چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
گشت و گذار عکاس آمریکایی میان مسلمانان

حوزه/ رابرت گرهارد، عکاس آمریکایی که در چند سال اخیر به روایت تصویری از زندگی مسلمانان اهتمام داشته، انگیزه و خاطرات خود از این تجربه کاری را بیان کرد. او گفت: مسلمانان با آغوش باز استقبال کرده اند اما نژادپرستها، زبان تهدید گشوده اند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از هافینگتون پست، رابرت گرهارد، عکاسی است که به شهرها و ایالات  مختلف آمریکا سفر کرده و از مسلمانان و مساجد عکس برداری می‌کند.

رابرت گرهارد یک عکاس متولد ایالت جورجیا آمریکا، از سال 2010 روی پروژه مستند عکس‌های سیاه و سفید در رابطه با  «مسلمانان آمریکا» کار کرده است. این عکس‌ها از مسلمانان آمریکایی در نقاط مختلف این کشور، در داخل یا اطراف مساجد گرفته شده‌است.

او در آغاز این پروژه، در رمضان سال 2010، سعی داشت تلاقی میان «اسلام» و زندگی آمریکایی را در بروکلین به تصویر بکشد. او سپس به عکاسی از مساجد در شهرهای مختلف آمریکا پرداخت، به این امید که بتواند مسلمانان را به جامعه غیراسلامی آمریکا معرفی کرده و حس یکی بودن را میان دو جامعه اسلامی و غیراسلامی ایجاد کند.

بسیاری از ترس ها از همین جا آغاز می شود...

رابرت گرهارد درباره پروژه مستند خود می‌گوید: زمانی که این پروژه را شروع کردم تنها مسلمانان آمریکایی که می‌شناختم راننده تاکسی و کسی که از او قهوه می‌خریدم بود. بعد از مدتی متوجه شدم که مردم زیادی در آمریکا، از مسلمانانی که به مسجد می‌روند هیچ شناختی نداشته و بسیاری از ترس‌ها از همین جا آغاز می‌شود. برای همین تصمیم گرفتم به عنوان یک عکاس و یک فرد کنجکاو به مساجد رفته و از نزدیک داستان اجتماعات اسلامی آمریکا را در مسجد بروکلین ببینم.

من در ابتدا فقط می‌خواستم جامعه اسلامی مسجد بروکلین را به تصویر درآورم. وقتی قسمت اول پروژه به اتمام رسید به این نتیجه رسیدم که باید برای تمام کردن داستانم به تمامی اجتماعات اسلامی سر بزنم، زیرا مسلمانان تنها در نیویورک نیستند و هدف من نشان دادن جوامع اسلامی در سرتاسر ایالات متحده است.

دولت، عملا مردم را به برخورد با مسلمانان تحریک می کند

او درباره برخوردهای رسانه‌ای علیه مسلمانان می‌گوید: من آنقدر ساده لوح نیستم که تصور کنم نژادپرستی در کشور ما کاملا از بین رفته است. مردم آمریکا از آنچه که شناختی از آن ندارند، وحشت کرده‌اند و حملات تروریستی نیز ترس مردم را تقویت کرده است. در این میان رسانه‌ها نیز در اخبار خود، 24 ساعته، روی اقداماتی که توسط تعداد اندکی از مسلمانان انجام شده تمرکز کرده‌اند و تصویر اکثریت مسلمانان را به مردم نشان نمی‌دهند. برای مثال آن‌ها مردم را از پناهندگان سوریه می‌ترسانند، در حالی که این پناهندگان خودشان از  ترس کسانی به کشور‌های دیگر گریخته‌اند که دشمنان صلح هستند. در این میان حملات به جوامع اسلامی، آزار و اذیت مسلمانان و تیراندازی به مساجد و غیره در آمریکا حقیقتا دردناک است و باید با این جرایم نفرت‌محور در آمریکا برخورد شود. دولت نیز با وجودی که ادعا می‌کند مخالف این جرایم است، اما در حقیقت خودشان مردم را به چنین برخوردهایی تحریک می‌کنند.

واکنش ها به عکاس آمریکایی؛ از محبت مسلمانان تا تهدید نژادپرست ها

گرهارد در پاسخ به این سئوال که مسلمانان مسجد با او چه برخوردی داشته اند می‌گوید: مردم مساجد در تمامی مناطق کشور با آغوش باز از من استقبال کردند.  من همیشه پیش از زمان نماز به مسجد رفته، با امام جماعت و متولیان مسجد صحبت کرده، خودم را معرفی می‌کنم و هدفم را برایشان توضیح می‌دهند. آن‌ها با استقبال از من، قسمت‌های مختلف مسجد را به من نشان می‌دهند. بعضی از امامان جماعت از من برای رفتن به مساجد دیگر و مدارس اسلامی دعوت می‌کنند. من با بسیاری از مسلمانانی که از آن‌ها عکس گرفته‌ام دوست شده و هنوز با آن‌ها در تماس هستم. در پی سال‌ها عکاسی از مساجد، هرگز با برخورد خشنی از سوی مسلمانان در سفرهایم روبرو نشدم. در مقابل، عده‌ای از نژادپرستان مرا تهدید کرده‌اند.

این عکاس آمریکایی امیدوار است بتواند با عکس برداری از مساجد تمام نقاط آمریکا، چهره کامل و درستی از مسلمانان در آمریکا به تصویر درآورد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha