چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
حمید پارسانیا

حوزه/ مدیر شورای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه از دیرباز معرفت ضمنی به فرهنگ داشته و نقش عملیاتی برای این حوزه را تبلیغ و ترویج کرده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا  امروز در همایش «دین و نظریه فرهنگی» که در موسسه اسراء برگزار شد، گفت: طرح یک نظریه متوقف بر مساله و پرسشی است که بوجود می آید؛ حوزه از دیرباز معرفت ضمنی به فرهنگ داشته بوده و نقش عملیاتی برای این حوزه را تبلیغ و ترویج کرده است.

وی افزود: مساله جامعه و فرهنگ در هر دوره ای به یک نیاز مبدل می شوند؛ در اوایل انقلاب متفکران حوزوی که به مسایل علوم انسانی توجه می کردند به مسایل جامعه شناسی توجه بیشتری داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا بیان کرد: فرهنگ برای جهان مدرن نیز در یک تاریخ خاصی به شکل مساله درآمده است که در این زمینه نیز باید یک پژوهش مستقلی انجام داد.

مدیر شورای تخصصی  شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جامعه علمی ما دارای یک هویتی است که بخش وسیعی از فرهنگ اجتماعی ما واردجامعه و درگیر با آن مسایل می شود که اوایل انقلاب این گونه نبوده است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: پس از طرح بحث، پرسش های جدیدی بوجود می آید که همین پرسش ها سوالات جدیدی را ایجاد می کند که این پرسش ها پرسش های واقعی این فرهنگ است.

وی افزود: مباحث فرهنگی و نظریات فرهنگی و به صورت اخص مطالعات فرهنگی که به عنوان یک حوزه خاص مطرح می شوند، چالش هایی بین حوزه های معرفتی مدرن ایجاد شده است و جای مسایلی مثل متافیزیک را گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا بیان کرد: در حقیقت جایگاه مهمی که در عرصه های معرفتی جدید ایجاد شده است فیلسوفان به مباحث نظریات فرهنگی می پردازند و می خواهد هویت انسان و مسایل دیگر را مشخص کنند.

آیت الله العظمی جوادی آملی پرچمدار هویت حکمت متعالیه

مدیر شورای تخصصی حوزوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیت الله العظمی جوادی آملی پرچمدار هویت حکمت متعالیه است که در این زمینه اگر حکمت و فلسفه زبان گویای یک حوزه فرهنگی است وظیفه دارد که وارد گفتگو شود و این مساله جای  خوشحالی است که این مجموعه، این همایش را در دل خود برگزار کرده است، زیرا این مساله از آن این مجموعه است و این مجموعه باید از خود دفاع کند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هیچگاه در دل تاریخ گذشته خود گرفتار چنین پرسش پرقدرتی نبوده ایم؛ قدرت در زمانی که احساس نمی شود خطرناک تر از وقتی است که احساس می شود.

وی افزود: مرجعیت جهانی علم قدرتی دارد که احساس نمی شود؛ نظام علمی جهانی قدرتی دارد که قابل احساس نیست و نمی توان آن را حساب کرد.

مفاهیم تاریخی را از دست داده ایم

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا بیان کرد: حال در قبال پرسش های قوی که بیان می شود، باید تلاش خود را انجام دهیم؛ مفاهیم به گونه ای وارد شده است که مفاهیم تاریخی را از دست داده ایم.

مدیر شورای تخصصی حوزوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ورود پرسش ها و پاسخ هایی که بخشی از زیست جهان ماست ما را به این ورطه دچار کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: وقتی تفکر مشاء با ظرفیت حکمت متعالیه ممزوج می شود، با تعارف آنها می توان به سمت فرهنگ سوق داده شود و نوعیت انسان به معرفت اوست و انحای معرفت انسانی و عمل متناسب با آن معرفت نوع جدیدی از انسان است.

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha