دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
استاد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: پدافند غیرعامل باید بررسی کند که چرا نهادهایی در نظام جمهوری اسلامی قرار دارند که به جای پیشرفت روز به روز، با تنزل و افت مواجه می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، پیش از ظهر امروز در همایش مقدماتی «پدافند غیرعامل در آموزه های دینی با نگاهی بر آیه نفی سبیل» که در سالن همایش اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: پدافند غیرعامل، موضوعی حیاتی برای کشور بوده و خوشبختانه چندسالی  است که در مباحث حوزوی نیز مطرح می باشد.

وی  با بیان اینکه امیدواریم این همایش افق های جدید علمی، دینی، فقهی، قرآنی و روایی در این موضوع گشوده و در اختیار محققین و مسئولین قرار دهدگفت: فقه سیاسی ما بر اساس آیه «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» تشکیل شده و بسیاری از تعاملات میان مسلمانان و کفار را تنظیم می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در کلمه سبیل، معنای سلطنت و سلطه وجود دارد، خاطرنشان ساخت: بر اساس این آیه، هرچه که سبب تسلط ظاهری کفار بر مسلمانان شود، رد و ممنوع اعلام شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: برخی از فقها درباره آیه نفی سبیل می فرمایند: «عام شامل لجمیع الاحکام» که بر اساس آن، جلوی بسیاری از ارتباطات امروزی باید گرفته شود؛ ولی باید آیات دیگر را نیز نگاه کرد؛ اما متیقن این است که اسلام به دنبال نفی سلطه و ولایت کفار بر مسلمانان است و کافر نمی تواند ولی مسلمانان باشد.

وی با بیان این مطلب که اگر آیه نفی سبیل را نداشتیم؛ آیا منهج و استدلال دیگری نیز وجود دارد؟، اظهار داشت: عقل لزوم پیشگیری از آسیب رساندن به منابع علمی مادی معنوی اقتصادی و ... کشور را به ما توصیه کرده و آن را ضروری می داند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به تعریف پدافند غیرعامل، ابراز داشت: مراقبت برای عدم رسیدن آسیب به جامعه، نهادها، اشخاص، فرهنگ، دین، اقتصاد و سیاست، تعریف پدافند غیرعامل است است که عقل بر ضرورت تدبیر که توسط پدافند غیرعامل به دست می آید، توصیه کرده و آن را مهم می داند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که باید با آسیب شناسی، راه های نفوذ دشمن را شناخت و با آن مقابله کرد، خاطرنشان ساخت: تأکیدات مقام معظم رهبری بر مسئله نفوذ دشمنان، بسیار مهم است و مسئولان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به سیستم های دفاعی بدن در برابر بیماری ها، تصریح کرد: حکومت متقن، حکومتی است که آسیب های موجود را بررسی و برای آن چاره ای بیاندیشد.

وی با بیان این مطلب که مراقبت یکی از موضوعات مهم در پدافند غیر عامل است، بیان داشت: در روایات اسلامی آمده است که یکی از جنود عقل، حیاء است و یکی از شعب حیاء، مراقبت می باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: مراقبت باید در میان مسئولان نهادینه شود تا هر شخصی بداند که خدا ناظر بر اعمال اوست و عدم مراقبت، آینده خطرناکی در پی دارد.

مسئولان عهدنامه مالک اشتر را مطالعه کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: بر مسئولان کشور لازم است که عهدنامه مالک اشتر را مطالعه کنند؛ چراکه مباحث کلی و بسیار مهمی در آن آمده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به بخشی از عهدنامه مالک اشتر، خاطرنشان ساخت: در این عهدنامه آمده است: باید مسئولانی را سرکار قرار دهیم که لیاقت داشته و با تجربه باشند؛ چراکه بذل و بخشش پست، آغاز ظلم و خیانت است.

وی تصریح کرد: عدم غفلت از دیگر موضوعاتی است که باید به آن پرداخت؛ به عنوان اصل قرار داد و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید فراوان دارند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: پدافند غیرعامل باید بررسی کند که چرا نهادهایی در نظام جمهوری اسلامی قرار دارند که به جای پیشرفت روز به روز، با تنزل و افت مواجه می شوند، روی این سخن با تمام نهادهاست؛ از نهاد روحانیت گرفته تا دیگر نهادها.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: باید برنامه ریزی شود که در هر دوره افرادی قوی تر سرکار آمده و مشکلات را کمتر کنند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در سرتا سر فقه برای پدافند غیرعامل مطلب وجود داشته که از جمله آن باب جهاد، دفاع و ... می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha