چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
کد خبر: 364169
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
فقه

حوزه/ حوزه/ مراسم رونمایی از کتاب «فقه پدیده‌های نوپیدا» تقریر درس خارج فقه مکاسب محرمه آیت الله ابوالقاسم علیدوست به قلم حجت الاسلام سید مهدی صفائی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام منصور مهدوی مدیر مسئول موسسه اشراق حکمت و ناشر کتاب «فقه پدیده‌های نوپیدا» به سخنرانی پرداخت و از اهمیت پرداخت به مسائل نوپیدا و ضرورت توسعه فقه به منزله یک نظام حقوقی فراگیر سخن گفت.

در ادامه دکتر محمود حکمت نیا، معاونت پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تفاوت‌های نظام فقه و نظام‌های حقوقی دنیا پرداخت و حضور مجتهد زنده را رمز پالایش و پیشرفت دانش فقه مطرح کرد.

وی ارتباط و تکیه با تراث اسلامی را شرط پیشرفت صحیح اجتهاد عنوان و از ادبیات گوناگون فقهی در ادوار مختلف این دانش یاد کرد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب فقه مسائل نوپیدا را کتابی برجسته دانست که از ابعاد مختلف قابل استفاده است، یکی از استفاده‌های خاص که از این کتاب می‌شود مسئله روش‌شناسی اجتهاد است.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های بارز آیت الله علیدوست اجتهاد روشمند است گفت: یکی از ابعاد این روش که به خوبی در این کتاب پرتو افکنده است این است که ایشان علاوه بر مسئله محوری، مسئله پژوهشی را باز می‌کنند به گونه‌ای که از اقران خود، کاملاً منفک شود.

حکمت نیا ادامه داد: به عنوان نمونه در مسئله تغییر جنسیت، فرق آن با اصلاح جنسیت، تعیین جنسیت بحث می‌شود. به کار گیری این روش، در زمره روش‌های پژوهشی نوین است و جای آن دارد که از این کتاب این بهره‌وری صورت گیرد.

در ادامه مراسم، آیت الله ابوالقاسم علیدوست که مباحث درس خارج و اندیشه‌های وی در این کتاب در قالب تقریر، منعکس شده است به ایراد سخن پرداخت.

انتهای پیام/313/30

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha