ این مشیت الهی تاریخی و راهبردی حق تعالی در راستای هدایت بشر است.

استاد حوزه تصریح کرد: اینکه بیان شده است شیعه، اربعین و عاشورا را بزرگ می داند و سبب گرامی داشت اربعین است، سخن درستی نیست؛ زیرا شیعه اربعین را ایجاد نکرد، بلکه اربعین شیعه را ایجاد کرد.

وی گفت: اربعین از عاشورا آغاز شد و همیشه تلقی یک حرکت تاریخی است؛ اگر اربعین، به تبع عاشورا، یک مشیت و راهبرد بزرگ تاریخی خدا برای هدایت حرکت ایمانی مردم است، پس باید اربعین را آنگونه که از ما خواسته اند بزرگ بشماریم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان کرد: باید اربعین را به درستی بشناسیم و خود را با این فرهنگ و مدرسه همراه کنیم و تلاش کنیم که با سلوک در مسیر اربعین و فضای اربعینی هر خدمتی که می توانیم داشته باشیم.

مدیر بنیاد اهل بیت(ع) گفت: از تحمیل هر گونه ایده و طرحی بر  نظام اربعین  باید خودداری کرد و همیشه باید با این ظرفیت بزرگ الهی و تاریخی هم افزایی کنیم.

استاد حوزه تصریح کرد: یکی از ابعاد اربعین شناسی، بخش نقش ها و کارکردهای آن است؛ ما می توانیم با بازشناسی این نقش ها در این مسیر قرار بگیریم.

وی گفت: نقش نخست، نقش یادمانی اربعین است؛ اربعین اولین نقطه پس از عاشورا است که به انسان عاشورایی فرصت بازخوانی این حادثه را می دهد؛ حادثه عاشورا به قدری عظیم است که کارگزاران و نقش آفرینان این صحنه به او فرصت بازخوانی ابعاد او را نمی دهد؛ عاشورا فرصت قرائت این حادثه و ابعاد او نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان کرد: توصیه ائمه(ع) به ما این است که در عاشورا، عاشورایی باشید و حس عاشورایی داشته باشید؛ ولی اربعین، نقش یادمانی و یادکردی عاشورا است.

مدیر بنیاد اهل بیت(ع) گفت: شاید یکی از دلایل کاستی در تبیین عاشورا این است که نتوانسته ایم که در اربعین، فرصتی برای معرفی حادثه عاشورا ایجاد کنیم.

استاد حوزه تصریح کرد: کارکرد دوم اربعین، جریان سازی است؛ اربعین باید جرقه های عاشورایی را شعله ور کند و این مساله را به یک جریان تبدیل کند؛ دعوت به زیارت اربعین وپیاده رفتن به این سمت، یک فرهنگی است که از سوی اهل بیت(ع) برای ما بیان شده است، زیرا همه قطرات عاشورایی باید از هر سوی گردآمده و یک رودخانه خروشان را ایجاد کنند.

وی گفت: انسان هایی که احساسات عاشورایی پیدا کرده اند باید احساسات خود را درگیر کنند و این احساسات به یک جریان مبدل شود؛ کسی که در مکتب عاشورا تربیت شده است باید دستاوردهای معنوی خود را به اشتراک بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان کرد: باید از هر حرکتی که نقش هم آوایی اربعین را بگیرد جلوگیری کنیم؛ پیاده آمدن یک رمز و نماد است که باید همه چیز را کنار بگذاریم و صرفا عاشورایی باشیم؛ این نگاه است که ما را اربعینی می کند.

مدیر بنیاد اهل بیت(ع) گفت: کارکرد دیگر اربعین، ظرفیت سازی است؛ زمانی که جریان فرهنگی عاشورایی را پدید می آوریم نقطه عزیمت برای جریان سازی های جدید شکل می گیرد؛ شعار چه باید کرد، یک شعار اربعینی است.

استاد حوزه تصریح کرد: یکی از اشکالات این است که نقطه اجتماع در اربعین وجود ندارد؛ این رود خروشان باید در یک نقطه تجمیع و توقف و بازشناسی شود؛ این ظرفیت بسیار بزرگ است که باید مثل حج نقطه توقف گاه ایجاد شود.

وی گفت: باید کاری کرد که همه اربعینیان در یک ساعت مشخص و یک مکان مشخص تجمیع شوند و حرکت آینده خود را مرور کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان کرد: کارکرد چهارم اربعین، قدرت نماد سازی عاشورایی است؛ علت اینکه عاشورا هیچگاه تکراری نمی شود زیرا درون مایه عاشورا قدرت عظیمی برای تطبیق با محیط و شرایط دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha