یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی

حوزه/ رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی مشهد گفت: بخشی از آیات قرآن علمی است بطوریکه بیش از دو هزار آیه علمی در این کتاب الهی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد؛ رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی مشهد در نشست «پژوهشی اعجاز علمی قرآن» که در سالن اجتماعات مدرسه عالی خواهران جامعة المصطفی مشهد برگزار شد، با اشاره به این که رابطه قرآن و علوم دیگر از مباحث مهم است، گفت: رجوع به قرآن می تواند، مبانی تربیتی را تغییر دهد؛ از این رو قرآن، چهره علوم را تغییر می دهد و این فضای جدیدی در مباحث قرآنی است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی، با اشاره به این که اگر قرآن را با یک نگاه و رویکرد جدید ببینیم، مطالب جدیدی پیدا می کنیم،  افزود: مسأله نظریه پردازی علمی قرآن، یعنی گاهی مطالبی از قرآن مطرح می شود که موضوعات نوعی است و هنوز در مباحث علمی مطرح نشده است.

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث با بیان اینکه قرآن از تأثیر استغفار در نزول باران و وسعت رزق سخن می گوید، ابراز داشت: این کتاب آسمانی درباره معماری و علوم تربیتی سخن دارد، قرآن در حوزه علوم تربیتی، در مورد مباحثی چون مبانی تربیتی، روش های تربیتی، نظام تربیتی و اهداف تربیتی، آیه دارد.

وی به رابطه قرآن با سایر علوم نیز اشاره و خاطر نشان کرد: بحث قرآن و علم، از مباحث مهم است زیرا قرآن در حوزه اقتصاد، حقوق، نظام سیاست، جامعه شناسی و مدیریت و در فضای میان رشته ای حرف های نویی دارد.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به این که علوم انسانی بر مبنای قرآن تغییر می کند، افزود: رجوع به قرآن می تواند، مبانی تربیتی را تغییر دهد؛ از این رو قرآن، چهره علوم را عوض می کند و این فضای جدیدی در مباحث قرآنی است که باید با این مباحث آشنا شویم.

مولف کتاب «تفسیر قرآن مهر»، به تحلیل و بررسی آیات علمی قرآن پرداخت و با بیان اینکه یک دسته از آیات، درباره احکام، دسته ای دیگر مرتبط با عقاید و یک دسته آیات اخلاقی است، اظهار داشت: یک دسته هم آیات علمی است و باید این نکته را متذکر شد که در قرآن، بیش از دو هزار آیه علمی وجود دارد.

وی گفت: برخی از آیات علمی مربوط به علوم طبیعی و برخی مربوط به علوم انسانی است، حدود 150 آیه در آیات پزشکی داریم یعنی به طور مثال، آیه ای در مورد جنین شناسی و غذاشناسی داریم.

مولف کتاب «تفسیر قرآن مهر» ادامه داد: قرآن کریم، حدود 300 آیه در مباحث کیهان شناسی دارد که این مباحث در مورد آسمان، زمین، گردش آسمان ها و زمین، ستارگان و... است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ابراز کرد: حدود 600 آیه در مباحث مدیریتی و حدود 900 آیه در مورد مباحث اقتصادی وجود دارد و در مباحث تربیتی نیز آیات زیادی می باشد که برخی معتقدند که همه قرآن درباره مباحث تربیتی است.

وی با بیان این که بعضی آیات قرآن، توجه انسان را به طبیعت جلب می کند، ظهار داشت: آیاتی که توجه انسان را به مباحث عقیدتی و حقوقی جلب می کند، حس کنجکاوی بشر را بر می انگیزد.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha