پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حجت الاسلام حسینخانی

حوزه/ نشست علمی «روابط دختر و پسر در الگوی سبک زندگی اسلامی»، شب گذشته در موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ابتدای این نشست علمی، دبیر این جلسه به تشریح اهداف موسسه معنویت و سبک زندگی آل یاسین، پرداخت.

در ادامه  حجت الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی معاون تهذیب حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین محمود خلیلیان محقق و پژوهشگرحوزه ودانشگاه، به تشریح ابعاد مختلف مساله از زوایای علم روانشناسی و روانشناسی اسلامی پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی گفت: روابط با جنس مخالف، دارای آثار مختلفی است که در زندگی انسان تاثیرگذار است.

وی افزود: یکی از آثار ارتباط با جنس مخالف، آشنایی اجمالی با خصوصیات جنس مخالف خود است؛ علاوه بر آشنایی با خصوصیات جنس مخالف این شناخت باعث آشنایی بیشتر با رفتار های عینی طرف مقابل است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی گفت: تامین نیاز عاطفی از دیگر انگیزه هایی است که در این روابط خودنمایی می کند؛ اگر افرادی در خانواده نیاز به محبت خود را تامین نکنند باعث می شود که در این گونه روابط محبت خود را جستجو کنند.

معاون تهذیب حوزه اظهارکرد: یک تحقیق میدانی چنین نتیجه داد که افرادی که در خانواده های مذهبی رشد کرده اند کمتر در دام این روابط دچار می شوند و همچنین افرادی که با والدین خود رابطه عاطفی بیشتری دارند نیز کمتر در این روابط حضور می یابند.

وی خاطرنشان کرد: تاثیرات منفی که در این روابط خودنمایی می کند بسیار متعدد است که اولین مساله آن، احتمال بروز رفتارهای تصنعی است؛ زیرا هر دو سعی می کنند که همدیگر را جذب کنند و به همین جهت امکان دارد که دو طرف حقیقت درونی خود را بروز ندهند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی افزود: مساله دیگر در این روابط، اضطراب است زیرا افرادی که به این روابط رو می آورند اضطراب و نگرانی هایی خواهند داشت؛ این نگرانی ها، شامل سوء استفاده یا قطع ارتباط از سوی طرف مقابل است.

وی گفت: نگرانی از اطلاع یافتن دیگران از جمله والدین، بستگان، آشنایان، احساس گناه ونافرمانی خدا، نگرانی از مخالفت های احتمالی خانواده و سرنگرفتن ازدواج و... از جمله عوامل اضظراب زا در این روابط است.

معاون تهذیب حوزه اظهارکرد: کاهش سطح تمرکز، از دیگر عوامل منفی این روابط است؛ برخورد خشن خانواده از جمله مسایلی است که در این میان رخ نمایی می کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای منفی این روابط، مساله دلبستگی است، زیرا این روابط، روابط مستمری است که اوج نیاز عاطفی و غریزی افراد را باعث می شود؛ موجب یک دلبستگی است که مهمترین مشکل آن، نقض غرض انگیزه اصلی است.

وی افزود: تحریکات فزاینده از جمله مسایل منفی است که در این زمینه بوجود می آید، احتمال سو استفاده طرف مقابل نیز از دیگر عوامل منفی این روابط است؛ از دیگر عوامل منفی این روابط افسردگی و بد بینی به جنس مخالف است.

وی گفت: تاثیرات منفی در صورت ازدواج این دو طرف، شامل مواردی چون ازدواج بر اساس آشنایی سطحی، عدم حمایت جدی خانواده ها، سو ظن به همسر و بی اعتمادی فی مابین است.

معاون تهذیب حوزه اظهارکرد: سرخوردگی و دلسردی از جمله عوامل منفی است که در صورت ازدواج این دو طرف نیز ممکن است رخ بدهد.

وی خاطرنشان کرد: در اینجاست که در می یابیم که خداوند متعال انسان را از ارتباط دوستانه با جنس مخالف نهی می کند؛ حتی در بهترین حالت و مقدس ترین انگیزه ارتباط دختر و پسر نیز مشکلات بسیاری در این میان به وجود می آید.

استقلال خواهی و ابراز وجود، نوجوان را  دام انحرافانی گرفتار می کند

در ادامه این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین خلیلیان، گفت: رشد اجتماعی یکی از مباحثی است که در الگوی اجتماعی مطرح شده است.

