شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ مدیرمدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) گفت: وظیفه امروز حوزه های علمیه و علمای اخلاق، ادامه دادن راه عالمان گذشته است تا با تربیت آحاد جامعه به ویژه جوانان سلامت جامعه اسلامی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام مهدی زاده، مدیر حوزه علمیه امام محمدباقر(ع) تهران،  با تاکید بر اینکه تهذیب به معنای دقیق تربیت نفوس و توجه دادن و تحول باطن به سوی خداست اظهارداشت: انگیزه هایی مثل اخلاص در عمل، تقوا، تدین و در واقع دوری از هوای نفس برای هر مسلمان معتقد لازم است اما برای علمای دین، چون خود آگاه به علوم الهی هستند لازم تر وشایسته تر است و در واقع انعکاس دهنده تمام این فضائل بطور مستقیم حوزه های علمیه بوده وهستند لذا توقع این است که تک تک طلاب ورحانیون خود متخلق به آنچه می گویند باشند.

وی به  اهمیت تهذیب در حوزه ها و تاثیر آن بر آحاد جامعه به شکل مستقیم اشاره کرد و افزود: امام(ره) در کتاب جهاد اکبرشان می فرمایند:«هرکجا صالح و مهذبی دارد به همان نسبت مردم صالح مهذب هستند» و این درحقیقت نشان از قدرت و کلام نفوذ عالمان وارسته الهی است.

این استاد حوزه علمیه، رمز موفقیت علمای دین را در توجه نمودن به مسئله تهذیب در کنار مباحث علمی بیان کرد و افزود: تجربه موفق در حوزه های ما تا به امروز این است که علمای بزرگ و موثر که توانسته اند آثار بزرگی در جامعه ایجاد کنند علاوه بر تعلیم و تعلم ،تحقیق وتدریس به مراقبه و خودسازی اهتمام جدی داشتند.

حجت الاسلام مهدی زاده بابیان اینکه سلامت اخلاقی امروزجامعه مدیون مجاهدت های عالمان ربانی است یادآورشد: وظیفه امروز حوزه های علمیه وعلمای اخلاق، ادامه دادن راه عالمان گذشته است تا با تربیت آحاد جامعه به ویژه جوانان سلامت جامعه اسلامی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

این استاد حوزه با بیان اینکه یافتن عالمان ربانی وصاحبان نفوس قدسی سخت و دشوار است و باید قدر آن عالمان ربانی که داریم بدانیم واز محضر پرفیض آنان خوشه ها بچینیم، اضافه کرد: امروز یکی از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد کم بودن اساتید اخلاق است که باید به این مهم توجه گردد

مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) اخلاق نظری را نقشه راه تهذیب عملی عنوان و تاکید کرد: اگر ما اخلاق نظری را مورد توجه قرار دادیم و سعی کردیم این اخلاق را در عمل اجرا کنیم، به موفقیت دست خواهیم یافت حضرات آیات جوادی آملی و مهدوی کنی که خود از اساتید اخلاق محسوب میشده وهستند چون مباحث اخلاق نظری یک نقشه راه محسوب می شود کتاب در این زمینه نگاشته اند و درس های اخلاق نظری دائر کرده اند.

مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) تهران، درپایان با بیان اینکه راه رسیدن به قله رفیع انسانیت از تهذیب نفوس می گذرد یاد آورشد: اگر ما بتوانیم آسیب های موجود را شناسایی کنیم و آن ها را برای خودمان تبیین نمائیم خواهیم توانست با عامل شدن خودمان در مرحله اول و در مراحل بعد با عامل کردن جامعه، قله های انسانیت و رسیدن به کمال مطلوب را یکی پس ازدیگری سپری کنیم. 34/313

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha