شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
تهذیب طلاب

حوزه/ تهذیب زیر بنا و شاکله اصلی فعالیت های حوزه های علمیه است و اگر در مدارس به تهذیب نفس طلاب به عنوان سربازان امام عصر(عج) توجه نشود، چیزی برای حوزه نخواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زمانی نوری، مدیر مدرسه علمیه امام موسی بن جعفر(ع) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید براین که تهذیب زیر بنای حوزه های علمیه را تشکیل می دهد، تصریح کرد: علم اگربا تهذیب همراه نباشد، خسارت آور است؛ قرآن کریم افرادی که به علم خود عمل نمی کنند را مورد سرزنش قرار می دهد و می فرماید:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» در واقع خداوند متعال در این آیه شریفه با توبیخ وسرزنش مومنینی که به گفته های خود عمل نمی کنند، تذکر می دهد که علم بدون عمل نه تنها ارزش ندارد، بلکه می تواند یک ضد ارزش تعلقی گردد.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای نهدینه سازی اخلاق و تهذیب در جامعه، افزود: این مسئله وظیفه حوزه های علمیه وعلمای اخلاق است و زمانی حاصل می شود که معارف اهل بیت(ع) درست به جامعه منتقل و زمینه اجرایی کردن آنها فراهم شود.

مدیر مدرسه علمیه امام موسی بن جعفر(ع) تهران به اهمیت تهذیب در کنار علم اشاره و تصریح کرد: راه رسیدن به کمال الهی سخت، اما قابل وصول است، لذا طلاب باید با تهذیب و عمل به وظیفه، بیش از پیش خود را در مسیر کمال الهی قرار دهند.

*لزوم معرفی الگوهای صحیح تربیتی

حجت الاسلام والمسلمین حیدری، مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهرری نیز با بیان این که هدف از خلقت انسان تهذیب و تزکیه نفس بوده است، تصریح کرد: خداوند متعال در قران کریم فلسفه خلقت را عبادت عنوان کرده است، ولی عبادت بدون تزکیه نفس امکان پذیر نیست.

وی به جایگاه معنوی انسان در پیشگاه خداوند متعال اشاره کرد و افزود: اگر انسان بخواهد به غیر خدا توجه کند و فلسفه آفرینش خود را به فراموشی بسپارد و به جای پرداختن به تزکیه نفس، به مسائل دنیوی وشهوانی بپردازد، براساس نص صریح قرآن دچار خسران بزرگی شده است، چرا که خداوند متعال تزکیه را مایه رستگاری انسان بیان فرموده است« قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى».

مدیر مدرسه علمیه  امام حسین(ع) شهرری، وجود مراکز تربیتی دینی را از جمله نیاز وضروریات بشر دانست وبا بیان این که حوزه های علمیه پایگاه تربیت انسان ها هستند، افزود: حوزه های علمیه باید با معرفی الگوهای صحیح تربیتی، افراد جامعه را در مسیر کمال قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری تاکید کرد: ما به عنوان روحانی مدعی هستیم می توانیم بشر را از امتحانات الهی براساس تعالیم قرآن واهل بیت(ع) عبور دهیم، لذا خودمان باید بیش از دیگران به تزکیه نفس بپردازیم.

وی با تأکید براین که در حوزه های علمیه باید بیش از مراکز آموزشی دیگر به تزکیه نفس توجه شود، به ضرورت فعالیت های تربیتی در مدارس علوم دینی پرداخت و تصریح کرد: اساتید در ابتدای هر درس یک حدیث کوتاه برای طلاب قرائت قرائت و برداشت های اخلاقی را از حدیث بیان شده، بازگو کنند.

مدیر مدرسه علمیه  امام حسین(ع) شهرری با اشاره به برپایی مستمر جلسات و کلاس های اخلاق در این مدرسه، افزود: سعی شده ازاساتید اخلاق به صورت هفتگی استفاده شود. همچنین با نظارت تولیت مدرسه برعملکرد طلاب، آنان را با زی طلبگی آشنا می کنیم.

*با جبر کسی به تهذیب نفس نمی رسد

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی بدری، مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران نیز با اشاره به این که بزرگان دین با اخلاق صحیح توانسته اند از دین خدا پاسداری کنند، تصریح کرد: اگر در مدارس علمیه به تهذیب نفس توجه نشود، چیزی برای حوزه نخواهد ماند، لذا باید دانست که موفقیت در گرو اهمیت دادن به تهذیب است.

وی با بیان این که باید به درس اخلاق در حوزه های علمیه به طور جدی توجه شود، افزود: علمای گذشته در طول هفته حداقل یک روز درس اخلاق برای طلاب برگزار می کردند و این مسئله در طول تاریخ شیعه رایج بوده است که نشان از اهمیت تزکیه نفس و اخلاق در تعالیم اهل بیت(ع) داشته و دارد.

مدیرمدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران، تحصیل در کنار تهذیب را یک تکیه گاه دینی توصیف وتصریح کرد: اگر کسی عالم به علوم الهی شود، ولی تهذیب نفس نکرده باشد، ضررش بسیار زیاد است، چرا که می تواند نه تنها به خود بلکه به جامعه  ضربه وارد کند و مردم را از مسیر حق دور نگه داشته و به پرتگاه هدایت نماید.

حجت الاسلام والمسلمین بدری با اشاره به این که تهذیب باید با میل و رغبت انجام شود و با جبر کسی به تهذیب نفس نمی رسد، گفت: اعزام استاد اخلاق به مدارس علمیه باعث می شود تا طلاب به مباحث تهذیب نفس علاقه مند شده و در این مسیر خود گام بردارند.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) در پایان یاد آورشد: مباحث اخلاقی می تواند علاوه بر رشد معنوی طلاب، آن ها را در رسیدن به کمالات علمی یاری دهد، ولذا این مباحث اخلاقی هم راه نیل به سعادت دنیا است و هم سعادت آخرت که باید حوزه های علمیه به برگزاری آن اهتمام ورزند.

انتهای پیام 34/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ا IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    عالی بود . ممنون
  • ا IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    عالی بود . ممنون