وی افزود: بسیاری از روابط کلان در حوزه اجتماعی در سن نوجوانی پدیدار می شود؛ هویت یابی یکی از زمینه های خاصی است که نوجوانان به دنبال آن هستند.

پژوهشگر مطالعات اجتماعی حوزه اظهارکرد: در ابتدای این مرحله، نوجوان با یک نوع سرگشتگی و گم گشتی و یک نوع اضطرابی که نمی داند کیست و چیست، این مرحله را آغاز می کند.

وی گفت: در این سرگشتگی، نوجوانان، اضطرابی را حس می کنند و با سوالات جدیدی روبرو می شوند؛ این سوالات با هویت سابق او درگیر می شود و متوجه می شود که با هویت قبلی نمی تواند به این سوالات پاسخ دهد.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: یکی از اساسی ترین مسایلی که در روابط دختر و پسر وجود دارد، همین حس استقلال خواهی و ابراز وجود است که با این ابراز وجود در دام انحرافانی نیز می افتد.

وی افزود:  در دوره نوجوانی، فرد به یک هویت خاص می رسد که به دنبال عرضه این کشف می گردد ولی خانواده این هویت جدید او را بر نمی تابند و به همین دلیل سعی می کند این هویت را در جای دیگر عرضه کند.

پژوهشگر مطالعات اجتماعی حوزه اظهارکرد: در علم روانشناسی بیان می شود که نوجوان پس از اینکه محلی برای عرضه پیدا نکرد به دنبال همسالان خود می گردد تا بتواند ارتباط وثیقی برای ابراز وجود بیابد.

وی گفت: نوجوانان در یک سرگشتی هویتی هستند، ولی بسیار مهم است که به این هویت برسند و در این دوره بحرانی نوجوانانی اگر به درستی هدایت نشوند، سقوط آنها قطعی خواهد بود.

این محقق و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: منابع شناختی که فرد از خود بدست می آورد یکی از مهمترین مسایلی است که در این زمینه رخ نمایی می کند؛ منابع اصلی تکوین خود برای یک فرد شامل خود مشاهده گری، مشاهدات اجتماعی و بازخوردهای جامعه به فرد هستند.

وی افزود: کودکان از شش سالگی به بعد به دنبال شناخت برداشت های جامعه از آنها است و در نوجوانی و جوانی مهمترین منبع شکل گیری خود در فرد، آن است که نوجوان بر اساس مشاهده گری خود، خود را می شناسد.

پژوهشگر مطالعات اجتماعی حوزه اظهارکرد: اصل تعادل و توازن در منابع روانی شناخت بسیار مهم است؛ اگر توازن این منابع شناخت به هم بخورد انحرافات شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلیان گفت: زمانی که هویت نوجوان شکل بگیرد این هویت را در گروه همسالان ایجاد می کند، ولی اگر بازخوردهایی که بیش از شناخت هایی که باید از خود داشته باشد بیشتر شود به مشکلاتی بر می خورد که از این مشکلات می توان به روابط دختر و پسر اشاره کرد.

این محقق حوزه خاطرنشان کرد: از مشکلات این مساله می توان به مشکل بیگانگی از خود اشاره کرد؛ به همین دلیل به رفتارهای تصنعی روی می آورد زیرا به دنبال تاثیرگذاری در میان همسالان خود است.

وی افزود: از دیگر مشکلاتی که بواسطه مقایسه گری ایجاد می شود آن است که شخصیتی «بله گو» پیدا می کند، زیرا گروه همسالان شخصیتی را از او می خواهند که در آن جمع مورد قبول است.

پژوهشگر مطالعات اجتماعی حوزه اظهارکرد: از دیگر آسیب هایی که در این عرصه ایجاد می شود، اضطراب های گسترده ای است که نوجوانان و جوانان پیدا می کنند؛ زمانی که فرد هویت خود را از همسالان خود گرفت، نمی تواند در مقابل این اضطراب ها مقاومت کند، زیرا خودی را برای خود تعریف نکرده است.

وی گفت: یک تحقیق میدانی ثابت کرده است که افرادی که بر لزوم روابط بین دختر و پسر همین مشکل را داشته اند و به دلیل همین مقایسه ها به چنین مساله ای روی آورده اند، ولی کسانی که از خود مشاهده گری خود هویت را شکل دادند، چنین نظری ندارند.

در ادامه برنامه، حاضران در این جلسه، سوالات خود را پیرامون مباحث مطروحه در این جلسه مطرح کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha