پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 30, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ شیخ الازهر از منادیان تقریب است، اما اخیرا متأسفانه مقداری مسیر خود را عوض و مواضع تندی اتخاذ کرده که جای تعجب دارد و ما نیز در همین زمینه نامه ای خطاب به ایشان نوشتیم و نکاتی را که ضروری برای تقریب می دانستیم گوشزد کردیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حضرت آیت ‌الله مکارم ‌شیرازی در دیدار آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،با اشاره به اهمیت تقریب  و وحدت مسلمین گفتند: ما دشمنانی داریم که می خواهند جلوی پیشرفت و نفوذ ما در جهان را بگیرند اما در نهایت موفق نخواهد شد.

ایشان تصریح کردند: معارفی که اسلام و شیعه دارد، دنیا پسند است، گرچه می خواهند آن را محدود کنند، اما به فضل الهی موفق نخواهند شد؛ خوشبختانه روز به روز مکتب اهل بیت(ع) در حال پیشروی است و همین مساله داد برخی را درآورده و آنها را نگران کرده است.

اعتقاد به حجیت عقل از افتخارات مذهب شیعه است

این مرجع تقلید تمسک به ثقلین را رمز نجات امت اسلام دانست و تصریح کردند: ما به دلیل تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) از اشتباه در مبانی عقیدتی بدور هستیم؛ اعتقاد به حجیت عقل از افتخارات مذهب شیعه است.

ایشان با تاکید بر این که امروز زمینه برای پذیرش اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در دنیا فراهم است، گفتند: در تبیین معارف اهل بیت(ع) باید دقت داشت و از طرح مسائلی که احساسات دیگران را خدشه دار می کند باید اجتناب شود و ما در تفسیر نمونه به این مساله توجه داشتیم و البته شاهد موفقیت و تاثیرگذاری آن حتی در بین اهل سنت نیز بودیم.

مساله تقریب نباید سبب شود که امتیازات خودمان را بیان نکنیم

معظم له تصریح کردند: مساله تقریب نباید سبب شود که امتیازات خودمان را بیان نکنیم، منتهی باید با دقت و حساسیت این مساله را دنبال کنیم و به مقدسات دیگران توهین ننماییم، امیدواریم در مسیر تقریب همین روش دنبال شود.

ایشان اظهار داشتند: اگر تندروها به مقدسات دیگران توهین نکنند، می توانیم شاهد موفقیت های بسیاری باشیم؛ شیخ الازهر از منادیان تقریب است، اما اخیرا متأسفانه مقداری مسیر خود را عوض کرده و مواضع تندی اتخاذ کرده که جای تعجب دارد و ما نیز در همین زمینه نامه ای خطاب به ایشان نوشتیم و نکاتی را  که ضروری برای تقریب می دانستیم گوشزد کردیم.

استعدادهای درخشان حمایت شوند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان این که استعدادهای درخشان و خوبی در حوزه های علمیه داریم که کم نظیر هستند،  گفتند: متاسفانه گاهی اوقات استعدادها هدر می روند، باید این استعدادها شناسایی و حمایت ویژه شوند و امتیازات خاصی برای آنان در نظر گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha