دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
آیت الله مجتبی قزوینی خراسانی

حوزه/ رهبر معظم انقلاب از محضر عالم و حکیم ربانی مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی بهره برده‌اند و برای شخصیت ایشان ارزش و احترام خاصی قائل‌ هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، ظهر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی که با حضور جمع کثیری از علما، و مسئولان در سالن تربیت ‌معلم شهید رجایی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: این عالم ربانی از شخصیت‌های برجسته ای بود که به معنای واقعی کلمه بر دانش، علم و معرفت تکیه داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیت الله قزوینی خراسانی از آغاز نوجوانی در محضر آیت‌الله زرآبادی شاگردی کرد و سپس با عزیمت به نجف اشرف، در محضر بزرگان و عالمان آن دیار در مقامات علمی و عملی تلمذ کرد.

وی با تأکید بر این که آیت‌الله قزوینی متعلق به قرآن بود و از این مسیر به توحید دست ‌یافت، تصریح کرد: رهبر انقلاب هم از محضر این عالم و حکیم ربانی بهره برده‌اند و برای شخصیت ایشان ارزش و احترام خاصی قائل‌ هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که آیت‌الله قزوینی در زهد و تقوی سرآمد بود، خاطرنشان کرد: ایشان شخصیتی فروتن و از نظر سیاسی نیز یک رجل سیاسی بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایشان در سال ۴۲ و آغاز حرکت انقلاب اسلامی همواره از  امام راحل حمایت کردند و در این حرکت عظیم سهیم بودند؛ به گونه ای که امام (ره) در مقام ایشان فرمودند "قزوینی ذخیره الهی شیعه است و برای عالم تشیع افتخار است".

وی در پایان با تاکید بر تکریم علما و بزرگان، تصریح کرد: علما و بزرگان دین، عمر خود را در تبلیغ و ترویج دین صرف می کنند و باید قدردان تلاش های آنان بود.

*زندگینامه آیت الله قزوینی

آیت الله حاج شيخ مجتبي قزويني خراساني(ره) فرزند حجت الاسلام و المسلمينآقا شيخ احمد تنكابني، در سال 1318 هجري قمري در قزوين و در خانداني اهل علم و تقوا متولد شد

مرحوم ایشان، تحصيلات مقدماتي را در شهر قزوين به پايان رساند و پس از آن حدود سال 1330 هجري  قمري به همراه پدر راهي نجف اشرف گرديد و حدود هفت سال در از محضر اساتيد و عالمان بزرگي مثل سيد محمدكاظم يزدي و ميرزا محمد شيرازي كسب فيض کرد. سپس در سال  1337 هجري قمري از عتبات مقدسه به ايران بازگشت و به مدت دو سال در زادگاه خود ماند و به محضر حضرت آیت الله سيد موسي زرآبادي قزويني رسيد.

ایشان از سال 1347 هجری قمری  در حوزه علميه مشهد شروع به تدريس وتربيت طلاب كرد و چهل سال از عمر خويش را در این مركز مهم علمي به اين امر مهم پرداخت.

شيوه تدريس مرحوم قزوینی در حكمت و فلسفه  بسيار آموزنده و پرورنده استعداد و نشان دهنده راه تفكر اجتهادي در مقام تعقل بود و تدرس اصول و فقه و متون مهم فلسفه و فلسفه انتقادي و معارف ناب قرآني ايشان زبانزد همگان بود.

اين عالم بزرگ و انسان قرآني سرانجام در روز 22ماه ذي الحجه سال 1386هجري قمري برابر با 14 فروردين1346هجري شمسي دارفاني  را وداع گفت و درصحن عتيق رضوي(صحن انقلاب) به خاك سپرده شد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha