سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
حجت الاسالم سید لطف الله حیات الغیب - مدرسه کمالیه خرم آباد

حوزه / مدیر مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد گفت: مسئولان ارشد استانی با اختصاص ردیفی از بودجه استانی به سرانه پژوهش در حوزه های علمیه کمک کنند.

حجت الاسلام سید لطف الله حیات الغیب در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در خرم آباد با تاکید بر اهمیت پژوهش در حوزه های علمیه افزود:متاسفانه امروز پژوهش در حوزه کمی کمرنگ  شده و مسئولان ارشد دولت و مدیران حوزوی باید برای ارتقا سرانه ی پژوهشی در بین مبلغان و طلاب اقدامات لازم را بکار گیرند.

وی با اشاره به اینکه خروجی حوزه باید به پژوهش منتهی شود بیان داشت:با تدریس و ارائه درس خارج در مدارس علمیه، پژوهش می تواند جدی تر دنبال شود و حتی طلاب با رغبت و انگیزه بیشتری به دنبال پژوهش و تحقیق بروند.

رئيس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان لرستان با بیان اینکه اکثر مدارس علمیه استان دروس سطح یک را می گذرانند، تصریح کرد: با راتقاء سطح تحصیلی مدارس به سطح ۲، البته به صورت پژوهش محور شاید بتوان اهمیت پژوهش را با نگاه عمیق تری در بین طلاب دنبال کرد.

حجت الاسلام حیات الغیب، نبود منابع غنی پژوهشی در بخش های حوزه و دانشگاه را نیز یکی دیگر از دلایل ضعف پژوهش در استان برشمرد و خاطر نشان کرد: وجود مراکز پژوهش نرم افزاری در استان ها می تواند راهکاری برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش و تحقیق در جامعه باشد و افراد علاقمند به تحقیق را به این سمت بکشاند.

وی با اشاره به اینکه نظام پژوهش محوری باید بعنوان یک اصل در آموزش لحاظ شود یادآور شد:با تغییر در برخی شاخصه های سیستم آموزشی می توان پژوهش محوری را در بین حوزه و دانشگاه نهادینه کرد.

مدیر مدرسه  علمیه  کمالیه‌ی خرم آباد،  ایجاد جرأت و جسارت تحقیق و پژ وهش در بین طلاب را نیز بخشی دیگر از وظایف آموزشی حوزه برشمرد و تاکید کرد: در این خصوص باید قدرت نقد را در میان طلاب و مبلغان ارتقاء دهیم تا رشته ی تحقیق و پژوهش در حوزه محکم تر شود.

حجت الاسلام حیات الغیب، برگزاری کارگاه های پژوهشی در حوزه ها را نیز راهکاری دیگر برای افزایش توان پژوهشی در بین مبلغان و طلاب بر شمرد و گفت:اساتید مدارس علمیه نیز باید روحیه پژوهشی در کلاس های حوزه را در بین طلاب افزایش دهند و با شناسایی مبلغان و طلاب نخبه و حمایت کمک های مادی و معنوی از آنان به گسترش تحقیق و پژوهش کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha