شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام محمد فیاضی

حوزه/ برای برطرف شدن موانع حوزه و دانشگاه باید منیّت ها کنار رود، تلاش علمی صورت گیرد و پرده های غفلت و اموری را که ما را به خودبینی می رساند و علم را به حاشیه می برد، برداشته شود.

حجت الاسلام محمد فیاضی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد با اشاره به معنای جامع و درست وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه، گفت:با نگاه به آیات و روایات و واژه های مصطلح امروز جامعه بشری، هر کجا واژه وحدت به کار می‌رود، همگرایی و هم سویی جامعه، اقشار و یا اصناف مدنظر است که در یک راستا برای رسیدن به یک هدف والا حرکت می‌کنند و آن چیزی که در بحث وحدت حوزه و دانشگاه مطرح است وحدت برای رسیدن به تعالی بشر برگرفته از علم است.

مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه، این فرموده امام(ره) را تداعی می‌کند که حوزه و دانشگاه دو بال هستند که به تکامل بشر کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: بر اساس ماهیت علم وحدت این دو نهاد باید شکل بگیرد و وقتی بحث علم مطرح شود باید دخالت ها، خودبینی‌ها و قشری نگری‌ها کنار گذاشته شود.

وی با طرح این سئوال که چگونه می‌توان به وحدت حوزه و دانشگاه  رسید، یادآور شد: علم تبیین کننده تعالی بشر و برطرف کننده جهالت‌های بشری است و باید طبق آیات الهی و روایات، اساس کار متولیان امر و کسانی که در وادی علم گام نهاده‌اند پیشرفت علمی  جامعه بشری باشد  و با حرکت در این راستا است که به وحدت خواهیم رسید.

حجت الاسلام فیاضی با بیان اینکه معنای جامع وحدت این دو نهاد چیزهایی است که در راستای تکامل بشر از دیدگاه علم و ماهیت حوزه ودانشگاه تشکیل شده است، گفت: ساختار علمی این دو نهاد یکی است و و هر دو برای پیشرفت جامعه علمی بشر کار می کنند و اگر ماهیت و واقعیت علمی را در نظر بگیریم از قدیم الایام بشر به صورت فردی یا کلاسیک امروزی به دنبال علم بوده است.

*تعهد و تخصص مانع تفرقه حوزه و دانشگاه

 مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد افزود: در حوزه، گرایش به همه علوم بوده است و سابقه دانشگاه‌ها نیز در کشور تقریبا به دو قرن پیش برمی گردد، بعضی علوم که مربوط به مسائل روزمره بشر است به سمت دانشگاه ها سوق داده شده و مباحث تعهدی درعلوم را به حوزوی ها واگذار کردند یعنی تعهد بیشتر در حوزه و تخصص بیشتر در دانشگاه مدنظر است.

وی با تأکید بر اینکه تعهد و تخصص توأمان هستند و نمی توان تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص داشت، با ذکر یک مثال گفت: برای نمونه دانشگاهیان ما به این علم دست پیدا کردند که سیگار و دخانیات برای بدن مضر است، اما با این وجود باز هم استقاده می شود و دلیل آن این است که تخصص وجود دارد ولی تعهد نیست؛ یعنی ما برای خود ملاکی را قرار نداده‌ایم و  این واژه حرمت که در اسلام مطرح می شود که این چیز حرام است تعهد و خود باوری برای ما به وجود می آورد که باید در مسائل علمی به آن دقت کنیم.

حجت الاسلام فیاضی با بیان اینکه چنانچه تعهد و تخصص توأم باشد در دو نهاد حوزه و دانشگاه هیچ تفرقه ای وجود نخواهد داشت، یادآور شد: متاسفانه امروزه بیشتر متخصصانی که در وادی علم قدم گذاشته اند به دنبال برتری جویی هستند در حالی که برتری اینجا معنی ندارد و همه باید با هم حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ما به ماهیت و واقعیات وحدت توجه نداریم، ادامه داد: با اینکه دفتر همکاری حوزه و دانشگاه به فرمان امام(ره) تشکیل و قرار شد کتاب های دانشگاه را تدوین کند، جامعه خیلی کم برای آن ارزش قائل شد، هر چند اکنون به عنوان پژوهشگاه حوزه ودانشگاه فعالیت و  کتاب های درسی دانشگاه ها را تدوین و حوزه ها را بررسی می‌کند.

*وحدت حوزه و دانشگاه را باور کنیم

مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد یادآور شد: با وجود اینکه بر وحدت حوزه و دانشگاه تأکید داریم، اما خود این را باور نداریم و نه در متنِ وحدت بلکه در حاشیه قرار می گیریم.

وی گفت: واقعیت این است که باید دلسوزان علمی جامعه و کسانی که جامعه دست نیاز به سوی آنها دراز کرده، اساس کار خود را روی ماهیت علمی بگذارند که حوزه و دانشگاه هر دو نهاد علمی هستند و برای پیشرفت علوم باید کار کنند، علومی که تنها نباید در آن تخصص وجود داشته باشد بلکه تعهدی برای اجرای آن نیز باشد.

حجت الاسلام فیاضی ادامه داد: چنانچه دانشگاهیان ما به این نتیجه برسند که محصولی برای جامعه ما مضر است باید صادقانه آن را مطرح کنند نه اینکه مسائل سیاسی و اقتصادی را مدنظر داشته باشند و یا نباید برخی چیزها را کتمان کرد اگر چنین چیزی مدنظر جامعه علمی ما باشد وحدت حوزه و دانشگاه محقق خواهد شد و تلاش ها به نتیجه خواهد رسید.

وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان علمی و فرهنگی ار جمله  آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه دست به دست هم دهند و این مسائل را برای زیرمجموعه‌های خود تبیین کنند تا به آن هدف والا که رشد و تعالی جامعه بشری است؛ برسیم.

*تبیین برتری یک نهاد مانع وحدت حوزه و دانشگاه

مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد با اشاره به راهکارهای نزدیک شدن هر چه بیشتر حوزه و دانشگاه گفت: طبق آیات قرآن به پیامبر(ص) خطاب می شود که باید امت اسلامی را تشکیل دهی، یعنی زمانی که نام امت به میان بیاید تفرقه معنا ندارد، البته باید تقسیم کار انجام شود که متأسفانه ما برای آن تلاش نمی کنیم و بیشتر در مباحثی که وارد می شویم به دنبال تبیین برتری یک نهاد بر نهاد دیگری هستیم که تضاد می آورد و روز به روز ما را از وحدت دور می‌کند.

وی به دانشجویان و طلاب نیز توصیه کرد که با همدلی ورای سیستم خود، در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بکوشند و همه چیز را از ریشه و اصل بگیرند و ماهیت علمی برای خودشان تبیین کنند که برای سال های آینده در کجا می خواهند قرار گیرند و چه کارهایی برای رسیدن به آن باید انجام دهند.

* موانع وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام فیاضی تأکید کرد: برای رسیدن به این نقطه و برطرف شدن موانع حوزه و دانشگاه باید منیّت ها کنار رود، تلاش علمی صورت گیرد و پرده های غفلت و چیزهایی را که ما را خودبینی می رساند و علم را در حاشیه می گذارد، برداشته شود.

انتهای پیام 313/41

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha